IME Feszt2025 - Cucli extrákkal I-IV.
Instant Mecenatúra Fesztivál - Cucli extrákkal I-IV., 2025. szeptember 11-14.

Hogy mi is az az IME Feszt, vagyis az erzsébetvárosi függetlenek Instant Mecenatúra Fesztivál nevű négy napos őszi kavalkádja, arról már nagyon sokat írtunk. A tavalyi első alkalomról itt a Blogon, az idei beszélgetésekről pedig a FakTúra folyóirat oldalán. Úgyhogy most csak az esti hírszínházi előadásokról, a Cucli extrákkal I-IV-ről lesz szó.
Idén is akadt három bátor író – Szauer Lilla, Laboda Kornél és Kemény Zsófi – akik vállalták, hogy egy nap és egy éjszaka alatt írnak egy darabot valamely aznapi hírből, hogy aztán a mindenre elszánt rendezők, Sahin-Tóth Sára, Ferenczy-Nagy Boglárka, Dohy Balázs és Kovács D. Dániel alkalmi truppjukkal színpadképes előadássá varázsolják azokat. Az IME Feszt szervezőinek ismét sikerült megmozgatnia a szakmát, nagyon sok felől érkeztek a játszók, hogy részt vegyenek a kalandban. Együtt játszani jó, kiállni a próbát lelkesítő, és hogy ezzel még önzetlen segítséget is nyújthatnak az alkotók a pályatársaknak, az együtt olyan lelki szeretetcsomag, amire nagy szüksége van most mindenkinek, hogy jól induljon az évad.
Mit várunk egy Cuclitól? Legyen köze a kiválasztott hírhez, és ez a hír legyen olyan, amivel nagy valószínűséggel a hírfogyasztók találkoztak, és fölkapták rá a fejüket. Az előadás legyen közösségi ventilálás, nyugodtan kacsintgasson ki a közönségre, reflektáljon bátran önmagára, legyen nyitottabb, mint egy hagyományos színházi előadás. Ehhez kapcsolódva szeretjük, ha rábukkanhatunk easter egg-ekre, színházi vagy popkulturális utalásokra. Legyen benne valamilyen formajáték, kísérletezzen színházban ritkán látható stílusokkal, mozdítsa ki a játszókat a komfortzónájukból. Legyen humora. A térdcsapkodóstól a finom irónián át az abszurdig és a fekete humorig bármi belefér, de azt is jól viseljük, ha váratlanul bemélyül az este, és lefagy az arcunkról a mosoly. És leginkább legyen örömjáték az alkotóknak! Nekünk ezek voltak a szempontjaink, amikor nekivágtunk az IME Feszt négy különleges színházi estéjének.
Cucli extrákkal I.: Benkó Bence, Formán Bálint, Király Dániel, Viktor Balázs: Az entitás, Gólem Színház, 2025. szeptember 11., 19:00

Játsszák: Podlovics Laura, Gálhidy Gizella, Kocsis Gábor (Apertúra), Schmidt Sára, Sipos György (Tér12), Dobay Janka (RS9), rendező: Sahin-Tóth Sára
A hírek: Hadházy Ákos szánalmasnak nevezte Orbán Viktort. Azért titutálta így, mert szerinte a kormányfő hülyét csinál 85 éves apjából.
Az AI ördögi köre a politikában: ha valamit az ellenfelem megtehet, akkor azt nekem is meg kell tennem. AI-kampányvideók, ellenfelet lejárató deepfake-tartalmak, választói adatbázisok elemzése - a mesterséges intelligencia már a mostani választási kampányt is meghatározhatja. Vona Gábor, Horn András, Schiffer András és Somogyi Zoltán arról beszélgettek, hogyan.
A jól összeszokott írónégyes alkotása volt az első Cucli extrákkal, aminek megrendezését Sahin-Tóth Sára vállalta. Az entitást kicsit túlírtnak éreztük, a rendezőnek sokkal szigorúbbnak kellett volna lennie a szöveggel. Ennek ellenére remekül szórakoztunk, teljesen összeállt az az eredetmitológia, ami egy teljesen hihető magyarázata lett a Kádár-rendszerből eredeztetett Orbán-rendszernek, és előre vetítette, hogy mit kockáztatunk, ha továbbra is messiásváró üzemmódban működik a magyar társadalom. Megkaptuk a betevő popkulturális utalásainkat is, a Jurassic Park, a Star Wars, és számtalan, öntudatra ébredő, gonosz számítógépről szóló történet darabkái kavarogtak a színpadon.
Sipos György Hadházy Ákos-paródiája lenyűgözően pontos volt, a hanghordozás, a gesztusok, manírok tényleg elénk varázsolták ezt a jól ismert közéleti személyiséget. A mindenre elszánt újságírónővel, Scmidt Sára alakítása, jó párost alkottak, az entitás mibenlétéről szóló mesemondás volt a legszebb közös jelenetük. Meglepetés volt, hogy Podlovics Laura mennyire félelmetes tudott lenni az öntudatra ébredt mesterséges intelligencia szerepében. Kocsis Gábor, Dobay Janka és Gálhidy Gizella mellékszereplői népesítették be a hatvanpusztai kastély labirintusát. Mindenkinek jutott egy-egy olyan jelenet, amiben kicsilloghatott. Kocsis Gábor vadásza igazi pszichopata karakter, olyan szerep, amiben lubickolni lehet. Gálhidy Gizella robotzebraként maradt emlékezetes, hosszú percekig csodálhattuk azt a nagyon vicces mozgássort és jelmezt, amit ehhez kitalált. Dobay Janka diszpécserként volt a legviccesebb, a rendőrségre telefonálós jelenet kafkai humora nagyon ült.
Sahin-Tóth Sára eredményesen megbirkózott ennek szerteágazó szövegnek a színpadra állításával. Gördülékenyek voltak a jelenetváltások, sikerült megteremteni a teljesen csupasz térben a rengeteg különböző helyszín illúzióját. Jól indult a Cucli-sorozat, magasra tette a lécet a többi író-rendező páros számára.
Cucli extrákkal II.: Szauer Lilla: E napi Cucli – avagy mindent egybevetve a legnagyobb rohadék vagy az egész zodiákusban, Gólem Színház, 2025. szeptember 12., 19:00

Játsszák: Bánki Gergely (Gólem), Kis Nikolett, Sztarenki Dóra, Tasnádi Bence, Töpler Tamás (Rátkai), Urbán Richárd (Apertúra), rendező: Ferenczy-Nagy Boglárka
A hír: Látszólag nyugodtan indult a tanév, de a problémák nem tűntek el.
Szauer Lilla szövegének volt a legkevesebb köze a kiválasztott hírhez. A szituáció egy olvasópróba, ahol Bánki Gergely drámaírója próbálná megmutatni új darabját a társulatnak, kevés sikerrel. Közben néhány magánéleti titok is fölsejlik. Ha hírszínház nem is lett az E napi Cucli, a formajátékot maximálisan megkaptuk. Mintha A kopasz énekesnő egy modernizált változatába csöppentünk volna. Abszurd dialógusok, követhetetlen érzelmi hullámzás, meglepő nyelvi fordulatok. Szerettük a dalelemzéseket, a dráma kezdőmondatához tartott brainstormingot – „Láttam én már lovakat a gyógyszertár előtt hányni” – például, Urbán Richárd teljesen indokolatlan Akasszátok föl a királyokat! szavalatát. Ferenczy-Nagy Boglárka nagyon precízen épített be a parttalan, értelmetlen fecsegésbe dinamikusabb, mozgásos részeket.
Cucli extrákkal III.: Laboda Kornél: A hasadás, Gólem Színház, 2025. szeptember 13., 19:00

Játsszák: Baranyi Emma, Csiby Gergely, Fabiny Lujza (Imposztor), Gellért Dorottya (Apertúra), Jaskó Bálint, Radnay Csilla, rendező: Dohy Balázs
A hír: Hozzávágott a rendőrhöz egy bárdot, kiszakította a nadrágját.
Laboda Kornél választotta a legkevésbé politikus hírt, inkább bulvárt és nem közéletit. A megvalósítás is a hírben olvasott történet kibontására és valamiféle szimbólummá emelésére szorítkozott. Ennek megfelelően ez volt a leginkább önmagába zárt produkció, a leginkább klasszikus, kukucska-színházi előadás. Hiányzott nekünk belőle a közösségi élmény. Viszont ez volt a legkompaktabb szöveg és rendezés. Az időjósok kara Radnay Csilla karvezetővel nagyon változatos stílusban szólaltatták meg az egyszerre időjárást és sorsfordulatot előrejelző dalokat. Fabiny Lujzának varázslatos énekhangja van, őt hallani volt számunkra az est fénypontja. A Csiby Gergely által játszott rendőr bukástörténete kifejezetten izgalmas volt a beépített időhurokkal, úgy tűnik a történet a végtelenségig fog ismétlődni, újabb és újabb rendőröket sújtva az átokkal. A teljesen érdektelen, kicsit abszurd kiinduló hír így válik sorstragédiává, és ez mutatja mennyire inkább van az, hogy Laboda Kornél ilyet tud írni, és ehhez választot hírt és nem a hírhez írt egy darabot. Dohy Balázsnak jól állt az egyszerre konkrét, egyszerre lebegtethető, kitágítható történet, így az kétségtelen tény, írói és rendezői stílus ideális találkozásának éreztük a produkciót.
Cucli extrákkal IV.: Kemény Zsófi: Vadászkaland, Gólem Színház, 2025. szeptember 14., 19:00

Játsszák: Wrochna Fanni (KV Társulat), Hajduk Károly, Kereki Kristóf (Imposztor), L. Nagy Attila, Major Irma (Apertúra), Bajor Lili, Király Dániel, Révai Zsófia, Hlinka Móni, Kovács D. Dániel, rendező: Kovács D. Dániel
A hírek: Túrázni indult, majd eltűnt egy 27 éves nő a VIII. kerületből
Néhány napja egy gyermekvédelmi szakember beszélt arról, hogy politikusok is érintettek a Szőlő utcai javítóintézetben történt szexuális visszaélésekben. Most egy másik szakember állítja: rendőrtisztek segítettek eltussolni az ügyet, vagyis már két gyermekvédelmi szakember mondja, hogy vezető politikusok érintettek az ügyben a rendőrség hallgatólagos jóváhagyásával.
Káncz Csaba értesülései szerint a pedofilbotrányban érintett két prominens fideszes politikus Rogán Antal és Semjén Zsolt.
Szó bennszakad, hang fenn akad, lehelet megszegik a színházteremben ezek hallatán. Tényleg ebből van ez a Cucli? Kemény Zsófi választásai nagyon meredekek, első gondolatunk az volt, hogy mi ezeken a híreken nem akarunk nevetni. Az előadásban a Cucli olvasópróbáján ülünk, de a színlaphoz képest kibővült stábbal, ott ül Kovács D. Dániel rendező, Révai Zsófia rendezőasszisztens, Hlinka Móni fénymester és Király Dániel fesztiválszervező. Teljes a tanácstalanság. Mit is lehetne kezdeni ezzel az anyaggal? És ebből alakul ki az évtized legszebb színházi mentése és legmegrázóbb színházi estéje.
A darab olvasópróbáját rendre megszakítják olyan intermezzók, ahol az asztal körül ülők elmondják egymásnak aggályaikat. Mi fér bele a hírszínház műfajába? Figyelembe kell-e venni az ártatlanság vélelmét? Egyáltalán, szeretnénk-e egy ennyire sztereotipikus szöveggel dolgozni? Felülírja-e a bemutatókényszer azt a zsigeri rossz érzést, amit a legtöbb alkotóban felmerül? Kezdenek kikristályosodni az álláspontok, és mi lélegzetünket visszafojtva nézzük, hogyan küzdenek meg ezekkel a nagyon kemény morális dilemmákkal az asztal körül ülők. Nagyon szimpatikus az a vezetési stílus, amit Kovács D. Dániel képvisel. Beszéljük ki a kételyeinket, jussunk konszenzusra a bemutató kapcsán, senkit se kényszerítsünk olyasmire ami számára vállalhatatlan. Hajduk Károly nagyon világosan érvel amellett, meddig elfogadható és honnantól lép át egy határt a szöveg. A Semjén Zsolt szájába adott egyszerre arrogáns és kenetteljes mondatokat is rendkívül hitelesen jeleníti meg. A másik pólus L. Nagy Attila, akinek érvelésével szintén tudtunk menni. A vásári bábjáték harsánysága, az aktuálpolitikai utalások igenis a színházi hagyomány részei, ne hagyjuk, hogy az öncenzúra csapdájába essünk, mutassuk be a darabot! Nagyon jól mulattunk a szittya nyúl, a honfoglaló borz és az ősmagyar mókus megjelenésén – Kemény Zsófi tényleg jó képeket fest fel –, közben az egyre sűrűbben előforduló megbeszélések részesei leszünk, együtt gondolkodunk a csapattal.
Végre tényleg azokról a dolgokról beszéltünk, ami az egész fesztivál alatt mindenkit foglalkoztattak, amik az előadások előtt és után a nézők és alkotók beszélgetéseiben rendre fölmerültek. Nincs megúszásra játszás, szépelgés, himihumizás, művészieskedés, szétbohóckodás. Nem tudunk elég hálásak lenni Major Irmának, hogy szóba hozta Koós Boglárka tragédiáját. A spontán kialakuló néma csend végre alkalmat adott a gyász közös megélésére. Fontos, hogy Bajor Lili fölhozta a társulaton belül uralkodó hangnem fontosságának témáját, bár mi nem éreztük egy percig sem leuralónak vagy megfélelmlítőnek L. Nagy Attila kissé vehemensebb vitastílusát. Az előadás vége, hogy kikapcsolják a Gólemben az áramot, végre kihangosította a frissen kiosztott nulla forintos budapesti pályázati támogatások miatti elkeseredést és dühöt. Végre nem csináltunk úgy, mintha minden rendben lenne, és csak az alkotók áldozatos munkáján és a nézők elkötelezettségén múlna, hogy lehet-e független színházat csinálni. A mostani helyzeten nem segít, szerintünk inkább csak ront, a hurrá-optimista sikerpropaganda.
A nincstelenség luxusa megőrizni a morális iránytűt, hallgatni a belső hangra, hogy mi a jó, a helyes, a minőség. Míg a társulat egyetlen este etikus megvalósításán töpreng, és nem engedi, hogy bárkinek a jogai és emberi méltósága sérüljön, addig a döntéshozók egyetlen tollvonással lépnek át rajtuk, nulláznak le 15 éves (Láthatáron Csoport), 20 éves (Gólem Színház), 35 éves (RS9 Színház) műhelyeket, évtizedes életpályákat (Formanek Csaba). Kellett, hogy ez is elhangozzék.
Nagyon-nagyon köszönjük ezt az előadást nektek!
A szövegkönyvek hamarosan kalapács alá kerülnek, licitáljatok a dedikált példányokra! Klasszikus Cucli legközelebb október 17-én az Apertúrában. Imprós vicceskedés vagy vicces imprózás Apropó címen az Imposztor Színházi Társulattól szeptember 28-án, szintén az Apertúrában.
