Passió
Háy János – Vass Gergely: Passió, Szkéné, 2025. szeptember 17., 19:00

Játsszák: Juniki Noémi, Atlasz Barnabás, Nyomárkay Zsigmond, Molnár András, Lukács Ádám, Vass Gergely, konzulens: Vecsei H. Miklós, bábkészítő: Lajhó Máté zeneszerző: Vass Gergely, rendezőasszisztens: Khudir Jázmin, rendező: Lukács Ádám
Húsvétkor jelent meg a Poket zsebkönyvek sorozatban Háy János Passió – Beteljesülés című kötete, nagyon friss anyagra talált tehát rá Lukács Ádám rendező, amikor már nyáron, az Ördögkatlanon, bemutatta osztálytársaival a művet. Ez az előadás költözött át ősszel a Szkénébe. Milyen szimbolikus, hogy a tavalyi évben nagyon sok nehézséggel küzdő játszóhely ezzel a bemutatóval születik újjá. Ha megnézitek, nagyon ígéretes bemutatók várnak még ránk a Műegyetem rakparton, és olyan előadások vendégeskednek náluk ősszel, amikért eddig távolabbra kellett utaznunk.

A kötet illusztrációi is Háy János munkái, és nagyon is illeszkednek a drámaszöveghez. Háy Passiója olyan, mint a naiv festők munkái: erőteljes, színes, játékos, kicsit bumfordi, néha meghatódik önmagától. A legvonzóbb talán benne a szöveg öröme. Az utalások, parafrázisok, vendégszövegek szövevénye, a néhol meghökkentő, néhol pofátlanul olcsó rímelés, a zenei felépítés, a kórusok és szólók komponáltsága. Valószínűleg ez a hangzásbeli és kompozicionális zeneiség vonzotta Lukács Ádámot és Vass Gergely zeneszerzőt, amikor zeneművé alakították a drámát. És az, hogy Atlasz Barnabás személyében volt a csapatban egy olyan színész, aki hiteles Jézus tudott lenni a színpadon. Lukács Ádám előző rendezésében, a Prométheusz-projektben, Atlasz Barnabás Prométheusza egy hasonlóan nem evilági, az emberekért szenvedő, az emberek által teljesen félreértett hőst alakított. Az a szerepformálás, így visszatekintve, előtanulmányként is értelmezhető a mostani Jézus-figurához. A Megváltó isteni és emberi természete egyre inkább elválik egymástól, amikor előkerül a Lajhó Máté által tervezett báb. A Jézus emberi aspektusát jelképező báb kerül interakcióba az emberekkel, őt feszítik keresztre, vele alkot csodálatosan beállított piétát Juniki Noémi Máriája, ő szenved, őt köpik le a katonák. Atlasz Barnabás isteni lényként átláthatja a tervet, lehet belátó és válhat tiszta fénnyé.

Fotó: Sorok Péter
Mindenki csak az lehet,
akinek lennie kell.
Én vagyok Júdás,
én vagyok az árulás.
A történet nem
történhetne nélkülem.
Háy János nagy hangsúlyt fektet a fogyasztói társadalom kritikájára. Nála Jézus azért válik áldozattá, mert rontja az üzletet. Bár a papok és írástudók is fenekednek rá, a kufár-lobbi nélkül nem teljesedne be a sorsa. Földi szinten anyag és szellem, egoizmus és altruizmus között a harcot az előbbiek nyerik. Égi szinten azonban beteljesül az isteni terv, még ha erről nagyon keveseknek is van tudomása. Háynál az Isten nagy bábjátékos, a vezető színészen, Jézuson, kívül csak Júdás (Nyomárkay Zsigmond) kap némi instrukciót a szerepéhez, a többiek csak statiszták, vakon hajtják végre a mennyei rendező utasításait. Nyomárkay Zsigmond és Juniki Noémi Pilátusként és Pilátusnéként kapnak még egy sziporkázó dialógust. Mária Magdolna (Juniki Noémi) és Jézus búcsúja gyönyörű szerelmi duett. Lukács Ádám Péterként, Molnár András Kajafásként és bal latorként szólózhat, Vass Gergely Simonként cipeli az út egy részén a keresztet. Háy műve az üdvtörténet értelmezésében érzésünk szerint erősen rácsatlakozik a Jézus Krisztus Szupersztár által kiépített útra, a legtöbb musicalbeli számnak megtaláljuk a megfelelőjét ebben a drámában.

Fotó: Sorok Péter
Vass Gergely rendkívül változatos zenét írt az előadáshoz. Gospel, rap és csujogató is felhangzik, hogy csak néhány teljesen eltérő stílusú megszólalást említsünk. A játszók mind mesterei egy-egy hangszernek, így a zenészi jelenlét és a színészi játék nem válik szét, egymást erősítik, értelmezik, ami nagyon izgalmassá teszi a színpadi történéseket. Az előadás zenei anyaga önmagában is megállna, érdemes lenne megfontolni egy stúdiófelvétel készítését.
Nagyon reméljük, hogy az SzFÉ-n frissen végzett prózai osztályból összeállt együttesnek nem ez volt az utolsó közös munkája. Külön-külön is csodálatos művészek, de együtt verhetetlen csapatot alkotnak.
♥
Kedves Noémi, Barnabás, Zsigmond, András, Gergely, Miklós, Máté, Jázmin és Ádám, köszönjük nektek ezt az estét, és hogy megint érdemes volt a Szkénébe mennünk!
