2022. okt 23.

Nélküled

írta: Két Lámpás
Nélküled

Solymos Tamás: Nélküled, Tér 12 Kulturális Egyesület, MANYI Kulturális Műhely, 2022. június 21., 21:00

246270937_267637455218752_5483085732036162062_n.jpg

Játsszák: Béres Miklós, Domokos Zsolt, dramaturg: Hodászi Ádám (Solymos Tamás drámája nyomán), rendező: Viktor Balázs.

Idestova négy hónapja láttuk a Tér 12 Kulturális Egyesület Nélküled című előadását, és az élmény nem hagy minket nyugodni. A legváratlanabb pillanatokban okoz emlékbetöréseket, kiköveteli, hogy foglalkozzunk vele. De nem csak a mentális egészségünk megőrzése miatt akarunk írni erről a mind formájába, mind megvalósításában, mind hatásában kivételes produkcióról, hanem azért is mert szeretnénk, ha minél több emberhez eljutna a híre, ha keresnétek és megnéznétek. A szerencsések legközelebb október 24-én Szegeden a Régi Zsinagógában láthatják.

246422091_267637711885393_2932019836814686590_n.jpg

Béres Miklós (Fotó: Slezák Zsuzsi) 

Első élményünk a sétaszínházzal még az ősidőkből való, a Nibelung Lakóparkot láttuk a Sziklakórházban, talán 2004-ben. A következő meghatározó élményünk a Kőbányai Sörgyárhoz kötődik, a Stúdió K Peer Gyntjének ötórás maratoni csodájához, arról már írás is született a blogon. Idén nyáron-ősszel mintha ez a forma lenne a trend, láttunk egy rendkívül bájos Leonce és Lénát Vadász Krisztina rendezésében a Barabás Villa tereire és kertjére komponálva, Szentendrén végig jártuk a várost a Szeret, nem szeret jeleneteire vadászva, október 23-án pedig a Mi vagyunk ’56 című előadáson veszünk részt. Ezekhez a legendás és új előadásokhoz képest volt képes újat hozni a sétaszínházi formába a Nélküled. Ez ugyanis egy nem helyspecifikus sétaszínházi előadás. Akár egy nagyobbacska, körbejárható polgári lakásban is bemutatható lenne. Vándorol is az Óvóhelyről a MANYI-ba, onnan a Régi Zsinagógába, és Béres Miklós idegenvezetője minden helyszínen megteremti azt a független erdélyi kastélyt, amit a darab szerint ezen a hosszú kastélytúrán pincétől a padlásig bejárunk. Ahogy mentünk körbe-körbe a MANYI három-négy földszinti helyiségén a fények, a szavak és a minimális kellékek kastélyudvart, könyvtárszobát, konyhát, lakószobát és szalont láttattak velünk, láttuk az ablakon kizuhanó, szárnyaszegett könyveket, láttuk a lyukas tetőt, a felszedett mozaikpadlót, mindent, amit Béres Miklós láttatni akart velünk. Ez már önmagában megérne egy hosszabb méltatást, pedig ez csak a keret. Igazán attól a mondattól érkeztünk meg az előadásba, amikor az idegenvezető a konyháról mesélt nekünk, és azt mondta: 

...itt volt egy negyedik fal, de leomlott

Hát persze, hiszen ez az egész rólunk szól, ez a furcsa, néha kicsit viszolyogtató, néha nagyon szerethető karakter valójában mi is vagyunk. Miközben azt kutatjuk, hogyan tudnánk kapcsolódni ehhez a magyarságát egészen másképpen megélő figurához, közben rá kell döbbennünk, hogy egy nagyon éles portrét kapunk önmagunk egy olyan verziójáról, akik akár mi is lehetnénk, ha oda születtünk volna. Mi, a független színházhoz így-úgy kapcsolódó emberek, ugyanazzal a – kívülállók szemében érthetetlen – fanatizmussal, sznobizmussal és önsorsrontó nyavalygással viszonyulunk monomániánk tárgyához, mint ez az idegenvezető a kastélyhoz. És innentől kezdve ez a kint is vagyok, bent is vagyok tükörjáték határozza meg az észlelésünket. Egyszerre követünk egy egyre bonyolódó erdélyi családtörténetet, és egyszerre figyeljük, ahogy az előadás saját magára reflektál. Látjuk, hogy a családtörténetet előadó elbeszélőben egy percig sem szabad megbíznunk, mert az ő életében is vannak súlyos, szégyellni való titkok, tehát minden egyes mondatát és gesztusát folyamatosan mérlegelnünk kell, hogy összeálljon a sztori. Közben viszont folyamatosan vesszük a lapot a parádés félmondatok és poénok odavetése után, hogy az előadás lábjegyzeteli önmagát, a produkció létrejöttéről és a független színház helyzetéről is beszél. Talán ennyiből is kiderül, hogy milyen páratlan rétegzettségű ez a produkció, és hogy milyen ördöglakatszerűen szerkesztette meg Hodászi Ádám dramaturg, Viktor Balázs rendező és a két színész. Már csak azért is érdemes lenne többször megnézni az előadást, hogy szétszálazzuk, mennyi a kötött és mennyi az improvizatív rész benne. Feltételezésünk szerint azért elég sok az aznap beújított elem, hiszen ezt olvashatjuk le a másik szereplő, Domokos Zsolt arcáról, miközben Béres Miklóst hallgatja. Az sem véletlen, hogy nincs kötött ideje az előadásnak, másfél óra és két óra között bármilyen hosszú lehet.  246804997_267637541885410_6320718467688712797_n.jpg

Domokos Zsolt, Béres Miklós (Fotó: Slezák Zsuzsi) 

Domokos Zsolt eljátszik mindent, amire az idegenvezetőnek szüksége van. Hebehurgya kisegítőt, nagymamát, elmegyógyintézeti ápolót, és egy komplett képtárat a kastély egyik félreeső termében. És ami a legfontosabb: énekel. Mert a zenének roppant fontos szerepe van az előadásban. A nagyon pontosan elhelyezett négy zeneszám pillérként tartja össze a darabot, annak masszív szerkezetet adva. Az első, amit Domokos Zsolt elénekel nekünk, Cseh Tamás és Bereményi Géza szerzeménye, a Születtem Magyarországon. Ez megteremt köztünk és az idegenvezető között egy hamis konszenzust, azt hisszük, ugyanaz a szubkultúra vagyunk, hogy ugyanazt jelenti számunkra ez a dal, szinte biztonságban, otthonosan érezzük magunkat a képzelt ódon várkastélyban. Csakhamar kiderül azonban, hogy ez koránt sincs így, a második dalnál ugyanis a különbözőség explicitté válik. A következő dal szintén egy Cseh–Bereményi szám, a Csönded vagyok, ami itt is – ahogyan eredetileg – siratóének. Ezúttal a Színház- és Filmművészeti Egyetem elsiratása az apropója, amit az idegenvezető egyre erőszakosabban szakít félbe, ezzel a nézők és Vergiliusuk között éles konfliktust hozva létre. Azon az estén, amikor mi láttuk az előadást, a közönség teljesen bevonódott Domokos Zsolt gyászénekébe, arra a pár percre tényleg valami közös gyászmunka zajlott a részvételünkkel.

A nézőpontbeli különbözőségből eredő konfliktus egyenesen eszkalálódik, amikor Béres Miklós szeretné, ha vele együtt mi is elénekelnénk az Ismerős Arcok Nélküled című dalát, ami az ő világában már mintegy himnusszá vált. Egyetlen hang sem csatlakozik, de az idegenvezető nem tágít, kíméletlenül elénekli az összes verzét az összes refrénnel. Vajon lehet-e itt még konszenzus? Meg tudunk-e egyezni valami kulturális alapban, ami mindannyiunk számára elfogadható? És igen, megtörténik, egy igen hátborzongató jelenetben, csaknem a darab végén: Liszt II. Magyar rapszódiája mindannyiunk számára elfogadható közös jó élménnyé lesz. Az utolsó jelenet, amiről most nem számolunk be, újraindítja a nézők értelmezői programját, minket pedig hozzáláncol az előadáshoz, hogy még hónapok múlva is fogva tartson és újra és újra átéljük és átértelmezzük a látottakat.  

Kedves Miklós, Zsolt, Ádám és Balázs, köszönjük ezt a rendkívüli estét, sokkal szegényebb lenne az életünk, ha nem láttuk volna a Nélküledet! 

Szólj hozzá

Apertúra Viktor Balázs Óvóhely Tér 12 MANYI