2022. feb 13.

Ketrecharc

írta: Két Lámpás
Ketrecharc

Szivák-Tóth Viktor: Ketrecharc, Láthatáron Csoport, Eötvös10, 2022. január 26., 18:00

ketrecharc_plakat.jpg

Játsszák: Feuer Yvette, Márfi Márk és Somhegyi György, író-rendező: Szivák-Tóth Viktor, Jelmez: Zubor Kata, Produkciós asszisztens: Varga Orsolya, Grafika: Kőfaragó Gyula  

Az előadásról kultúrparton.hu-n.

Mi történik, ha egy csapat gyerek előtt szabadon engedünk egy tigrist és egy kígyót, akik időtlen idők óta ősellenségek? Tudja-e kezelni a helyzetet a magabiztos, ám végtelenül naiv idomár, vagy próbálkozása eleve kudarcra ítélt? Tanítható-e zsiráf-kommunikáció vadállatoknak? Ezek a kérdések fogalmazódtak meg bennünk a Láthatáron Csoport új részvételi színházi bemutatóján, a Ketrecharcon.  

ecunnk3a.jpeg

Feuer Yvette (Fotó: Reviczky Zsolt)

Az előadás kerettörténete szerint mi Gitta néninek (Feuer Yvette), a kisváros sztárpedagógusának, hetedikes osztálya vagyunk. Az első fél óra ennek az osztálynak a létrehozásáról szól, élőképek és helyzetgyakorlatok segítségével megteremtjük az osztály történetét és közben megismerkedünk Gitta néni pedagógiai módszerének, az erőszakmentes kommunikációnak az alapelveivel. Mikor már nagyon várjuk, hogy színházra kiéhezett lelkünk is kapjon valamit, megtudjuk, hogy Gitta néni a mai osztályfőnöki órára egy nagyon különleges vendéggel készült. Régi tanítványát, Sebit (Márfi Márk), hívta meg, aki nagyon nehéz sorsú, javítót is megjárt kisgyerekből sikeres ketrecharcossá vált, és ma arról fog nekünk órát tartani, hogyan küzdjünk meg az indulatainkkal, hogyan fékezzük dühünket. Igaz most is van valami verekedéses ügye, de higgyük el, érdekes lesz. Közben megjelenik Gitta másik régi tanítványa is, Márió (Somhegyi György), a sikeres helyi vállalkozó, a szülői munkaközösség oszlopos tagja, akinek erős fenntartásai vannak a tervezett órával szemben, szerinte Sebi csak marketingfogásként jött vissza régi iskolájába, kell a jó PR a bírósági tárgyalás előtt. 

kscxfa1y.jpeg

Feuer Yvette, Somhegyi György (Fotó: Reviczky Zsolt)

Itt kezdődik Szivák-Tóth Viktor drámája, ami amellett, hogy az explicitté tett didaktikai célt – ismerkedjünk meg az erőszakmentes kommunikáció eszköztárával, kapjunk egy működő módszert a kezünkbe az osztályon belüli konfliktusok kezelésére – sokkal többet adott nekünk az este végére. Egyszerre csak kibontakozik előttünk egy ibseni dráma sok éve eltemetett titkokkal és sérelmekkel és minden szereplőnél bedőlő élethazugságokkal. Miért fontos Máriónak, hogy mindenképpen jelen legyen ezen az órán? Miért feszülnek pattanásig Sebi idegei, amint  meglátja régi osztálytársát? Gitta néni módszere, amire egész szakmai életútját építette, valóban működőképes? Mi történt itt tíz éve? 

61yprn4o.jpeg

 Márfi Márk (Fotó: Reviczky Zsolt)

A kulcs Gitta figurája. Ismerjük ezt a pedagógustípust. Rendkívül karizmatikus, szakmailag felkészült, remekül szót ért a gyerekekkel, sikert sikerre halmoz. Közben viszont rendkívül manipulatív, tanítványait nem engedi felnőni, még ballagás után sok évvel is függőségben tartja őket. Sebi és Márió a társaságában félelmetes gyorsasággal csúsznak vissza a gyerekszerepbe, veszik föl általános iskolás korukban begyakorolt szerepmintáikat. Konfliktushelyzetben Sebi üt, Márió provokál és az igazgatót hívná segítségül. Pedig ez a helyzet esélyt adhatna mindhármuknak, hogy szembenézzenek korábbi sérelmeikkel, másképp végződhessen a hatodikban megesett történet. Szemmel láthatóan erre mindhármuknak szüksége is lenne. Márió hatodikban Sebi agressziójának áldozatává vált, és ezt azóta sem bírta kiheverni. Létfontosságú lenne számára, hogy most képes legyen megváltoztatni a történet végét, újra szembe kerülve az agresszorral ne tehetetlen áldozatként szenvedje el az eseményeket. Sebi is áldozatnak érzi magát, úgy érzi, Gitta néni hazudott neki és cserben hagyta, ezért került javítóintézetbe. Számára is létfontosságú lenne a szembenézés, hogy végre felelősséget tudjon vállalni akkori és mostani tetteiért. Gittának is van mivel számot vetnie. Be kellene vallania, hogy Sebi és Márió esetében a varázsmódszer csődöt mondott, valamit tíz éve nagyon benézett a két gyerek között viharosan eszkalálódó konfliktusban. Nem váltotta be Sebinek tett ígéretét, hogy ha rábízza magát, akkor sikerül megoldania az indulatkezelési problémáit, és nem váltotta be a Máriónak tett ígéretét, hogy az iskola számára egy biztonságos, erőszakmentes közeg lesz. 

lbdny5ca.jpeg

 Márfi Márk, Feuer Yvette, Somhegyi György (Fotó: Reviczky Zsolt)

Épp csak fölocsúdtunk egy nagyon feszült és félelmetes túszdráma megrettent szereplőiként, amikor az este harmadik részében meg kéne oldanunk Sebi és Márió konfliktusát. Érdekes volt, hogy míg a felnőtt nézők többsége minden kétely nélkül átvette Gitta álláspontját, és az általa meghatározott kereteken belül gondolkodott csak, addig a gyerekközönség reakciói sokkal sokszínűbbek voltak. Rendkívül változatos szempontú hipotéziseket vetettek fel és el, nem vették egyik szereplő megnyilvánulását sem készpénznek, mindenkinek a mélyebb motivációira voltak kíváncsiak. Látszott, hogy az előadás eltalálta a célközönségét. 

upgo8sts.jpeg(Fotó: Reviczky Zsolt) 

Márfi Márk félelmetes, lobbanékony és nagyon szerethető ketrecharcos. Megértjük Gittát, miért akarja még most is megmenteni. Árasztja magából a veszélyt, tényleg túsznak éreztük magunkat az Eötvös 10 termében. Somhegyi Györgynek nehezebb volt elnyernie a szimpátiánkat, annyira jól adta a fölényeskedő SZMK-apukát, de hamarosan megláttuk benne azt a kicsit sunyi, szeretetre éhes, de nehezen kommunikáló hatodikost, aki lehetett. És egyre kevésbé értettük, hogy Gitta miért nem fordult, fordul nagyobb empátiával felé. Feuer Yvette végig nagyon hiteles tanárnő volt, semmi kétely, semmi megingás, úgyhogy mi is elhittük, hogy a zsiráf-kommunikációban lehet valami, ha Sebi és Márió esetében nem is igazán működött. Fontos és szórakoztató előadás született, mindenképpen érdemes hetedikes-nyolcadikos osztályoknak megmutatni.  

Kedves Yvette, Márk, György, Viktor, Kata, Orsolya és Gyula, köszönjük azt az izgalmas és felkavaró előadást és a hiánypótló tantermi foglalkozást. 

Szólj hozzá

színházi nevelés Eötvös10 Láthatáron Csoport