2022. jún 03.

Színváltások

írta: Két Lámpás
Színváltások

Színváltások – válogatás a vidéki színházi műhelyek legjobb előadásaiból, Kettőspont / színház & spirituális ügynökség, Stúdió K Színház, 2022. május 27-28.

283715977_423312952974180_7782637179542716344_n.png

A Színváltások Fesztivál 2007-ben került megrendezésre először, akkor a különböző egyetemeken működő színházi alkotócsoportok találkozója volt. Idén Formanek Csaba – az eredeti fesztivál alapítója – a Magyar Szín-Játékos Szövetség támogatásával felélesztette a rendezvényt, és hét csapat meghívásával a Ráday utca két szomszédvárában, a Kettőspontban és a Stúdió K-ban kétnapos fesztivált rendezett a vidéki színházi műhelyek legjobb munkáiból. Ha a számunkra ideális színházi fesztiválról ábrándozunk, akkor valami olyasmi jelenik meg lelki szemeink előtt, amit a Színváltások szinte tökéletesen megvalósított. Nincs protokoll, akár az utcáról is be lehet sétálni az előadásokra, nincsenek díjak, senki se mondja meg, mit gondoljunk az egyes előadásokról, de mindkét este van éjszakába nyúló közös beszélgetés, ahol alkotók és nézők kötetlenül megoszthatják észrevételeiket a látottakról, nincsenek vip-vendégek, de van önköltséges büfé, van egymásra való figyelés, senkinek nem okoz gondot húsz percet várni az előadásra, amíg a másik helyszínen játszó társulat kényelmesen átér, mert kíváncsiak az ország túlsó feléből jött csapatra. A tökéletességhez már csak még több érdeklődő nézőre lett volna szükség, nagyon kíváncsiak lennénk, mások hogy látták a fesztivált, szívesen összevetnénk benyomásaikat a mieinkkel a közösen látott produkciókról, és érdeklődve olvasnánk gondolataikat az általunk nem látottakról. Sebaj, reméljük jövőre is lesz Színváltások, és létrejönnek ezek a találkozások. Mi a hét előadásból hármat tudtunk megnézni, ezekről számolunk be a továbbiakban.  

Schwechtje Mihály: Az örökség, Örökség Csoport, Székesfehérvár, Kettőspont, 2022. május 27. 20:30 

285186859_428012449170897_2466955748167343406_n.jpg

Játsszák: Somos Ákos, Somos Zoltán, Balogh Mihály, Cseh Katalin, Czombál Andris, Orlik Noémi, Torma Tamás, írta: Schwechtje Mihály, rendezte Somos Ákos. 

Nagyon erős anyaggal birkózott meg sikeresen a székesfehérvári Örökség Csoport. Schwechtje Mihály drámáját a szerencsések már láthatták a Jurányi Házban a szerző rendezésében, a MOST Feszten a legjobb stúdiószínházi produkció díját is megkapta 2020-ban, 2021-ben a Komáromi Jókai Színház is elővette. Súlyos kérdésekről szól, remek dramaturgiával, és ezeket az előnyöket Somos Ákos rendezése ki is aknázta. Ahogy a családi konfliktusnak induló dráma egyre inkább közéleti és morális kérdések felé fordul, úgy lesz egyre súlyosabb a csend, egyre feszültebb a figyelem a nézőtéren. Ahogy a Somos Ákos játszotta messziről jött idegen elkezd bevonódni a falu infernális ügyeibe, ahogy nem csak az idegenek (a polgármester, a rendőr, a gyámügyes) bizonyul bárány bőrbe bújt farkasnak, de a saját testvére is (Somos Zoltán), úgy húz minket egyre beljebb a történet. Ez a feszültségteremtés, ez a ritmusváltás az egyik nagy erőssége az Örökség Csoport előadásának. Bravúrosan, az előadás ívének megtörése nélkül sikerült az átdíszletezéseket is megoldani. A két közmunkás (Orlik Noémi, Torma Tamás) végig sertepertélte a történéseket végig színen voltak, folyamatos játékuk tudatosította bennünk, hogy valószínűleg egy nyílt titokról van szó, amit a falu elitje és kirekesztettjei egyaránt elhallgatnak, elviselnek, vagy egyenesen haszonélvezői. Ezt a megérzésünket erősítette az a megoldás is, ahogy a szereptöbbszörözések megoldásra kerültek. Cseh Katalinnak és Balogh Mihálynak is van egy elitbeli, egy falusi polgári és egy cigánysoron élő karaktere is. Annyira sok megbeszélni és átgondolni valót adott nekünk ez az előadás, hogy külön írásban is foglalkozni fogunk vele.  

Mohácsi István - Mohácsi János: Csak egy szeg c. darabja alapján: Nyúzóvölgy, Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskola /VLAMI/, Nyíregyháza, Kettőspont, 2022. május 28., 15:00 

283693895_428043082501167_725682194137994563_n.jpg

Huszár Medárd, Svéda Szabina, Olajos Emese Hajnalka, Aranyász Szabolcs György, Kepics Mihály, Vatai Panna, Lőrincz Lotti, Román Dóra, Késmárki Fanni, Herczku Dániel, Balázs Sándor Herceg, Kozák Béla Sándor, Lakatos Zoltán Junior, báb: Jakob Nóra, rendezte: Demarcsek Zsuzsa 

A nyíregyháziak Mohácsi István és Mohácsi János 2003-as Csak egy szög című darabjának egy kerek egészet alkotó részletét dolgozták fel rengeteg zenével, bábos megoldásokkal és fergeteges humorral. A magyarevéssel vádolt cigányok perét választották ki az alkotók az eredeti darab abszurdnál abszurdabb jeleneteinek sorából,és remek ízléssel formáltak belőle előadást. A tömegjelenetek dinamikusak és nagyon pontosak, a színpadi élőzenével (Balázs Sándor Herceg, Kozák Béla Sándor, Lakatos Zoltán Junior) aláfestve a nézőket is bevonják a kavalkádba. Nagyon szeretjük, amikor a színpadon ülő zenészeket is beleszövik az előadásba, dramaturgiai funkciót adnak nekik, ilyennel utoljára a Soltis Lajos Színház Szerencsés Máriájában találkoztunk, és itt is láttunk erre egy kiváló megoldást. Azért is volt jó választás ez az anyag, mert minden szereplőnek jut egy-egy rá fókuszáló jelenetdarab, amiben egyéníteni tudja figuráját. Nem is lehet senkit kiemelni, annyira csapatmunkáról beszélhetünk, attól működik az előadás óraműpontosan, hogy mindenki föladja a labdát a soron következőnek, aki le is csapja azt, és már dobja is a következő megszólalónak. Ezt az egységességet jelképezi nekünk Kolompár Károly együtt mozgatott bábja is (Jakob Nóra). Csak irigyelni tudjuk azt a közéleti érdeklődét és érzékenységet, ami ezt és az előzőekben említett előadást is áthatja, és hálásak lehetünk, hogy a Fesztivál megismertetett bennünket ezekkel a fantasztikus produkciókat létrehozó műhelyekkel.

„Jól meggondold magad”, KB35 Társulat, Inárcs, Stúdió K, 2022. május 28. 20:00 

281920806_428487075790101_3113643338988003188_n.jpg 

Játsszák: Bálint Petra, Boda Anna, Boda Tibor, Fazekas Anna Dorottya, Fodor Katalin, Kiss Nóra, Kovács Anna, Kovács Zoltán, Ordasi Gábor, Zsiros Dániel, társrendező: Kovács Zoltán, rendezte: Malik Gábor  

Az inárcsi KB35 Társulat már régi ismerősünk, ismeretségünk 2017-ből datálódik, a MU Színházban láttuk a Tikk című előadásukat, és azóta követjük a munkájukat. A „Jól meggondold magad” is a társulat improvizációiból készített előadás, és egy lánybúcsú köré szervezett történetben gondolkodik párkapcsolatokról, baráti viszonyokról, apa-lány relációkról. Az életfordulók sűrítve tartalmazzák ezeket a helyzeteket, és kapcsolataik átgondolására, átszervezésére késztetik a karaktereket és a nézőket. A dramaturgia a sitcomok felépítését követi, egy kanapé köré szervezve az eseményeket. A lineáris – eljegyzéstől lánybúcsúig tartó – történetet rendre flashbackek szakítják meg, amik bepillantást engednek a szereplők korábbi történetébe, kapcsolataik alakulásába, és megvilágítják mostani cselekedeteik mögött húzódó motivációikat. Számunkra most a menyasszony, Emma (Fodor Katalin), baráti köre volt igazán érdekes. Mindannyian saját problémáikból, élethelyzeteikből fakadó, egoista értelmezéseiket próbálják ráerőltetni Emmára, azt hiszik, rálátnak Emma és Szabi (Boda Tibor) kapcsolatára, de valójában csak önigazolást keresnek. Blanka (Kovács Anna), ásókapanagyharang kapcsolatban tudja csak elképzelni a házasságot, és evvel nyomasztja unokatestvérét az esküvő előtt, Mona (Fazekas Anna Dorottya) a szerelem elmúlását jelképező ajándékot hoz, hiszen, ha ő elvált, nyilván Emma házassága sem lesz hosszú életű. A háromgyerekes Rozi (Boda Anna) igaz elefántként viselkedik a porcelánboltban, folyamatosan tukmálja saját életvitelét, nem véve tudomást arról, hogy Emmának a gyerekvállalás különösen érzékeny téma, a visszatekintő jelenetekből ki is derül, miért. Livi (Bálint Petra) a lazább, nyitott kapcsolatban élésben hisz, próbál a család kötöttségeitől legalább a hét egy részében mentesülni, ami remek is lenne, ha nem érezné, hogy folyamatosan védelmeznie kell a döntését, és harsányságával nem próbálna elnyomni minden más véleményt. Az egyetlen, ki valóban barátként veselkedik, nem telepszik rá Emmára, de csendes támogatóként kéznél van, az Vera (Kiss Nóra), nem is szervesül a baráti körbe. Mérgező szülőkről már sok előadást láttunk, ennek egy enyhébb, kicsit kontrollmániás, kicsit alkoholista verziója ebben a darabban is feltűnik Ordasi Gábor megformálásában. Diszfunkcionális párkapcsolatot is láttunk már eleget, Emma exeként és Mona volt férjeként Kovács Zoltán prezentálja számunkra két ilyen párkapcsolat férfi tagját. Viszont mérgező baráti körről eddig még nem láttunk előadást, őket leépíteni, tőlük távolságot tartani lelki egészségünk érdekében kívánatos lenne, de majd olyan nehéz, mint a mérgező szülőktől. A legnagyobb értéke ennek az előadásnak a szereplők önazonossága, mindnyájan élik a karakterüket, nincs egyetlen fals hang sem az alakításokban, miközben jól ismert típusokat látunk a típusra jellemző manírokkal és gesztusokkal. A történet szép ívet ír le, és végül elhisszük, hogy Emma és Szabi minden kigyónyelvű barát és rokon ellenére képesek lesznek felépíteni a saját életüket.

Szólj hozzá

Stúdió K KB35 Inárcs Kettőspont / színház & spirituális ügynökség Színváltások Magyar Szín-Játékos Szövetség