2022. máj 09.

Szerencseház

írta: Két Lámpás
Szerencseház

Sebő Ferenc: Szerencseház, Simorág TánCirkusz és Detectivity, 2022. április 25., 19:30 277807114_2242695735882431_9044760244748269545_n.jpg

Játsszák: Stubnya Béla, Molnár Ildikó, Csík Andrea, Vincze Márton, Kovács Eszter, Sebő Ferenc, Simor Ágnes, fénytervezés, szcenika: Szabon Balázs, zene: Vázsonyi János, dramaturgia, struktúra-tervezés: Hanák Anna és Simor Ágnes, smink, jelmez: Kovács Eszter, rendező: Simor Ágnes  

Nagy fába vágta a Simorág TánCirkusz és Detectivity a fejszéjét, amikor egy saját forgatókönyvből készült krimit raktak a színpadra, sőt még avval is megnehezítették a dolgukat, hogy mindehhez az interaktív színházi játék formát választották. Szerencsére, mi nem krimit, hanem kritikát írunk, így nem kell az utolsó bekezdésig várnunk, hogy felfedjük a lapjainkat. A Szerencseház elkerülve a klisék Szkülláját, bravúrosan navigált a logikai buktatók és dramaturgiai következetlenségek Kharübdisze mellett, a lelkes és játszani tudó közönség pont akkor jutott el a megfejtéshez, amikor még nem érezte túlbonyolított esetlegességnek a befejezést, de már eleget kellett kombinálnia ahhoz, hogy úgy érezze elég nagy intellektuális munkát fektetett bele a logikai szövevény kibogozásába.

279048060_10161679966633712_3092256392723493319_n.jpg

Bodrogbékás főtere

Már önmagában ez sem kis teljesítmény, de hogy kellemes intellektuális játéknál többet, valódi színházi élményt kapjunk, szükség volt még az egyre félelmetesebb, thrillerszerű atmoszféra megteremtésére, az újcirkuszi elemek szerves beépítésére, a zene és a fények által előidézett katarzisra és az improvizációkban is bővelkedő színészi játékra.  

277100207_2231902450295093_4139692101414658698_n.jpg

Detectivity - élő nyomozójáték 

Krimit írni nehéz. Az olvasók és nézők egyre jobban el vannak kényeztetve, már nem csak az építőkockák kreatív rakosgatását várják el, de annál sokkal többet. A skandináv krimi felfutása óta nem csak a jól beazonosítható hangulat, de a társadalomkritikai attitűd is elvárás. A történelmi krimik olvasói alapnak tekintik a hiteles hátteret, és még a múltfeldolgozásban is szerepet kell vállalniuk az ilyen műveknek. Magyarországon kicsivel 2010 előtt Kondor Vilmos és Baráth Katalin történelmi krimijeivel indult el egy hamar megtorpanó krimireneszánsz, 2015 után a Prae Kiadó karolta fel a műfajt, náluk jelentek meg Cserháti Éva, Mészöly Ágnes, Molnár T. Eszter, Pintér Tibor történetei és 2020-ban krimiíró-pályázattal is próbálták egyengetni a zsáner útját. Színházban mi még saját ötletből megvalósuló krimielőadással nem találkoztunk, az adaptált művekből is csak a Kőszegi Várszínház kellemes nyári kikapcsolódásnál többet nem nyújtó Hajmeresztőjét láttuk, illetve a Stúdió K Horváth Csaba által rendezett zseniális Szürke galambját (láttuk a Katonás változatot is, de az sajnos szót sem érdemel). A színházi kínálatban úgy tűnik, a kényelmi megoldásokat preferálják a társulatok, Agatha Christie-adaptációkkal kell főként beérniük a krimikedvelő színházba járóknak. 

kortars_krimi_elo_fb_fekvo_11886_844x380.jpg

A Prae Kiadó krimipályázatára érkezett legjobb 13 novellát tartalmazza a speciális kiadvány 

Kevés hazai minta állt tehát rendelkezésére az ötletgazda Hanák Annának és Simor Ágnesnek és az író Sebő Ferencnek. Történetük Bodrogbékáson játszódik, egy furcsa kis faluban, ahol általában a madár se jár, de most, hogy, hogy nem, egyszerre harminc idegen is érkezett, egy kis csapat néprajzkutató és szociológus, pár ingatlanra vadászó befektető, néhény eltévedt turista, akik balra fordultak véletlenül az ösvényen és féltucat szerelmes, akik csak egy csendes helyet kerestek a légyottjukhoz. Ezek vagyunk mi, nézők, akiket a túravezető (Stubnya Béla) kalauzol végig a falu nevezetességein és mutat be jelentősebb lakóinak. Nem kis kombinatorikai feladvány lehetett a négy csoportot úgy elosztani a hat helyszín között, hogy minden csoportnak jusson egy szinte teljes, koherens történetszál, és a kirándulás végére mindenki rendelkezzen olyan kulcsinformációval, ami nélkül nem lehet megfejteni a történetet. A vállalkozás sikere Stubnya Béla vállán nyugszik, aki folyamatosan fecseg, és rengeteg fontos és irreleváns információval bombázza a vendégeit, megtorpanás nélkül reagál és improvizál a nézői reakciókra, és koordinálja a csapatok mozgását a helyszínek között, ügyelve az időkeretekre, hogy ne keletkezzenek üresjáratok az előadásban. A sztori egyáltalán nem szokványos, ki kell lépnünk a megszokott gondolkodási sémáink közül, ha rá akarunk találni a megoldásra. Ebben nem csak a jól elhelyezett nyomok és logikusan kikövetkeztethető események segítenek, hanem vissza-visszatérő szimbolikusan is értelmezhető motívumok is, melyek valami lebegő, vészjósló hangulattal töltik meg a játékot. Így a történet nem csak a jól ismert sherlock holmesi dedukció, de az intuitívabb, inkább Miss Marplera jellemzőbb analógiás gondolkodás útján is felfejthető. A konkrétan és szimbolikusan is értelmezhető momentumok ellentmondásmentesen illeszkednek, így tud szervesülni a darabba Kovács Eszter akrobatikus trópusi madara és Vázsonyi János szomorkás zenéje. 

screenshot_from_2022-05-09_23-13-25.png

Detectivity - élő nyomozójáték

 Kedves Béla, Ildikó, Andrea, Márton, Eszter, Ferenc, Balázs, János, Anna, Eszter és Ágnes, nagyon köszönjük ezt az izgalmas, elgondolkodtató, felvillanyozó és emlékezetes estét! 

Szólj hozzá

újcirkusz Simor Ágnes Simorág TánCirkusz