2017. okt 06.

Antigoné

írta: Két Lámpás
Antigoné

Szophoklész et al.: Antigoné – egy Kreónokon átívelő történet, k2 Színház, MU, 2017. szeptember 30. 19:00

Játsszák: Borsányi Dani, Piti Emőke, Viktor Balázs, rendezőasszisztens: Mészáros Csilla, produkciós vezető: Erdélyi Adrienn, írta: Szophoklész, Piti, Borsányi, Viktor, Fábián, rendező: Fábián Péter

16649299_1327270370669241_4586642131045633674_n.jpg

k2 Színház (fotó: k2 Színház)

 

Nagyon sok jó színházi nevelési program működik a városban, a Jurányi Házban nemrég zárult a 4. Tantermi Színházi Szemle, ahol 75 projekt mutatkozott be. Innen, innen és például innen lehet tájékozódni arról, hogy mi is az a színházi nevelés, és mire jó.

Részletek a k2 színház és az előadás fb oldalán.

α

A k2-s Anigoné munkabemutatójára a MU Színházba mentünk el és igazán páratlan élményben volt részünk. A foglalkozás tehát az, hogy van egy iskolai osztály és a k2 ezzel az osztállyal dolgozza fel az Antigonét. De ahogy ez történik, az nem más mint, hogy a k2 is azt játssza el nekünk, hogy van egy osztály, aki a tanár segítségével feldolgozza az Antigonét. Mi magunk is játékosok, statiszták vagyunk, mi lennénk az osztály tagjai, és Balázs (Viktor Balázs) és Réka (Piti Emőke) egy-egy diák közülünk. Piti Emőke, a k2 színésze azt játsza el, hogy tanuló, aki amúgy színésznek készül, és valóban el is játssza Antigonét. Ez az összetett színházi szituáció arra sarkal és arra is kell, hogy sarkaljon bennünket, hogy részesei legyünk az előadásnak: a darab egy pontján fejezzük ki részvételünkkel a véleményünket, de legkésőbb a darab végén foglaljunk állást azzal kapcsolatban, hogy milyen a ma iskolájában, vagy milyen az Antigoné világában élni. Mit mondhatnánk erre: zseniális ötlet! Akkor induljunk neki!

β

A k2-ben az is felettébb tetszik nekünk, hogy szenvedélyesen kutatják, mi jön át a terveikből a nézőtérre, mi működik, min lehetne javítani, mit gondol az az eresztésnyi ember, aki őket választotta azon az estén. Ez történt a Cájtstükkben is, és ezen a munkabemutatón is. És eldönteni való kérdés maradt épp elég az októberi bemutatóig. Szeretnék-e, ha az osztályok már ismernék a drámát, vagy itt találkozzanak először a szöveggel? Az osztályt tanító tanárt beavassák-e abba, mire megy ki a játék, vagy legyen ő is résztvevő? Kiszóljanak-e a szereplők a közönséghez az előadás közben bekapcsolódási pontokat kínálva, vagy ezt hagyják meg spontán lehetőségnek? Mi lesz erősebb az értelmezésben, az, hogy színházban vagyunk, vagy az, hogy magyarórán? Melyiket szeretnék erősíteni? A legérdekesebb felvetés számunkra ezen az estén az volt, hogy mi lenne, ha nem diákokat, hanem pedagógusokat ültetnénk a nézőtérre, ők hogy reagálnának?

22089069_717504671782137_8767138553172272223_n.jpg

Osztály, osztálytársak és tanár (fotó: k2 Színház)

Miközben megszámlálhatatlan mennyiségű cikk, publicisztika és facebook-komment születik hétről hétre a klasszikusok taníthatóságáról (vagy éppen taníthatatlanságáról), a k2 Antigonéja egyetlen csodálatos ötlettel utat mutat nekünk, és átvezet az ingoványon.

γ

Ülünk tehát a magyarórán, ismerkedünk az Antigonéval az új magyartanár, Kiss Attila (Borsányi Dániel) lehengerlő vezetésével, valamint két diák, Réka és Balázs  részvételével, és egyszer csak benne vagyunk a drámában, népes, de bizonytalan karként döntenünk kell, hogy oldalt választunk, kompromisszumot keresünk vagy kimaradunk az egyre inkább eszkalálódó balhéból.

Erősebbek 
s ha már felettünk ők urak,
Szót kell fogadni,
bármiként is fáj e szó

Az óra előtti szünetben Balázs segít Rékának összemondani az Antigoné szövegét, Réka ugyanis felvételire készül. Réka/Antigoné robbanékony, harsány, mindenről van határozott véleménye, Balázs/Iszméné tétova, leginkább túlélésre játszik, és nemigen mennek neki a memoriterek.

22045990_716471891885415_7568539093493396017_n.jpg

Viktor Balázs (Balázs/Iszméné) és Borsányi Dániel (tanár/Kreon) (fotó: k2 Színház)

De már be is csöngettek, beiszkol az Osztály/Kar, és bevonul az új tanár/Kreon.

Rám szállt minden hatalmuk

és enyém a trón.

Kiss Attila, az új magyar-történelem tanár Kreon első monológjával nyit, kellőképpen lenyűgözve az osztályt és persze lefektetve a szabályokat. Ezen a ponton, ha a tanárnak nem lennének gyanús önfényező mondatai, akár le is borulhatnánk szakmai kiválósága előtt. Igen, Kiss Attila karakterének vannak színvonalas szakmai eszközei, hogy megszólítsa, a hatása alá kerítse az osztályt. Közelebb hozni az irodalmat, a gyerekek nyelvén beszélni, de... és itt az a bizonyos ,,de''. Jól ismert tanártípus ő. Egy hasonló hangvételű, az irodalmat a gyerekekkel megszerettetni szándékozó könyvről írott kritika kifejezetten egy ilyen tanárt jellemez:

,,Nagyon erős a szerző – vagy elbeszélő? vagy a fiktív elbeszélő? – szerepe a könyvben. Mi több, mondhatjuk szereplőnek is. Mintha egy olyan tanár magyarázna benne, aki nagyon élvezetesen, érdekesen, színesen tud mesélni, jó példákat hoz fel, érdekesek az analógiái, hasonlatai, példái – de aki nagyon szereti a saját hangját hallani. Ez a könyv végig elmagyarázza az irodalmat, elmondja, mit olvasunk, hogyan értsük, miről szól, mit mond nekünk. Nem érvénytelen ez a tanári magatartás, de talán nem is korszerű. Mert nem számol azzal, amivel korunkban leginkább számolni kell: a befogadó önállóságával. Véleményem szerint nem hagy neki elég teret, levegőt, hogy maga fedezze fel, amit olvas.''1

Érdemes lesz majd megfigyelni a táblaképet is, melyet a tanár úr készít az órához, benne van minden, ami a későbbiekben történni fog. Majd feleltetésbe kezd, hiába motyogja a kihívott Balázs, és teszi szóvá a helyéről Réka, hogy nem mára volt föladva a Hírnök szövege.

δ

A kínos és megalázó procedúra után Antigoné bírósági tárgyalása következik, Kiss Attila Rékát hívja ki a védelem és Balázst az ügyész szerepének eljátszására. Egy újabb tanári eszköz, ami a mai magyar közoktatás valóságában akár modernnek is hathat. Talán gondolhatjuk azt is, hogy ez a tanár tud valamit, de valójában tudjuk (tudják a szakértők), hogy itt egy nagyon régi és ma már csak gondos odafigyeléssel alkalmazható pedagógiai ötlettel állunk szemben. Itt van például a módszer egy 60-es évekbeli (egyébként pozitív kimenetelű) feldolgozása:

A ,,tárgyalás'' mint pedagógiai módszer a Hogy állunk, fiatalember? (1963) c. filmben

Réka jóval fölkészültebb és elszántabb, mint az a tanár úr értelmezéséhez szükséges, így Kiss Attila előbb csak gúnyos félmondatokkal próbálja félbeszakítani Antigoné szenvedélyes védőbeszédét, majd Balázst félretolva átveszi a vádló szerepét, végül véget vet a tárgyalásnak, és helyre küldi a gyerekeket.

Kivüle is van föld,

amely szántásra vár

Kiss Attila tanár úr egyre inkább elveszti a kontrollt. Folyamatosan alázza Balázst/Haimont/Iszménét és Réka/Antigonét, és Kreon igazságát próbálja lenyomni az osztály torkán, mint egyetlen érvényes értelmezést. Réka természetesen nem hagyja magát, mire a tanár úr habzó szájjal kiküldi a teremből, és megfenyegeti, hogy kirúgatja az iskolából. Természetesen Balázsra is ez a sors vár, ha nem fogja be a száját, és nem ül vissza a helyére.

Tekintélyem megóvni volna jogtalan?

Természetesen, aki nem ért egyet a tanár úrral az távozhat a teremből – hangzik el a jól ismert mondat. De holnap találkozunk történelem órán teszi hozzá Kiss Attila.

22050270_716471888552082_4853569270036214136_n.jpg

Borsányi Dániel (tanár/Kreon) és Piti Emőke (Réka/Antigoné) (fotó: k2 Színház)

És hogy innentől mi történik, az az osztályra van bízva. Reméljük, hogy sok érdekes, váratlan reakcióban lesz az előadóknak részük. Reméljük, hogy sok diák és tanár megtapasztalhatja, hogy ez itt és most az ő problémájuk, amiről érdemes beszélgetni egymással. És ha már egyszer belekóstoltak a színházi nevelés lehetőségeibe, szívesen fogyasztanának még belőle. Akár a k2-től is megnézhetnék a Holdkő című előadást, aminek kapcsán az okóber 23-ai megemlékezések töltődhetnének föl igazi tartalommal, okos és valódi beszélgetéseket generálva.

22089491_1558255087529912_3788013370128869222_n.jpg

(fotó: k2 Színház)

Kedves Emőke, Balázs, Dániel és Péter, köszönjük ezt a páratlan színházi élményt!

 

Jegyzetek

1. Fenyő D. György (ELTE Radnóti Miklós Gimn. tanára) kritikája Nényei Pál, Az irodalom visszavág c. könyvéről A „megsűrült középfok” ellenében

Szólj hozzá

MU Színház Fábián Péter színházi nevelés k2 Színház