Belém égsz
Szivák-Tóth Viktor: Belém égsz, RÉV Színház, Kettőspont/színház & spirituális ügynökség, 2023. november 4., 19:00
Játsszák: Balla Richie, Kiss Tünde, Szántó Dániel, író, rendező: Szivák-Tóth Viktor
A Ráday Utcai Színházi Találkozó egyik programja volt a Kettőspontban a RÉV Színház vendégjátéka. Láttunk már tőlük sok kiváló produkciót, hogy csak a színházi nevelési előadásaikat említsük, a Mezsgyét Tárnoki Márk rendezésében és a Jókedvvel bőséggelt, amit Fábián Péterrel hoztak létre. A jobbnál jobb színházi nevelési előadásokról ismert győri csapat ezúttal egy 11-12. évfolyamosoknak készített részvételi színházi előadással érkezett. A RÉV ezúttal a drámainstruktorként és osztálytermi színházi drámák írójaként ismert Szivák-Tóth Viktorral dolgozott együtt. Szivák-Tóth Viktor munkáit az egész városban megtalálhatjuk. A Szkéné Színház előadásaihoz hoz létre előkészítő és feldolgozó foglalkozásokat a Szkéné színházi nevelési teamjének, a RAKPARTnak tagjaként. Hozott létre színházi nevelési előadást a Láthatáron Csoporttal (Ketrecharc, ebből film is készült), az Apertúrával (Stockholm). A MU Színházban három színházi rendezése is látható, legközelebb az OPEN Fesztiválon, ahol ezt az előadást is megnézhetitek. A Kösszhasznúsági jelentés az önkénteskedésről egy közösségi színházi formában létrehozott alkotás, az Utcajogász Egyesülettel közösen létrehozott Jogos felvetés, pedig egy vitaszínházi előadás a lakhatási jogról. Fényeskedjék neki című drámája a Szkénében látható parádés szereposztással. A két, színházi neveléssel a legmagasabb szinten foglalkozó szereplő találkozása egy különleges, értelmünket megmozgató és érzelmeket kiváltó színházi estét ígért.
Fotó: Formanek Csaba
Trükkösen hangolt elő minket az előadásra a RÉV, a beengedés után az előadás kezdetéig Karády Katalin dalait hallgattuk, és az előadásban is fontos szerepet játszik egy Karády-dal, a Horváth Jenő – Szenes Iván páros által írt 1948-as Álltam a hídon. Honnan tudjuk, hogyan kell szerelmesnek lenni? Bizony, a személyes példák mellett a tömegkultúra termékei, romantikus filmek, slágerek, regények tanítják meg nekünk, mire kell vágynunk, mit kell éreznünk, milyen szerepet illik eljátszani egy kapcsolatban, egyáltalán, mi az a szereprepertoár, amiből választhatunk. Karádyval egy addig ismeretlen nőtípus, a femme fatale jelent meg a magyar filmvásznon, és a végletes és végzetes szerelem, annak minden rekvizitumával. De nem biztos, hogy azt kéne reprodukálnunk újra és újra, ami a film noirok dramaturgiáját olyan jól működteti. Sára (Kiss Tünde), Rafi (Balla Richie) és Ádám (Szántó Dániel) a mi segítségünkkel próbálják megoldani melodrámai helyzetüket. A játék során fontos dolgok kerülnek a nézők által kimondásra a párkapcsolati erőszakról, a manipulációról, az átléphetetlen határokról. Ez egy 17-18 éves fiatalokból álló közösségben kulcsfontosságú lehet, hogy később ne egy traumafeldolgozó előadáson döbbenjenek rá a fiatalok, hogy mikor tettek vagy szenvedtek el megbocsájthatatlan dolgokat egy párkapcsolaton belül.
Fotó: Formanek Csaba
A három szereplő monológjaiból, néhány szimptomatikus jelenetből és a nézőket bevonó beszélgetésekből épül föl egy nagyjából 12 évet átfogó történet. Sára felső középosztálybeli családjából és túlkontrolláló apjától lázadásképpen menekül a nagyon más szociokulturális hátterű Rafihoz. A Rafival töltött hét év után, újra megmentésre várva köt ki Rafi barátja, a menedzser Ádám mellett. Sára, saját bevallása szerint sem rendelkezik semmilyen jól körvonalazott egyéniséggel, csak valaki függvényében tud létezni. Mindkét fiú, más-más eszközökkel a saját vágyálmaihoz akarja alakítani a lányt. Rafi indulatkitöréseivel tör le minden próbálkozást, amikor Sára hangot adna valamilyen igényének. Ádám módszere a manipuláció, a gázlángozástól a telefon ellenőrzésén és elvételén át az anyagi függőség kialakítására tett kísérleteken keresztül egészen addig, hogy a lány pszichológusát is ő választja ki, és beleszól a terápiába. Sára számára Rafi a szenvedély, Ádám a biztonság, de mindkettő valamiféle függőség, amiről nem tud lemondani, és el sem tud képzelni egy harmadikféle, egyenlőségen alapuló párkapcsolatot. A három szereplő játszmázása végül oda vezet, hogy mindhárman beleragadnak egy egyikőjüknek sem ideális helyzetbe, és közel 40 évesen már nagyon nehezükre esne egy új, teljesen más alapokon nyugvó szerelmi kapcsolatot keresni.
Fotó: Formanek Csaba
A játszók, szerepben maradva, rendre kifordulnak a nézők felé, hogy tanácsukat kérjék egy-egy szituáció megoldásához. A fókusz a két fiún van, az ő motivációjukat, az ő módszereiket, hibáikat cincálhattuk szét. Pedig Sára számára is lett volna mondanivalónk. A közönség egy része Rafival, egy része Ádámmal beszélget, így a történet további alakulása során a beszélgetések során felmerülő új információk nem csak a szereplőket döbbentik meg, de a közönségnek azt a részét is, aki a másik fiúval váltott szót. Ez arra is indirekten rávilágít, hogy egy ilyen szituációban óvatosan foglaljunk állást, hiszen, ahogy most is, a valóságban is általában csak az egyik fél nézőpontjából látunk rá a történetre. A közönség teljesen involválódott a sztoriba, több ponton hangos szócsaták törtek ki közöttünk. Köszönhetően annak, hogy nem csak a voltaképpeni jelenetekben volt teljesen hiteles Balla Richie, Szántó Dániel és Kiss Tünde játéka, hanem a részvételi, gyors és autentikus reagálást megkövetelő részeknél is.
Fotó: Formanek Csaba
Egy színházi nevelési előadás sikerét a leginkább az előadás utáni beszélgetéseken lehet lemérni. A mi közönségünk javarészt ismerősökből állt, így végül is jól modelleztünk egy összeszokott középiskolai osztályt. Több egymással csevegő csoportot végigjárva azt tapasztaltuk, hogy még az előadás vége után két órával is a karakterek, a történet továbbgondolása, a ránk tett hatás elemzése volt mindenütt a téma. Az előadás belénk égett, és nem eresztett addig, míg alaposan végig nem gondoltuk. Gyakran ajánljuk, hogy ha módotokban áll, hívjátok az osztálytermi előadásokat az iskoláitokba, most is nyomatékosan felhívjuk a figyelmeteket erre. Ezt az előadást minél több középiskolásnak látnia kell! Erről ti magatok is meggyőződhettek november 17-én a MU Színházban.
♥
Kedves Richie, Tünde, Dániel és Viktor, köszönjük ezt a nagyon intenzív élményt, a beszélgetéseket, és hogy jöttetek! Gyertek megint mihamarabb!