2025. már 01.

Okuláré Projekt - Mi

írta: Két Lámpás
Okuláré Projekt - Mi

Okuláré Projekt – Mi, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00

mi.jpg

A Fiatal Drámaírók Háza által működtetett drámaírói pályázat legutóbbi fordulója az egyszerű MI hívószóra várt egyfelvonásosokat. A beérkezett pályaművek rangsorolásában és a továbbjutó szövegek fejlesztésében ezúttal Garai Judit dramaturg segített. A fordulóból végül három új, magyar dráma született, amit felolvasó színházi formában ismerhetett meg a közönség szerte a világban. Mert a MU Színház csak egyik állomása a szeánsznak, több vidéki és külhoni városban is elhangzanak ezek az írások. Budapesten a MU Színház mellett a MANYI és a Trafó szokott helyet adni az eseményeknek. Az este mindig egy közös játékkal kezdődik, amit Horváth Benji ceremóniamesterként egyre rutinosabban celebrál. A vicces eldöntendő kérdésekben már ott bujkálnak az este szövegeinek motívumai, kellemesen felpiszkálva a nézői várakozásokat.

A forduló hívószava: MI, sokfelé elindíthatta az alkotók fantáziáját. Lehet személyes névmás, lehet kérdőszó, lehet a mesterséges intelligencia rövidítése. Ennek megfelelően három nagyon különböző szöveg került színpadra. Székely-Balogh Szilvi Mimi című alkotása még tovább játszik a forduló szavával. Rédei Roland a szórt kövesen című írása a mostanában egyre jellemzőbb kitágított monodráma formával kísérletezik, míg Kelemen Tamás – aki számunkra az est felfedezettje – Valószínű majmok című szövegével több szívünknek kedves húron játszik.

Székely-Balogh Szilvi: Mimi, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00

ok2.jpg

 Fotó: Kürtösi Marcell

Játsszák: Heksch Éva Eszter, Sayti Andrea, Molnár Norbert, rendezte: Ilyés Lénárd és Stermeczky Boglárka Eszter

A Mimi egy anya-lánya történet, rengeteg elfojtott fájdalommal. Mária és Eszter kapcsolata a hiány köré szerveződik. A nagyobbik lány, Mimi, negyven éve kivándorolt és csak szórványosan tartja a kapcsolatot anyjával és húgával. Miért ment el Mimi? Miért maradt Eszter? Miért nem tudja Mária elengedni Mimit és meglátni Esztert? Anya és lánya sokszor vicces párbeszédéből bontakozik ki a család története egy átmeneti helyen, a repülőtéren. A történet az idő előrehaladtával reálisból allegorikusba fordul. Az átmeneti hely élet és halál mezsgyéjévé változik, a párbeszédnek tétje lesz. Kiknek is kellene valójában találkozniuk ezen a senki földjén? A rendezés térszerkezete, a fényezési ötletek szépen kiemelik a szövegben rejlő kettősséget. Érzésünk szerint még némi dramaturgiai munkát elbírt volna a dráma, a néhol túl szentenciózusra sikerült megfogalmazások nem tesznek jót annak a lebegtetett bizonytalanságnak, amit a szöveg erősségének éreztünk.

Heksch Éva Eszter ezzel az előadással állt színpadra életében először, és ez egyfajta válasz a drámában föltett kérdésre, hogy van-e élet a halál előtt. A Fiatal Drámaírók Házának befogadó közegében minden játszani vágyó megtalálhatja a helyét, találhat egy olyan közösséget, ahová érdemes tartozni. Sayti Andreával remek párost alkottak, meggyőzően támogatták egymás játékát.

Rédei Roland: A szórt kövesen, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00

ok1.jpg

  Fotó: Kürtösi Marcell

Játsszák: Wawra Máté, Fodor Róbert, Balogh Éva, Mató János, Érsek Ádám, rendezte: Horváth Benji és Gyenes András

Találkoztunk mi már Rédei Roland szöveggel, méghozzá a Feminizmus a kortárs drámában című, szintén a Fiatal Drámaírók Házának szervezésében megrendezett eseményen. Már a BFF című szöveg kapcsán felfigyeltünk arra, milyen remekül ír Rédei Roland. A szórt kövesen szintén kiemelkedően jól megírt szöveg, szívesen olvasnánk is egy novelláskötetben vagy kisregényként azonban drámának nehezen neveznénk. Nagyon jó volt hallgatni Cuccos Tomi monológját, remek a ritmus, csodálatosak a mondatok, szépen, minden erőlködés nélkül szövődik a motívumháló. A magány, a szorongás, a vidéki élet bezártsága fojtogatóvá teszik a szöveget. Kérdéses, hogy az angol vidéki és amerikai kisvárosi lelki és fizikai nyomorpornóra hajazó írás, amelyekkel a színházaink telítve vannak, mennyiben ad hozzá a világérzékelésünkhöz. Mennyi érzelmi tartaléka marad manapság az nézőnek együtt érezni bárkivel és bármivel, amikor a szorongás és egzisztenciális bizonytalanság házhoz jön. A furcsa karakterek iránti megértő, empatikus hozzáállás miatt mégsem sugall reménytelenséget ez az írás. A közönség is értékelte az előadás erényeit, és ezt a drámát hozta ki az este győztesének.

Érdekes, hogy Horváth Benji vállalta a rendezést, eddig még ilyen realista – bár leheletnyi mágikus beütés érződik a szövegen – művel még nem láttuk foglalkozni, azt hittük, inkább az abszurd vagy a szürreális minőségek állnak közel hozzá. Wawra Máténak nagyon jól áll ez a szöveg, a természetes ritmusú mondatok hitelesen hangzanak el tőle, pontosak a váltások a nézőknek szóló monológrészek és a történetet illusztráló dialógusok között.

Kelemen Tamás: Valószínű majmok, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00

ok3.jpg

 Fotó: Kürtösi Marcell 

Játsszák: Kovács László, Kozsdi Blanka, Fonyó Ábel, Bolza Léna, rendezte: Markos Zalán és Székely Márton Tamás

A végtelenmajom-tétel szerint ha adott valamilyen előre rögzített szöveg, és egy majom korlátlan ideig véletlenszerűen ütögeti egy írógép billentyűit, akkor majdnem biztos, hogy előbb-utóbb ezt az adott szöveget is leírja – még ha az olyan összetett és értelmes is, mint Shakespeare drámái.

Igazi matematikai, evolúció-biológiai és irodalmi érdeklődésűeknek való csemege Kelemen Tamás drámája. A valószínűségszámítási gondolatkísérlet színpadra állításában az volt számunkra a legmeglepőbb, hogy ez a szöveg inspirálta leginkább az alkotókat, hogy a felolvasó színházi kereteket jócskán kitágítva rendezői és játszói ötletekkel valódi előadássá tegyék a Valószínű majmokat. Maga a szöveg rendkívül vicces, szinte minden mondat behoz egy-egy újabb tudományos referenciát, irodalmi utalást, és ezeket felfedezni igazán élvezetes tevékenység.

A MI hívószónak itt a mesterséges intelligencia jelentése volt a domináns. Már a kísérleti majmok munkáját is elveszi a chatgtp. Kozsdi Blanka, a majomhorda alfája gépromboló dühében végez is a AI-t a majmokra szabadító társával, Kovács László karakterével. Ennek lassított mozgásos megvalósítása az egyik fénypontja az etűdnek. Fonyó Ábel szkepticizmusa, Bolza Léna együttműködőbb attitűdje és Kozsdi Blanka fanatikus hite a feladat értelmében egyéníti a szereplőket, dinamikussá teszi a dialógusokat. A hivatali atmoszféra az összes bullshit meló értelmetlenségét is behozza az előadásba.

Kedves Szilvi, Éva Eszter, Andrea, Norbert, Lénárd, Boglárka Eszter, Roland, Máté, Róbert, Éva, János, Ádám, András, László, Blanka, Ábel, Léna, Zalán, Márton Tamás és Benji, köszönjük ezt a játékkedvvel teli estét és a három új drámát!

Szólj hozzá

MU Színház Fiatal Drámaírók Háza Okuláré Projekt felolvasó színház