Okuláré Projekt - Mi
Okuláré Projekt – Mi, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00
A Fiatal Drámaírók Háza által működtetett drámaírói pályázat legutóbbi fordulója az egyszerű MI hívószóra várt egyfelvonásosokat. A beérkezett pályaművek rangsorolásában és a továbbjutó szövegek fejlesztésében ezúttal Garai Judit dramaturg segített. A fordulóból végül három új, magyar dráma született, amit felolvasó színházi formában ismerhetett meg a közönség szerte a világban. Mert a MU Színház csak egyik állomása a szeánsznak, több vidéki és külhoni városban is elhangzanak ezek az írások. Budapesten a MU Színház mellett a MANYI és a Trafó szokott helyet adni az eseményeknek. Az este mindig egy közös játékkal kezdődik, amit Horváth Benji ceremóniamesterként egyre rutinosabban celebrál. A vicces eldöntendő kérdésekben már ott bujkálnak az este szövegeinek motívumai, kellemesen felpiszkálva a nézői várakozásokat.
A forduló hívószava: MI, sokfelé elindíthatta az alkotók fantáziáját. Lehet személyes névmás, lehet kérdőszó, lehet a mesterséges intelligencia rövidítése. Ennek megfelelően három nagyon különböző szöveg került színpadra. Székely-Balogh Szilvi Mimi című alkotása még tovább játszik a forduló szavával. Rédei Roland a szórt kövesen című írása a mostanában egyre jellemzőbb kitágított monodráma formával kísérletezik, míg Kelemen Tamás – aki számunkra az est felfedezettje – Valószínű majmok című szövegével több szívünknek kedves húron játszik.
Székely-Balogh Szilvi: Mimi, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00
Fotó: Kürtösi Marcell
Játsszák: Heksch Éva Eszter, Sayti Andrea, Molnár Norbert, rendezte: Ilyés Lénárd és Stermeczky Boglárka Eszter
A Mimi egy anya-lánya történet, rengeteg elfojtott fájdalommal. Mária és Eszter kapcsolata a hiány köré szerveződik. A nagyobbik lány, Mimi, negyven éve kivándorolt és csak szórványosan tartja a kapcsolatot anyjával és húgával. Miért ment el Mimi? Miért maradt Eszter? Miért nem tudja Mária elengedni Mimit és meglátni Esztert? Anya és lánya sokszor vicces párbeszédéből bontakozik ki a család története egy átmeneti helyen, a repülőtéren. A történet az idő előrehaladtával reálisból allegorikusba fordul. Az átmeneti hely élet és halál mezsgyéjévé változik, a párbeszédnek tétje lesz. Kiknek is kellene valójában találkozniuk ezen a senki földjén? A rendezés térszerkezete, a fényezési ötletek szépen kiemelik a szövegben rejlő kettősséget. Érzésünk szerint még némi dramaturgiai munkát elbírt volna a dráma, a néhol túl szentenciózusra sikerült megfogalmazások nem tesznek jót annak a lebegtetett bizonytalanságnak, amit a szöveg erősségének éreztünk.
Heksch Éva Eszter ezzel az előadással állt színpadra életében először, és ez egyfajta válasz a drámában föltett kérdésre, hogy van-e élet a halál előtt. A Fiatal Drámaírók Házának befogadó közegében minden játszani vágyó megtalálhatja a helyét, találhat egy olyan közösséget, ahová érdemes tartozni. Sayti Andreával remek párost alkottak, meggyőzően támogatták egymás játékát.
Rédei Roland: A szórt kövesen, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00
Fotó: Kürtösi Marcell
Játsszák: Wawra Máté, Fodor Róbert, Balogh Éva, Mató János, Érsek Ádám, rendezte: Horváth Benji és Gyenes András
Találkoztunk mi már Rédei Roland szöveggel, méghozzá a Feminizmus a kortárs drámában című, szintén a Fiatal Drámaírók Házának szervezésében megrendezett eseményen. Már a BFF című szöveg kapcsán felfigyeltünk arra, milyen remekül ír Rédei Roland. A szórt kövesen szintén kiemelkedően jól megírt szöveg, szívesen olvasnánk is egy novelláskötetben vagy kisregényként azonban drámának nehezen neveznénk. Nagyon jó volt hallgatni Cuccos Tomi monológját, remek a ritmus, csodálatosak a mondatok, szépen, minden erőlködés nélkül szövődik a motívumháló. A magány, a szorongás, a vidéki élet bezártsága fojtogatóvá teszik a szöveget. Kérdéses, hogy az angol vidéki és amerikai kisvárosi lelki és fizikai nyomorpornóra hajazó írás, amelyekkel a színházaink telítve vannak, mennyiben ad hozzá a világérzékelésünkhöz. Mennyi érzelmi tartaléka marad manapság az nézőnek együtt érezni bárkivel és bármivel, amikor a szorongás és egzisztenciális bizonytalanság házhoz jön. A furcsa karakterek iránti megértő, empatikus hozzáállás miatt mégsem sugall reménytelenséget ez az írás. A közönség is értékelte az előadás erényeit, és ezt a drámát hozta ki az este győztesének.
Érdekes, hogy Horváth Benji vállalta a rendezést, eddig még ilyen realista – bár leheletnyi mágikus beütés érződik a szövegen – művel még nem láttuk foglalkozni, azt hittük, inkább az abszurd vagy a szürreális minőségek állnak közel hozzá. Wawra Máténak nagyon jól áll ez a szöveg, a természetes ritmusú mondatok hitelesen hangzanak el tőle, pontosak a váltások a nézőknek szóló monológrészek és a történetet illusztráló dialógusok között.
Kelemen Tamás: Valószínű majmok, Fiatal Drámaírók Háza, MU Színház, 2025. február 25., 19:00
Fotó: Kürtösi Marcell
Játsszák: Kovács László, Kozsdi Blanka, Fonyó Ábel, Bolza Léna, rendezte: Markos Zalán és Székely Márton Tamás
A végtelenmajom-tétel szerint ha adott valamilyen előre rögzített szöveg, és egy majom korlátlan ideig véletlenszerűen ütögeti egy írógép billentyűit, akkor majdnem biztos, hogy előbb-utóbb ezt az adott szöveget is leírja – még ha az olyan összetett és értelmes is, mint Shakespeare drámái.
Igazi matematikai, evolúció-biológiai és irodalmi érdeklődésűeknek való csemege Kelemen Tamás drámája. A valószínűségszámítási gondolatkísérlet színpadra állításában az volt számunkra a legmeglepőbb, hogy ez a szöveg inspirálta leginkább az alkotókat, hogy a felolvasó színházi kereteket jócskán kitágítva rendezői és játszói ötletekkel valódi előadássá tegyék a Valószínű majmokat. Maga a szöveg rendkívül vicces, szinte minden mondat behoz egy-egy újabb tudományos referenciát, irodalmi utalást, és ezeket felfedezni igazán élvezetes tevékenység.
A MI hívószónak itt a mesterséges intelligencia jelentése volt a domináns. Már a kísérleti majmok munkáját is elveszi a chatgtp. Kozsdi Blanka, a majomhorda alfája gépromboló dühében végez is a AI-t a majmokra szabadító társával, Kovács László karakterével. Ennek lassított mozgásos megvalósítása az egyik fénypontja az etűdnek. Fonyó Ábel szkepticizmusa, Bolza Léna együttműködőbb attitűdje és Kozsdi Blanka fanatikus hite a feladat értelmében egyéníti a szereplőket, dinamikussá teszi a dialógusokat. A hivatali atmoszféra az összes bullshit meló értelmetlenségét is behozza az előadásba.
♥
Kedves Szilvi, Éva Eszter, Andrea, Norbert, Lénárd, Boglárka Eszter, Roland, Máté, Róbert, Éva, János, Ádám, András, László, Blanka, Ábel, Léna, Zalán, Márton Tamás és Benji, köszönjük ezt a játékkedvvel teli estét és a három új drámát!