Dilemma
Simorág TánCirkusz: Dilemma, MU Színház, 2023. május 20., 19:00
Játsszák: Kiss Gergely Geret, Turai Bálint, Vincze Márton, Simor Ágnes, hegedűjáték: Kézdy Luca, zeneszerző: Bodnár Vajda Dávid, jelmeztervező: Weszelovszky Anna, szcenika, fénytechnika, hangtechnika: Szabon Bala, rendező: Simor Ágnes
Friedrich Dürrenmatt 1962-es drámájának, A fizikusoknak, újragondolása a Dilemma, az újcirkusz formanyelvével áramvonalasítva, hogy a mi XXI. századi rettegéseink és tudományetikai problémáink köszönhessenek vissza a színpadról. Dürrenmatt drámája az atombomba ledobása és az antinukleáris mozgalom kibontakozása közti időszakban kapcsolódott be az egyre szélesebbé váló tudományos, művészeti és társadalmi diskurzusba. Az atomhaláltól, a nukleáris téltől való kollektív rettegést mára felváltotta a klímakatasztrófától és a mesterséges intelligencia elszabadulásától való félelem, A fizikusokban megfogalmazott dilemmák azonban hatvan évvel a mű születése után is alkalmas kiindulópontnak látszanak félelmeink megfogalmazására.
(Fotó: Medgyesy Gábor)
Közös ügyek egyéni megoldására minden kísérlet hiábavaló.
Friedrich Dürrenmatt: 21 pont A fizikusokhoz, Friedrich Dürrenmatt: Drámák, Európa Könyvkiadó, 1977. 71. o., fordította: Ungvári Tamás
A kicsit porossá vált Dürrenmatt-szövegnek kifejezetten jót tesznek az újcirkusz eszközei, a mozgásos szekvenciák mélységgel és tartalommal töltik fel az üresen kongó mondatokat, drámaisággal az egyetlen csúcspontra kifuttatott történetet. A drámában teljesen súlytalan gyilkosságok a táncszínházi megoldásoknak köszönhetően súlyt kapnak, elkövetésüknek és elszenvedésüknek rettenete elementáris erővel hat. Az abszurd komédia műfaji konvencióihoz jól illenek a zsonglőr-elemek és az akrobatika, mintegy kivetítik a fizikusok agyi folyamatait, illetve jól érzékeltetik von Zandt doktorkisasszony (Simor Ágnes) és a fizikusok közti hatalmi viszonyt (Kiss Gergely Geret, Turai Bálint, Vincze Márton). Simor Ágnes kettőz az ápolónő és az igazgatónő szerepében, ám az előadás nemcsak a megszokott szerepösszevonásokkal él. A többiek a fizikusok mellett Richard Voss detektívfelügyelőt is játsszák – Kiss Gergely Geret, Turai Bálint és Vincze Márton mind felügyelők – így szerephasítással is él a produkció. Az, hogy hárman játsszák ezt a karaktert, remek lehetőséget ad a bohóctréfák eszköztárának beemelésére, és értelmezési következménye is van. A felügyelő zavarodottságának ez a megjelenítése számunkra a saját összezavarodottságunkat tükrözte. Miközben egyre nagyobb szükség lenne, hogy minden felelős állampolgár informált döntést tudjon hozni tudományetikai kérdésekben, ezek a kérdések annyira komplexek lettek, hogy még a szakértők is csak egyre zsugorodóbb területét látják át saját tudományterületüknek.
(Fotó: Medgyesy Gábor)
A dramaturgia elhitetheti a nézővel, hogy kiszolgáltatja magát a valóságnak, de arra nem kényszerítheti, hogy helytálljon a valósággal szemben vagy azt meg is változtassa.
Friedrich Dürrenmatt: 21 pont A fizikusokhoz, Friedrich Dürrenmatt: Drámák, Európa Könyvkiadó, 1977., 71. o., fordította: Ungvári Tamás
Az őrület versus normalitás nem túl érdekes huzavonájáról a tudományt művelők felelősségére helyeződik a hangsúly. Simor Ágnes rendezőként a science fiction felé tágította a történetet, és az eredetileg sem túl megnyugtató befejezést – egy valódi futóbolond kezébe kerül a világ sorsa – még nyugtalanítóbbá tette. A Simorág TánCirkusz előadása egy okos noszogatás, hogy kezdjünk el sürgősen gondolkodni közös ügyeinkről, ne sajnáljuk az időt és a fáradtságot a tájékozódástól, és jól válogassuk meg, milyen információforrásban bízunk meg. A tudósok és szakértők most is próbálják felhívni a figyelmet az egész, ismert világunkat fenyegető veszélyekre, például itt és itt, a művészet, különösen a színház, pedig segíthet, hogy fogékonnyá váljunk ezekre a kérdésekre, húzzuk ki a fejünket a homokból, gondolkodjunk és cselekedjünk, míg késő nem lesz.
♥
Kedves Geret, Bálint, Márton, Luca, Dávid, Anna, Bala és Ágnes, köszönjük ezt az elgondolkodtató és szórakoztató előadást!