2022. okt 09.

Mein Kampf

írta: Két Lámpás
Mein Kampf

George Tabor: Mein Kampf, Harmadrosta Csoport, B32 Galéria és Kultúrtér, 2022. szeptember 7., 20:00

305389917_389636369973593_6926009231814541253_n.jpg

Játsszák: Borköles Bence, Jordán Flóra, Kardos Tibor, Tabajdi Anna / Szatmári Alíz, Tárkányi Damján. Fordította: Kurdi Imre, koreográfia: Jenei Márton, díszlet és jelmez: Domahidy Veronka, rendező: Szigeti Balázs.

Hosszú szünet után a nyarat a Harmadrosta Csoport Mein Kampfjával búcsúztattuk, ezzel némiképp kivételt is téve az önként, de kényszerből vállalt színházi böjt alól, amit gyakorolnunk kell a gazdasági válság belendülése miatt. Nekünk szükségünk van rájuk, de ők is úgy gondolták, hogy meghívnak minket erre az örömteli premierre, ami azonban komoly témát ajánl feldolgozásra számunkra.

Az előadás jegy.hu adatlapja és a társulat fb oldala.

Az ifjú Adolf Hitler (Kardos Tibor) Bécsbe érkezik, és a Blutgasse egy szálláshelyén talál menedékre, ahonnan felvételizni fog indulni a Képzőművészeti Főiskolára, lévén festészetet szeretne tanulni. A ,,Vérsikátoron'' lévő kis lakásban Herzl Schlomo (Borköles Bence) és Lobkowitz (Tabajdi Anna), két zsidó, várja érdeklődve, tulajdonképpen családi barátként, na jó, némi rokoni csipkelődés belefér. 

309216245_194979796233520_431571472443226716_n.jpg

Szatmári Alíz, Kardos Tibor, Borköles Bence (fotó: Harmadrosta fb.)

Nem kérdés, hogy Tabori 1987-es Mein Kampf című darabja egy abszurd, sőt groteszk mű. A kérdés, hogy ezen kívül milyen stílusú, és hogy a társulat milyen hangulatú előadást farag belőle. A világdráma minden kelléke rendelkezésre áll. Adott egy elhivatott író, aki egyetlen regényét írja. Adottak, legalább is valamilyen értelemben, a mitikus lények, az Isten, a Halál, voltaképpen ördögök is. És a nagy beszélgetés az antagonistával, amelynek eredményeképpen a világ megváltozik. Illetve olyanná válik, amilyen lett, azaz megadja a magyarázatot a történelmi kérdése: miért történt mindaz, ami megtörtént. Az, hogy Mici, a tyúk, a címlapon feltüntetett szereplő, csak a groteszket erősíti. A világdráma koreográfiáját Schlomo (Borköles Bence), a mester, aki az alkudozó szerepét ölti magára, ő tárgyal a Halállal (Jordán Flóra), lát bele a világ rejtett részleteibe. Csak félreérti, mi is megy valójában, és egy összekuszálódott világban találja magát. Ez adja a darab abszurd, posztmodern magvát.

A Harmadrostát eddig apró, néhai játszóhelyén láttuk, az Óvóhelyen, de a B32 nagyszínpadára feltett Tabori-dráma kiválóan megállja a helyét ebben a tágasabb térben. A színpadot a szemet vonzó eszközök borítják, amik érdekes megoldások alapjaként funkcionálnak. Az ágyat felülről látjuk, a párnák tépőzárral kapcsolódnak hozzá, néha ezen alussza Adolf nyughatatlan álmát. Az elmaradhatatlan íróasztal az írónak, és valami rezsó, hisz az előadás egy pontján a hús sütésére is sor kerül, amely addig ott várakozik gyanútlanul egy bábba zárva. Baljós képek, árnyak, berendezési tárgyak. És a színpad központi helyén végig ott van nekünk Tabori darabjának központi figurája, a gondolkodó, érző értelmiségi archetipusaként megjelenő Schlomo, és az őt játszó Borköles Bence, akit az Isten is oda teremtett.

305264189_391756419761588_1996651722933662095_n.jpg

Kardos Tibor, Borköles Bence, Tabajdi Anna (fotó: Harmadrosta fb.)

Az előadás szüntelen menet egy hullámvasúton a mély és megrendítő mondatok és a kacagtató komikum között. Günter Grass-ba oltott Székely Csabát látunk a színpadon. Schlomo történetei, amiket az osztrák arisztokrata kislánynak (Jordán Flóra) olvas fel, valahonnan a lélek sötét éjszakájából szakadnak fel. Abba a könyvbe vannak bezárva, olyan mélyre, ahonnan még a mester se tudja őket mindig előhozni. Ezek a szakrális felolvasások nem képzelhetők el az először feltörő, majd a vég közelében visszatérő imák levezető, kivezető, keretező elhangzása nélkül. Az ezzel dialógusba kerülő profán életigenlés Lobkowitz (Tabajdi Anna) szellemes kontráiban testesül meg. Jordán Flóra, mint Halál, visszatérés a középkor előtti halálábrázolásokhoz, amikor a túlvilág szelleme nő alakjában öltött testet. Szerepe párhuzamba állítható Barna Lilla Halálával, aki nőként játszott a Kacsa, halál, tulipánban a kaszást. Szerepváltását, új alakban való megjelenését előrevetíti a kislány átalakulása bizarr, de szerethető kamaszból embergyűlölő nácivá. Ugyanitt figyelemre méltó az a finom átmenet, ahogy Jordán Flóra és Kardos Tibor barátként egymásra találnak a gonoszságban, és Schlomoval már nem mint furcsa idegennel, hanem megalázandó állati lénnyel játszanak tovább.

307580343_397081865895710_7491497736842116283_n.jpg

Borköles Bence, Kardos Tibor, Jordán Flóra (fotó: Harmadrosta fb.)

Az előadást nem csak a kiváló koncepció és a dráma elgondolkodtató, jelentéses átszabása teszi emlékezetessé, hanem Kardos Tibor hiteles játéka. Ugyan ez nyilván nem azt jelenti, hogy a XX. század egyik legsátánibb figuráját hitelesen kéne neki játszania. Együtt menni Hitlerrel: nem tudjuk létezik-e olyan helyzet, ahol ezt meg lehetne-e követelni. Kardos Tibor Tabori paranoiás, idétlen Hitlerét azzal kelti életre és kényszerít minket elég sikeresen, hogy a karakterrel menjünk, hogy a mindennapi csetléseinket-botlásainkat, hülyeségeinket, a szégyenünkben belénk égett cringe helyzetek idézi fel.

A Harmadrosta Mein Kampfja egy fordított Becstelen brigantik. Előbb éljük át az elégtételt, de utána a gonosz felülkerekedik és minden visszarendeződik a legrosszabb kerékvágásba, ahogy az lezajlott. Tárkányi Damján nem csak a Hamletben volt félelmetes, manipulatív és agresszív öreg Hamlet. Ezúttal is a hitelesen alakítja a pszichopatát és végtelenül szomorú látni az utalást, a karaktere által végrehajtott Holokausztot.

305205023_389019350035295_3334819674217263044_n.jpg

Borköles Bence, Kardos Tibor, Jordán Flóra (fotó: Harmadrosta fb.)

Szabadon idézve Mácsai Páltól a Telexen nemrég készített beszélgetéséből, a fiatal független színházi alkotóknak van meg az az antennájuk, ami a mai világ rezdüléseit képesek venni, és ezt felénk kisugározni (https://youtu.be/5imsDcLTTNI 19:00-22:00). Ezt vettük észre a pandémia után az Y csoport Szecsuánijában (r.: Vadász Krisztina) és most Szigeti Balázs Mein Kampf rendezésében is. Ahogy az utóbbi években félelmetesen közelített a világ egy végkifejlet felé, úgy közelít tyúklépésekben, de megállíthatatlanul a darab a szörnyű vég felé. Közben gyerekként kiabálnánk be a színpadra, mintha bábszínházban lennénk, hogy "Vigyázz Schlomo, jön a boszorkány!", de nem tesszük, mert felnőttként értjük, hogy mért és hogyan zajlik a borzalom. Fájdalmas megérkezni Tabajdi Anna és Borköles Bence utolsó párbeszédéhez, mely egybevág a mai világról alkotott képünkkel: még csak most kezdődik.

Kedves Bence, Flóra, Tibor, Anna, Alíz, Damján, Imre, Márton, Veronka és Balázs, köszönjük szépen, ezt a megrendítő és zseniális előadást!

Szólj hozzá

Szigeti Balázs B32 Galéria és Kultúrtér Harmadrosta Csoport