2024. ápr 08.

Vérnász

írta: Két Lámpás
Vérnász

Vérnász, Károli Gáspár Református Egyetem elsőéves drámatanár szakos hallgatói, Károli Gáspár Református Egyetem, 2024. március 22., 19:00

lorca.jpg

Játsszák: Vörös Virág, Balog Zoltán Márk, Rézműves Roland, Kalászi Veronika Lilla, Figeczky Anna Eszter, Mike Mónika, Nemes Tekla Luca, Tóth-Csiki Zsuzsanna, Zenészek: Szolnoki Balázs, Felber Dominik, író: Füsi Borka  Federico García Lorca azonos c. drámája alapján, dramaturg: Füsi Borka, zene: Szolnoki Balázs, koreográfia: Vörös Virág, látvány: Mentő Zsófia, fénytechnika: Üveges Marcell 'Gabesz', rendező munkatársa: Hemző Csenge, rendező: Rézműves Roland

Federico García Lorca Vérnász című 1932-es darabja mondható a mélyspanyol andalúz-trilógia egy elemének, de utólag talán inkább előtanulmány a Bernarda Alba házához. A darab egy szerelem tragédiája, amely a szenvedély, végzet és társadalmi elvárások témái felett kőröz, majd lecsap és emberhalált mutat fel nekünk tanulságként. A történet középpontjában a menyasszony áll (Vörös Virág), aki egy boldogtalan vőlegénnyel (Balog Zoltán Márk) készül házasságot kötni, hiszen a fiatal nő még mindig szerelmes egykori pasijába, a vadember Leonardóba (Rézműves Roland). Nem egy skandináv krimi. 

422203392_3083364291794037_6124113195588653433_n.jpg

Vörös Virág, Rézműves Roland (Fotó: Üveges Marcell 'Gabesz' fb)

A Károli drámapedagógusa nagyon jó darabot választottak arra, hogy önszorgalomból feldolgozzanak és bemutassanak egy színjátékot. Persze, ha jól tudjuk, teljesen független előadás ez, amit Rézműves Roland már régóta szeretne megrendezni, de mégis jól illik ez az anyag színházközeli növendékek épülése számára. Minden irónia nélkül állítjuk, hogy a Vérnász témája univerzális, a latin temperamentum jól mutat a színpadon, és Lorca kellően politikus, hogy bármikor elő lehessen belőle csalogatni valami mait. Szóval mehet a rock-and-roll!

És valóban! A The 02s együttesből Szolnoki Balázs és Felber Dominik kilóra megvett minket és nem csak a pengetésükkel, hanem a színészi játékukkal is, ami elidegeníthetetlen részévé vált a rendezésnek. Szolnoki Balázs több helyen válik a reflexió eszközévé, hiszen egyfajta lecture-performance paródiaként meglepetésszerűen, de nagyon profi előadói szkillekkel ellátva megszakítja az előadást, és tanárosan elemzi az elhangzottakat. Nos, egy biztos: a dramaturg (Füsi Borka) nagyon jó munkát végzett, nem csak a szöveggondozással, hanem a reflexiós lehetőségek megteremtésével.

421221307_3083364361794030_3547828024093613237_n.jpg

Szolnoki Balázs, Felber Dominik (Fotó: Üveges Marcell 'Gabesz' fb)

Rézműves Roland (Leonardo) és Kalászi Veronika Lilla (felesége) erős jelenettel alapoz meg egy macho, hierarchikusan szervezett világról szóló tragédiát. Közben már érezzük, hogy a hely lehetőségeit maximálisan kihasználják az alkotók, a színpad mindhárom bejárata részt vesz a szereplők áramlásában. A fiatal nők és férfiak, gyerekek mindenképpen ennek a társadalmi piramisnak alján helyezkednek el, ezzel a jövő mintegy spanyolcsizmába van kényszerítve. A nagyasszonyok cseléddel (Nemes Tekla Luca) való bánásmódjában is megjelenik ez a beteges kirekesztés, bár komikusan, és Leonardo és felesége között is, amely konfliktus fájdalmas kibeszéletlenségről, kibeszélhetetlenségről árulkodik. Ahogy a darab erősen balladai, úgy az előadás is autentikusan alkalmazza a homályt, a misztikus elemeket, amelyeket a koldusasszony (Tóth-Csiki Zsuzsanna) megváltozott fényezés melletti ciklikus belibbenése is képvisel.

432784329_930545459071340_8753718976651489132_n_1.jpg

Az alkotócsapat (Fotó: Üveges Marcell 'Gabesz' fb)

Lorca mondanivalója az andalúz trilógiában elég világos: a toxikus maszkulinitás olyan mértéke jellemző a 20. század elei Spanyolországra, hogy az már szó szerint kipusztítja a férfiakat, és a társadalmi ranglétra magasabb fokán lévő nőket helyezi a vidéki közösségek élére. És miről is szólnak nekik az élet, mint guba-a-gubához, suba-a-subához. A két madre kapcsolata találóan lett lefestve Mike Mónika és Figeczky Anna Eszter leszbi-showjában, amely a menyegzői bulin megy végbe. Igen, valójában nekik kellett volna összeházasodniuk. 

Az előadás nagyon szép szimbolizmusba csomagolja a végső tragédiát, amelyet Rézműves Roland, Vörös Virág és Balog Zoltán Márk párosai fizikai színházas eszközökkel játszanak el (koreográfia: Vörös Virág). Ennek a ma oly jól ismert és erős színpadi kifejezési formának jó ízléssel történő alkalmazása, az előadást becsatornázza a legmenőbb függetlenek produkciók sorába. A Vérnász mértéktartó hosszúságú feldolgozása (dramaturg: Füsi Borka) együtt a korábban felsorolt up to date elemekkel áttöri a műkedvelő kereteket és önmaga jogán élvezhetővé, többször nézőssé teszi Rézműves Roland rendezését.

Kedves Virág, Márk, Roland, Lilla, Eszter, Mónika,Luca, Zsuzsanna, Balázs, Dominik, Borka, Federico, Zsófia, Marcell Csenge, nagyon köszönjük ezt a lebilincselő, friss előadást! 

Szólj hozzá

KRE