2022. máj 24.

Élektra - Stúdió K

írta: Két Lámpás
Élektra - Stúdió K

Élektra – nyíltszíni emlékpróba, 50 éves a Stúdió K 6/6, Stúdió K Színház, 2022. május 22., 19:30

280298899_5130163957074874_8504628032834816041_n.jpg

Játsszák: Kovács Lehel, Homonnai Katalin, Pallagi Melitta, L. Nagy Attila, Lovas Dániel, Sipos György, Nyakó Júlia, Spilák Lajos, Samudovszky Adrian, súgó, segédrendező: Lovass Ági, operatőr: Tóth Artin, rendezőasszisztens: Mátyás Viktória, fény: Berta Ninett, rendező: Fodor Tamás 

(A képen az akkori címszereplő, Illés Edit Soltész Judit társaságában. Forrás: Selinunte Kiadó fb)

A Stúdió K 50 éves születésnapja alkalmából rendezett programfolyam utolsó alkalmaként egy egészen különleges eseményen vehettünk részt. A Stúdió K második nemzedékének egyik, 1986-ban bemutatott, ikonikus előadásának, az Élektrának, a rekonstrukcióját kísérelte meg a vendégművészekkel kiegészített társulat Fodor Tamás rendezésében, aki az eredeti előadást is rendezőként jegyzi. A darab színrevitele a nyílt próbáig jutott, aminek végigkísérése különleges csemege volt számunkra.  

vlcsnap-2022-05-23-16h50m48s285.png

A 2022-es csapat egy része (fotó: Tóth Artin)

Annyi előnyünk mindenképpen volt, hogy 2019 márciusában láttuk már ezt az Elektra-változatot színre vinni a Budaörsi Latinovits Színházban Alföldi Róbert rendezésében, és az az előadás annyira erős élményként él bennünk, hogy gond nélkül tudtuk elhelyezni a most töredékesen előadott darab jeleneteit a nagy egészben. Analitikus megközelítésű blog lévén különös figyelemmel néztük egy rendezői koncepció szemünk előtti születését, annak színészi játékban való realizálódását, hiszen mi elemzéseinkben rendszerint pont ezeket a kompozíciós elemeket próbáljuk visszafejteni egy-egy produkció értelmezésekor, az alkotók szándékának koherens megvalósulását vagy a félresiklás okait keressük írásainkban. Ezen az estén arra volt lehetőségünk, hogy a rendező instrukcióinak sokféleségében, az instrukciók színészi megvalósításában merüljünk el, arra sajnos, az így is három órás eseménnyé nyúló próbán, nem volt lehetőség, hogy a többi alkotó munkájának hatását is meglássuk egy készülő előadásban. Pedig a színészek improvizatív vagy hosszas átgondolás utáni ötleteinek beépülése, a dramaturg meglátásainak nyomán bekövetkező változások vagy a fény- és hangtervezés értelmezésmódosító hatásai nélkül tényleg csak egy minimális töredékét láttuk egy színpadi produkció megszületésének. 

281614876_2190360151119163_5000294114792793292_n.jpg

Érdekes volt megfigyelni, hogy egy-egy karakter értelmezésében, egy-egy szituáció kibomlásakor ebben a fázisban még mennyi út áll nyitva, melyek közül választani kell, hozzá kell igazítani egy egységes értelmezéshez, vagy egy nagyon makacs gesztushoz hogy kell az egész értelmezést hozzáigazítani. A kész műben csírájában még három-négyféle rendezés lapulhat, nem csoda, hogy egyes alkotók vissza-visszatérnek anyagokhoz, új színeket varázsolnak elő ugyanabból a műből. Az is látszott, hogy bármennyire szorít az idő, ha kijátszatlan konfliktusok vannak egy színészben, nem tud tovább menni, amíg ezt meg nem oldja. Samudovszky Adriánnak a Csavargó szerepében fontos volt a tisztáznia viszonyát Xuthoszhoz, a biztonsági főnökhöz, aki az előző jelenetekben brutálisan megalázta. Amíg ezt le nem játszotta, helyre nem tette Lovas Dániel karakterével, addig nem lehetett tovább lépni, hogy a jelenet a Pallagi Melitta által megszemélyesített Elektrának szóljon. Bár a soha el nem készülő mű csak egy segédvonalakkal felskiccelt vázlat volt, képzeletünkben kiszínezhettük, hogy ki milyen alakítást nyújtana egy kész produkcióban, és több-kevesebb vitatkozás után mindenkiben megtaláltunk valamit a rá osztott szerep magjából, ami köré kikristályosodhatna a kész alakítás. Nyakó Júlia (Kilissza) és Spilák Lajos (Trétosz) esetében volt ez a legkönnyebb, Lovas Dániel karakterének esetében a legnehezebb, Xuthosz szerepének értelmezésével megküzdöttünk, míg sikerült megfejteni, ami a darab ismeretében nem meglepő. 

vlcsnap-2022-05-23-16h57m33s406.png

Samudovszky Adrián, Kovács Lehel (fotó: Tóth Artin)

Kovács Lehel vendégként vett rész a produkcióban, és remekül működött a Stúdió K művészeivel, Aigisztosként megmutatta, hogy remek párost alkothatna bármilyen előadásban Homonnai Katalinnal (Klütaimnésztra), Sipos Györggyel (Philebosz) vagy Lovas Dániellel. Ha már ókori történetről van szó, nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy mintha maga a fátum vezetne minket választásainkban. Épp egy hete csodálkoztunk rá a KirakART egyik programján, a Bethlen Téri Színházban L. Nagy Atilla csodálatos összjátékára Kovács Domokossal a Fény derül címet viselő fizikai bábszínházi előadáson, és most Oresztészként sétált be a színpadra Phókiszból, hogy prózai színészi szerepben is láthassuk. A sors figyelmeztet minket, hogy L. Nagy Atillára figyelnünk kell, keresnünk kell a munkáit. Hatalmas segítséget jelentett a rendezőnek és játszóknak is Lovass Ági, aki súgóként és segédrendezőként tette gördülékennyé és élvezhetővé az estét.  

Kedves Lehel, Katalin, Melitta, Attila, Dániel, György, Júlia, Lajos, Adrian, Ági, Artin, Viktória, Ninett és Tamás, köszönjük ezt a rendkívül tanulságos estét. Legközelebb A Mars messze van, de a Föld sincs közel-re látogatunk el hozzátok. Még egyszer boldog 50. születésnapot kívánunk, öröm volt veletek ünnepelni! 

 

Szólj hozzá

Fodor Tamás Stúdió K