2024. ápr 21.

K - MINT KONTROLL

írta: Két Lámpás
K - MINT KONTROLL

K - MINT KONTROLL – traumaköltészet, Stúdió K Színház, 2024. április 17., 19:30

k-mint-kontroll_plakat_a3-page-001-724x1024.jpg

Játsszák: Pallagi Melitta, Homonnai Katalin, Nyakó Júlia, Samudovszky Adrián, Lovas Dániel, Nagypál Gábor, Kaszás Gergő, Mátyás Viktória, Urbán Kristóf, Hegymegi Máté, Fodor Tamás író: Peer Krisztián, Hegymegi Máté, dramaturg: Zsigó Anna, díszlet, jelmez: Fekete Anna, zene: Urbán Kristóf, fény: Berta Ninett, asszisztens : Mátyás Viktória, rendező: Hegymegi Máté

Sűrű évadra tette föl a koronát Hegymegi Máté nagyon személyes írása-rendezése, a K – MINT KONTROLL. Hegymegi Máté az egyik legérdekesebb alkotó a mai magyar színházi életben, kifejezetten érdekes tehát számunkra egy olyan előadás, ami bepillantást enged a gondolataiba. A Stúdió K társulata mellett, akiket  bármiben szívesen nézünk a szereposztás különlegességeket is tartogat. Játszik maga az író-rendező, talán utoljára a Forte Bűn és bűnhődésében láttuk színpadon, maga a rendezőasszisztens, Mátyás Viktória és a zeneszerző Urbán Kristóf, vendégként Kaszás Gergő játékában gyönyörködhetünk, és Fodor Tamás is feltűnik egy fontos jelenetben. Sok kapcsolódási pontot kínál fel a játék, nekünk ez az előadás szorosan kapcsolódik a Stúdió K-ban rendre feltűnő ventiláló-előadásokhoz

Az előadás adatlapja a Stúdió K oldalán.

796.webp

 Fotó: Piti Marcell

Pokolian erős évada van a Stúdió K-nak idén. Az őszi kezdet, Mika Myllyaho Káosza erős felütés volt, hogy aztán márciusban a csapat Kovács D. Dániellel ledobja az atombombát, és létrehozza az évad legszórakoztatóbb előadását. Megérdemelten hatalmas kritikai visszhangja van a Prudentia Hart különös kivetkezésének, és a nézői suttogó propaganda is terjeszti az előadás hírét. Arról nem is beszélve, hogy többünk számára nem egyszeri kaland, hanem újra átélendő boldogságos pokoljárás ez a kocsmaszínházi vállalkozás. Jót tett a szemernyit sem öregedő Odüsszeusznak és Rettentő görög vitéznek Karsai György bevonása, és a mesék beavató színházzá bővítése. A Stúdió K jó érzékkel fogadta be a Tér12 KREÓN ANTIGONÉ-ját, ami azóta a tatabányai MOST Fesztivál legjobb stúdiószínházi előadásának díjával is büszkélkedhet. Az egyszeri alkalmakra is érdemes volt odafigyelni idén, legyen az az Eurodram felolvasó színházi alkalma, a Selinunte Kiadó könyvbemutatója vagy közös mókázás a környék színházaival a RUSZT Fesztiválon. A bevezetőben említett ventiláló-előadások, így a K – MINT KONTROLL is olyan, amivel a társulattal együtt vehetjük sorra a problémáinkat, szellőztethetjük ki a fejünket, és közös nevetéssel együtt űzhetjük el a démonainkat. Ilyen volt számunkra a Rettegés és ínség, a Sacra Hungarica és a Tigris is, Ezek közösséget, közönséget teremtő előadások és a K – MINT KONTROLL is ilyen lesz.

439154506_967368105392432_5777710347525336716_n.jpg

 Fotó: Piti Marcell

Hegymegi Máté és Peer Krisztián egy egymáshoz lazán kapcsolódó jelenetfüzért alkottak, melynek közös pontja címben is megjelölt fogalom, a kontroll, pontosabban az ehhez való nem biztos, hogy egészséges viszony, a control freak-ség, az irányításmánia. Jelenetek, lírai monológok, pszichológiai szakszövegek, filozófiai paradoxon  szépirodalmi utalások és vendégszövegek laza asszociációs kapcsolata. A K – MINT KONTROLL nem csak abban különbözik Hegymegi Máté eddigi alkotásaitól, hogy szokatlanul személyes, nem iktat önmaga és a nézők közé egy, általában klasszikus irodalmi művet, de abban is, hogy maga a mű szerkezete jeleníti meg azt, ahogy a szerző-rendező birkózik saját irányításmániájával, és végül meghaladja azt. Érdekes hogy itt is, mint az SZFE ötödéveseinek Csongor és Tünde átiratában egy fürdőkád jelképezi a tudatot, ahol a küzdelmek zajlanak, a tágabb környezet egy férfi WC, ami szintén sokfelé bővíthető szimbolikus helyszín. Álmok, rémálmok, emlékek, módosult tudatállapotok kavarognak, és rajzolják föl azt a magánéleti és szakmai környezetet, ami oka és fenntartója a görcsös kontrollálni akarásnak. Az előadással kapcsolatos döntések beemelése a drámába, fényezési utasítások, vagy a nagyon jellemző egyetlen kihúzott jelenet, a Felhőtlen gyerekkor című körüli huzavona is ezt a megnyílást erősíti. Hegymegi Máté munkáiban rendszerint az utolsó fénypászma is vigyázzállásban várja a neki kijelölt pillanatot, eljátszani ennek elengedését már önmagában komoly önismereti munka lehetett.

439071691_967367422059167_1155767565687600536_n.jpg

 Fotó: Piti Marcell

Hét éve a független színházzal kelő és fekvő monomániás blogerekként nem meglepő, hogy erősen megszólított minket az előadás. A kérdés inkább az, hogyan tudnak kapcsolódni azok a nézők, akiknek nem ez tölti ki a napjait. Nos megdöbbentően sok ponton be lehet csatlakozni. Akár tematikusan, sokunkat érint a szorongás miatti álmatlanság, a tárgyiasítás a szexben, az elérhetetlen ideálképek nyomasztó elvárásai, amik a fejünkben zakatolnak, gyerekkori traumák. De leginkább Hegymegi Máté és Peer Krisztián fanyar és önironikus humorán keresztül. A Hegymegi Máté parodisztikus rendezői oldalát felmutató előadásban lubickolnak az alkotótársak, érezhetően rezonálnak az önreflexióra, a szakmát sem kímélő humorra. Különleges, őszinte és nagyon szerethető előadás született a Stúdió K-ban az évad végére, mi mindenképpen meg fogjuk nézni még egyszer.

Kedves Melitta, Katalin, Júlia, Adrián, Dániel, Gábor, Gergő, Viktória, Kristóf, Tamás, Krisztián, Anna, Anna, Ninett és Máté, köszönjük ezt a számunkra nagyon megható és szórakoztató estét!

Szólj hozzá

Stúdió K Hegymegi Máté