2022. dec 08.

Vid napja

írta: Két Lámpás
Vid napja

Dézsi Fruzsina: Vid napja, TÁP Színház, Stúdió K Színház, 2022. november 28., 19:30

vid.png

Játsszák: Homonnai Katalin, Nagy-Bakonyi Boglárka, Nyakó Júlia, Pásztor Dániel, Sipos György, Takács Géza, dramaturg: Selmeczi Bea, zene: Vörös Ákos, Arif Erdem Ocak, látvány: Huszár Kató, hang és fény: Berta Ninett, plakát: Varga Vince, rendezőasszisztens: Fenyvesi Bálint, Csonka Laura, rendező: Varga Bence.

Dézsi Fruzsina drámájával, a Vid napjával, már 2019 decemberében megismerkedtünk felolvasó színházi formában a Stúdió K-ban. Már akkor is éreztük, hogy furcsa, erős szöveggel van dolgunk, de abban a formában nem állt össze számunkra a produkció teljes egésszé. 2022 tavaszán két társulat is aktuálisnak érezte a dráma színrevitelét, sajnos a májusban bemutatott RÉV Színházbeli Etűdök Vid napjára nem ért meg sok előadást, pedig az általunk most látott TÁP Tilos az Á Performansz Színházféle változat után nagyon kíváncsiak lettünk volna egy másik értelmezésre is. Mert, mi tagadás, nem adja magát könnyen az anyag. Mintha folyamatosan ellentartana a nézőnek, kiforgatná a nézői elvárásokat, talán azért, hogy ezzel ösztökélje egy jól meghatározott irányú gondolkodásra, és ne hagyjon nyugodni bennünket, amíg kulcsot nem találunk ehhez a feltörhetetlen zárhoz. A közönség soraiban is éreztük ezt a zavart, a fogadtatás nem a megszokott volt. Számunkra az előadás késleltetett időzítésű bombaként működött: hosszas töprengés után aztán nagyon betalált. A voltaképpeni témához, a délszláv háborúhoz, egyáltalán nem tudtunk kapcsolódni, a kilencvenes években a háború mediatizálása még gyerekcipőben járt, így akkor csak szórványosan kaptunk, és így is igen megbízhatatlan információmorzsákat a történésekről. A közelmúltunknak ez a része  a későbbiekben is fehér folt maradt a számunkra. Már a cím értelmezéséhez is segítségre volt szükségünk, szerencsére Németh Fruzsina Lilla készített egy remek interjút az alkotókkal, ami sok kérdésünket megválaszolta.  net_vid-napja_20220406_9-of-92_juhasz_eva-1.jpg

(Fotó: Juhász Éva)

...az eszedet fiam
egyszer az életben
vedd elő
mit érdekelnek engem
a meséid
azt mondd meg
horvát vagy szerb volt
az a medve...”

Ha a háttérismereteinkre nem támaszkodhatunk, akkor próbáljunk menni a sztorival, a karakterekkel! Ám, a dráma felépítése nem teremti meg ezt a luxust számunkra. A hat, lazán összefüggő etűd nem ad ki egységes történetet, nincsenek visszatérő szereplők, átélhető sorssal, felfejthető motivációkkal, jellemfejlődéssel. Ez nem egy történet háború idején, a történet maga a háború. Varga Bence rendezése minden jelenethez külön formát rendel, így az egységes stílus vagy hangulat sem segít. Az őrült kaleidoszkópban látott képtöredékek nem rendeződnek egységgé. Mégis a jelenetek különbözősége vált számunkra azzá a kulccsá, aminek segítségével sikerült feltörnünk azt a rejtjelet, amit az előadás jelentett számunkra. A jelenetek döntő többsége megidézett számunkra egy másik drámát, sőt gyakran egy másik konkrét előadást vagy filmet. Az első jelenet a háborúból három napra hazatérő fiúval (Pásztor Dániel), az édesanyát játszó Nyakó Júliával, az egyik pillanatról a másikra várandóssá váló menyasszonnyal (Nagy-Bakonyi Boglárka), a fehér jelmezekkel nagyon erősen behozta a Hegymegi Máté rendezte Stúdió K-s Peer Gynt-t, amit a dráma szövege is erősen megtámogatott. A második jelenetben az alákevert nevetés mellett a szódabikarbóna jótékony hatásairól értekező szomszédasszonyokról (Homonnai Katalin, Nyakó Júlia) David Lynch 2002-es rövidfilmje, a Rabbits ugrott be, ahol a nyulak pont ilyen műnevetések mellett beszélgetnek furcsa dolgokról a vágóhíd árnyékában.  

Az erre következő kocsmajelenet teljesen abszurd felütése, a senki által nem látott, nem ismert kocsmatulajdonos, a rutinszerű pótcselekvések sora miatt azonnal beugrott a Godotra várva. Az orvosok (Takács Géza, Sipos György) párbeszédéről és ennek vizualitásáról az Örkény Színházban látott, Szvetlana Alekszijevics műveiből készült Secondhand című előadás Csernobil-jelenete képződött meg a szemünk előtt. Az utolsó jelenetben a rendőr (Takács Géza) és a katonaszökevény (Pásztor Dániel) párbeszédében a klasszikus vitadráma struktúráját fedeztük fel. De mi köti össze ezeket a nagyon eltérő idézeteket egymással, és hogyan segíti ez az értelmezésünket? Nos minden jelenet valójában egy párharc a valóságtagadók és a valósággal szembesítők között. És a beidézett művek mindegyikének meghatározó motívuma a valóságtagadás, az alternatív valóságban élés. Míg a valósággal szembesíteni akaró szereplők el akarják ismertetni a többiekkel, hogy a háború pokol, hogy a háborúban minden élet csak látszatélet lehet, a valóságtagadók egy olyan világképet próbálnak felfesteni, ahol a háború ellenére is léteznek normális hétköznapi dolgok, ahol magyarázatul szolgálhat a megmagyarázhatatlanra a dicső haza vagy a hősi halál fogalmi konstrukciója. 

net_vid-napja_20220406_63-of-92_juhasz_eva-1.jpg

Homonnai Katalin, Takács Géza (Fotó: Juhász Éva)

 „...ma nem hagytok ki ebből
újat fogunk játszani
le a logikával...”

Ebben a világban a háború a realitás, és minden, ami a hétköznapok normalitásához tartozik, az abszurd. Nem csak arról van szó, hogy a mindennapos cselekvések, mint például a szőnyeg kitisztítása, vágott virág szerzése egy forgatáshoz vagy egy kipufogó megjavíttatása teljesen értelmetlen cselekedet, ha a faludat éppen bombázzák. Hanem, hogy a karakterek már észre sem veszik, sem magukon, sem egymáson, hogy a valóságérzékelésük teljesen csődöt mondott. A néző pedig csak kapkodja a fejét, hogy értelmet találjon a párbeszédekben és jelenetekben, de csak a háború logikája fogható föl ésszel, az árulás, a propaganda, a besúgás, a gyilkolás és a haslövés, amit viszont érzelmi és zsigeri szinten is elutasítunk. Legszebben ez a laktanyában forgatott propagandariport esetében képeződik le. Miután a közlegény (Takács Géza) szembesítené a riportert (Homonnai Katalin) és a tévénézőket a háború szörnyűségeivel és értelmetlenségével a tábornoknak (Sipos György) kell mentenie a menthetőt, és a dráma leghagymázasabb monológjában a legképtelenebb verziót hiteti el minden nehézség nélkül a riporterrel, mert még az is elfogadhatóbb, hogy az ország legkisebb légvédelmi laktanyája egy űrállomás, mint az, hogy az élet évek óta rémálom, és nem várható, hogy egyhamar felébredünk. 

A jelenetek szerkezete olyan, hogy elkezdődik egy ígéretes cselekmény, majd egy adott ponton valami nagyon furcsa történik, valami nagyon megváltozik, és a nézői várakozásokat szétrombolja. Amit akarunk, a történet vagy a mondanivaló. Amit kap a néző egy kifordított valóság, amiben az egyik alak akár mi is lehetnének, egy olyan ember, aki tagadni próbálja azt, hogy itt valami borzasztó zajlik. Ennek az alaknak a viselkedése jól reprezentálja a mi ellenállásunkat a háborús helyzet érzelmi befogadásával kapcsolatban: nem, ez nem történik meg, nincs itt semmi látnivaló, lássunk inkább valami mást, valami elemeltet vagy éppen játékosat vagy izgalmasat, de ne a háborút. Minden jelenet erre a törésre fut ki: "Látod? Itt most te drámát vársz, hogy elmerülj benne, és elfeledd a háborút. De ez nem fog megtörténni." Az egyik legjobban kiugró töréspont a kocsmajelenet. Ebben olyan rettenetes események tárulnak elénk, mint a Mi osztályunk fészer-égetős esete. És ezen a ponton mondja az egyik alak: ezt nem hiszem el, inkább játszunk valamit. Ha a dráma egy történetet mesél el, akkor ez a történet annak a története, ahogy mi hogyan menekítjük ki magunkat valamilyen fantáziavilágba, hogy ne kelljen a háborút valóságát létezőnek tekintenünk.

net_vid-napja_20220406_41-of-92_juhasz-eva-1.jpg

Takács Géza, Nagy-Bakonyi Boglárka, Sipos György (Fotó: Juhász Éva)

 „...a női test mégiscsak
a legterheltebb
háborús terület…”

Még egy motívum végighúzódik a drámán és az előadáson, ez pedig a nők kiszolgáltatottsága. A háborús nemi erőszak mindennapossága, aminek nem elég a maga rettenete, vele jár a szégyen és a kiközösítés is. Az első és az utolsó jelenet terhes menyasszonya mintegy keretbe foglalja az előadást, és az orvosok jelenete hullahalmának tetejére is a menyasszony kerül kifeszítve. Az első jelenetben vajúdó, majd az utolsóban elvetélő lány vesztesége mindannyiunké, itt a jövő abortálódik, a háborúból csak halál származik, nem születik belőle élet, hiába mantrázzák a valóságtagadók több jelenetben is, hogy ezek a véres kataklizmák a nemzet születésének, újjászületésének elengedhetetlen velejárói. A szomszédasszonyok beszélgetésében a megroppantott női szolidaritás is tematizálódik. Ez a rendkívül harsány jelenet olyan szenvedésekről beszél a sorok között, amit egyre nehezebb hallgatni és elviselni.  net_vid-napja_20220406_79-of-92_juhasz_eva-1.jpg

Pásztor Dániel, Nagy-Bakonyi Boglárka, Takács Géza (Fotó: Juhász Éva)

...hát nem vette még észre
hogyha a nemzetnek teste van
akkor az embernek nincs
hiszen a nemzet voltaképpen
elrabolt emberi testekből
építi fel magát
és ezek az elrabolt emberi testek
adnak ki egy torz formát
ami aztán a legváratlanabb pillanatban
megszólal
és államnak hívja magát

és ami még szörnyűbb
nemzetállamnak…

A Vid napja a bemutatóra, 2022 áprilisára, aktuálisabb lett, mint a megírás pillanatában volt. Érdemes volt végiggondolni, hogy a fent vázolt befogadási nehézségeken túl miért próbáltunk elzárkózni a hatása elől. Miért tudtuk csak késleltetve és erősen átszűrve beengedni a tudatunkba. Ez az előadás – akár csak a napokban látott KV Társulat által készített NE BÁNTS! Projekt – szembesített minket a saját határainkkal. Mi az, amit már, saját mentális egészségünk érdekében, nem vagyunk képesek feldolgozni? Melyek azok a témák, amiket önvédelemből aktívan kerülünk? Az önismereti utazás mellett mégis az a legfontosabb tanulság számunkra, hogy a színház képes kicselezni ezeket az önvédelmi reflexeket, képes rákényszeríteni minket arra, hogy kilépjünk a komfortzónánkból és hosszú napokat töltsünk olyan dolgok átgondolásával, amikre magunktól soha nem vennénk rá magunkat.

Kedves Fruzsina, Katatlin, Boglárka, Juli, Dani, Gyuri, Géza, Bea, Ákos, Arif Erdem Ocak, Kató, Ninett, Vince,  Bálint,  Laura, és Bence, köszönjük ezt az elgondolkodtató, megrázó, zseniális előadást!

Szólj hozzá

TÁP Színház Stúdió K Varga Bence