2023. már 12.

Jókedvvel, bőséggel

írta: Két Lámpás
Jókedvvel, bőséggel

Fábián Péter: Jókedvvel, bőséggel - szakmai értékelés egy részben, RÉV Színház, Kettőspont / színház & spirituális ügynökség, 2023. február 25., 19:00

331485875_889276915671154_6148271696240714851_n.jpg

Játsszák: Árvai Péter, Balla Richie, Bársonyosi Dávid, Kiss Tünde, Író-rendező: Fábián Péter.

Bár a Kétlámpás vállalása a budapesti színházi előadások, azon belül is főleg a függetlenek előadásainak elemzése és dokumentálása, azért néhány vidéki társulat is a szívünkhöz nőtt az évek során. A MU-nak, a Szkéné Színháznak, a Vidéki Színházak Fesztiváljának és újabban a Kettőspontnak köszönhetően néhány csapat munkáját lehetőségünk van nem csak távolról követni. Ilyen a celldömölki Soltis Lajos Színház, a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház, a tatabányai Jászai Mari Színház, az inárcsi KB35 Színházi Nevelési Társulat. A RÉV Színház az elsők között volt, akiket megszerettünk, és keresni kezdtük a lehetőséget, hogy minél több előadásukat megnézhessük, a 2018 elején látott Othello című előadásuk volt az első találkozás velük. Legújabb darabjukat, a Jókedvvel, bőséggel-t nem csak ez tette számunkra ellenállhatatlanul vonzóvá, hanem az is, hogy ezúttal Fábián Péterrel dolgoztak, akinek mind az írásait, mind a rendezéseit mindig kíváncsian várjuk.  

rev-szinhaz-jokedvvel-boseggel-original-205420.jpg

 Bársonyosi DávidBalla Richie, Kiss Tünde, Árvai Péter (fotó:Mezősi Kristóf)

Fábián Péter darabja egy összecsúsztatott időben játszódik, még birkózunk a karantén, az online oktatás kihívásaival, de már Kölcsey-év van és háború a szomszédunkban. Minden nagyon ismerős, de emiatt az időkeveredés miatt mégis bizonytalan, keresgéljük a támpontokat, és ez jól tükrözi azt, amiben több mint négy éve élünk. Valahol Nyugat-Magyarországon vagyunk, de a szereplők vigyázó szemüket Budapestre vetik. Onnan jön pénz, paripa, fegyver, elvárás és lehetőség. Az esemény a Kölcsey-év alkalmából megrendezett kárpát-medencei szavalóverseny online megrendezett regionális fordulója, ahol a szakavatott zsűri – egy középiskolai magyartanárnő (Kiss Tünde), a Magyar Szavalatért Egyesület helyi kisfőnöke (Balla Richie) és egy ágrólszakadt szabadúszó színész (Bársonyosi Dávid) – fog dönteni, ki juthat tovább a már komoly pénzjutalommal is járó országos fordulóba. Munkájukat szervezőként segíti Árvai Péter karaktere. Sűrű másfél nap elé néznek hát a figurák, akiket már az első találkozásnál, ki hogy viszonyul a járványszabályokhoz, sikerül nagyon pontosan fölskiccelni, és a köztük lévő hierarchikus viszonyok, vonzódások és ellenszenvek is fölsejlenek. Kis hiányérzetet keltett bennünk, hogy ezek közül a viszonyok közül néhány kibontatlan maradt, a tanárnőnek és a színésznek például biztosan van közös múltjuk. 

rev-szinhaz-jokedvvel-boseggel-original-205422.jpg Balla Richie (fotó:Mezősi Kristóf)

Azt hihetnénk, Fábián Péter anderseni ördögfiókaként torz tükörképet mutat, de valójában egy hiperrealista művel állunk szemben, a kulturális szféra valóságából naponta érkező hírek rákontráznak a darab bármelyik elborult ötletére. Igazi erénye abban mutatkozik meg, hogy megmutatja, milyen hatással vannak a felsőbb szintekről érkező kimondott és kimondatlan elvárások a mikroközösségekre, hogyan veri szét ezeket a cenzúra, az öncenzúra, a helyezkedés, a pirospont-gyűjtés. Már az mutatja, hogy a versenykiírás mennyire távol esik a megmozgatni kívánt középiskolás célközönségtől, hogy az egész régióból mindössze tizenketten jelentkeztek arra a nemes feladatra, hogy előadják a Himnuszt és egy szabadon választott költeményt. A tizenkét versenyző produkcióját videón tekintheti meg a zsűri és mi is. Balla Richie, Kiss Tünde, Árvai Péter és Bársonyosi Dávid változatos karaktereket hoztak létre, ami remek kiindulópont lesz a zsűrizésen keresztül bemutatott manipulációs technikákhoz és szakmai érvekbe már csak elég slendriánul beburkolt megfelelési kényszer kidomborításához. Az, hogy a zsűrit és a versenyzőket is ugyanazok alakítják, elveszi az élét a későbbi vitákban megjelenő gúnynak és korántsem pc megállapításoknak. Mihály, Balla Richie karaktere, följebb juthat a ranglétrán, ha a zsűri a megfelelő döntést hozza. Peti (Árvai Péter) lóti-futi szervezőből bennfentessé válna, amihez meg kell kerülnie a befolyásos Mihályt. Dávid (Bársonyosi Dávid), szabadúszó színészként állandó megélhetési forrást szeretne, amit Mihálytól vár. Még így is ő a legautonómabb szereplő, benne marad meg minimális tartás, ez a koldusként élés előjoga. Tünde (Kiss Tünde), mint a közoktatásból érkező szereplő már eleve a szervilizmusra van szocializálva, vele nincs sok gondjuk a többieknek. 

rev1.jpg

 Bársonyosi Dávid, Kiss Tünde, Balla Richie (fotó:Mezősi Kristóf)

És bizony a versenyzőkkel csak a baj van. Hát hogyan nyerhetne egy fogyatékkal élő, egy roma lány, egy ukrán származású fiú vagy egy nembináris fiatal? Hogy mutatna ez az országos döntőn a fényes fővárosban? Nyerjen tehát a középszer, egy fiú és egy lány, csak magyarázkodni ne kelljen! De hiába a kompromisszum, hiába az önbecsülés szögre akasztása, a puccs így is megtörténik. Peti tébláboló, megalázott kisegítő személyzetből a főnökség megkerülhetetlen szócsövévé válik. Árvai Péter átalakulása az utolsó jelenetekben számunkra nagyon félelmetes volt, miközben a szituációk fekete humora is jól átjött, vegytiszta groteszk minőséget létrehozva.

 

Kedves Péter, Richie, Dávid, Tünde, és Péter köszönjük ezt a viccesen keserű vagy keserűen vicces estét, járjatok felénk minél hamarabb! 

Szólj hozzá

Kettőspont Fábián Péter RÉV Színházi és Nevelési Társulat