2024. már 31.

Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása

írta: Két Lámpás
Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása

Peter Weiss: Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása, Holdvilág Kamaraszínház, RS9 Színház, 2024. március 28., 19:00

moc.jpg

Játsszák: Mladoniczki Dávid, Albert Gábor, Nagy-Balatoni Dóra, Kővári Viktor, Borka Zsombor, Kókai János,, Polcz Péter István, Bellusz Tamara, Czérna Nelli, a bábokat tervezte és kivitelezte: Botz Yvette, zenéjét szerezte és a dalszövegeket írta: Kokavecz Iván, borító grafika: Lebár József, a látványt tervezte, s az előadást rendezte: Koltai Judit

„Minél jobban törekszik arra a színpad, hogy a külső valóságot tükrözze, annál inkább illuzionisztikus színházzá válik, és ily módon valótlanná. A színpadnak megvan a maga valósága, és az általa keltett benyomás akkor a legvalóságosabb, ha teljes mértékben ennek a valóságnak a törvényeihez igazodik. E törvények kiindulópontja mindig ugyanaz: ez itt színpad, és amit most önöknek előadunk, az a mi ügyünk." 

Írja Peter Weiss ( idézi Földényi F. László )

Nagyon hálás, de magát nehezen megadó anyag a Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása. Erős rendezői vízió szükségeltetik hozzá, hogy a sok forrásból táplálkozó dráma minden színét kibontsa az előadás, és kell hozzá egy olyan társulat, amelyik rá meri bízni magát a rendezőre. Úgy tűnik a Holdvilág Kamaraszínház felett szerencsésen álltak a csillagok, Peter Weiss drámájából egy rendkívül bájos előadás született. A bájos jelző itt semmiképpen sem azt jelenti, hogy bármiféle elnézéssel vagy jóindulattal kéne néznünk az előadást, hanem azt, hogy elbájoló, elvarázsoló hatású, a színpadi megoldások sokszínűsége, a játék öröme és a megvalósítás precizitása mély és derűs nyomokat hagyott bennünk.

moc1.jpg

Fotó: Lebár József

Milyen színházi hagyományokat, hangulati, stiláris elemeket kellett Koltai Juditnak és alkotótársainak egységgé szerveznie, hogy működjön az előadás? A sötétebb tónusokért a kafkai alaphelyzet és a főhős végig fenntartott bizonytalansága, összezavarodottsága a felelős a Brechttől ismerős songok társadalomkritikájával és szókimondásával együtt. A világosabb színeket több műfaji elemből kellett kikeverni. Megjelenik a középkori moralitás játékok naiv dramaturgiája, mozgásban a burleszk elemei, karakterekben a commedia dell'arte ismerős figurái, a kellékhasználatban és a jelenetek felépítésében a bohóctréfák szolgálnak mintául. Kokavecz Iván zenéje a cirkuszi világot idézi meg, a dalszövegek szellemesek, és remekül illeszkednek Görgey Gábor fordításához. Az előadás látványvilága is ezt a miliőt idézi meg, a Chaplin-figurára hangszerelt Mockinpott, az eltúlzott kellékek, a maszkos játék. Szép tisztelgés a hagyomány előtt, hogy a díszlet néhány eleme Malgot István munkája, aki az Orfeo-csoporttal szintén létrehozott egy legendás előadást ebből az anyagból. Jelen előadáshoz hozzáolvasgatva fedeztük fel Tóth Réka Ágnes 2021-es doktori értekezését, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának keretei között megírt Cselekvési alternatívák - Politikai bábszínház a hatvanas évek végétől a hetvenes évekig Magyarországon című munkát, melyet ajánlunk olvasásra mindenkinek, aki érdeklődik a színháztörténeti kontextus iránt. Botz Yvette bábjai és Koltai Judit látványtervezése rengeteg vizuális poénnal dobják föl az előadást. A szünetben pedig Lebár József grafikáit csodálhatjuk meg a RS9 színháztermének előterében, így egyáltalán nem zökkenünk ki az előadás világából.

moc2.jpg

Fotó: Lebár József

Ebben a megteremtett zenei és tárgyi világban kell elhelyezniük magukat a színészeknek, és felmutatniuk egy érvényes történetet számunkra, miközben énekes és táncos adottságaikat is használniuk kell. Mockinpott úr (Mladoniczki Dávid) tágra nyílt szemeivel, jogos felháborodástól el-elcsukló hangjával, rezignált beletörődésével egy igazán szeretni való, naiv, tiszta Arlecchino-figurát hoz a színpadra, akinek remek partnere és bohóctársa, gonoszkodó lélekvezetője Wurst (Albert Gábor). A Dottore szerepkörű (ügyvéd, orvos, Isten) Kókai János, a pulcinellai romlottságot és kéjvágyat megjelenítő feleség (Nagy Balatoni Dóra) és a több apróbb szerepben megjelenő Kővári Viktor, Borka Zsombor és Polcz Péter István remekül játszanak a bohócpáros, Mockingpott és Wurst keze alá. A moralitás játékokból idetévedt két angyal, Bellusz Tamara és Czérna Nelli felügyelik és kommentálják fantasztikus énekszámaikkal a főhős földi pokolból az égbe vezető kálváriáját. A tanulság ugyan keserű: életünk nem más, mint egy bohóctréfa, a mennyek vágyva vágyott országa egy jól szervezett cégbirodalom, vagyis a lelkünk valóban a vállalatot illeti meg, de legalább kacaghatunk létünk abszurditásán, és ez sem kevés.

Kedves Dávid, Gábor, Dóra, Viktor, Zsombor, János, Péter István, Tamara, Nelli, Yvette, Iván, József és Judit, köszönjük ezt nagyon színes és szórakoztató előadást!

"Az előadás a Suhrkamp Verlag AG Berlin engedélyével, a Hofra Kft. (www.hofra.hu) közvetítésével jött létre."

Szólj hozzá

RS9 Koltai Judit Holdvilág Kamaraszínház