Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása
Peter Weiss: Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása, Holdvilág Kamaraszínház, RS9 Színház, 2024. március 28., 19:00
Játsszák: Mladoniczki Dávid, Albert Gábor, Nagy-Balatoni Dóra, Kővári Viktor, Borka Zsombor, Kókai János,, Polcz Péter István, Bellusz Tamara, Czérna Nelli, a bábokat tervezte és kivitelezte: Botz Yvette, zenéjét szerezte és a dalszövegeket írta: Kokavecz Iván, borító grafika: Lebár József, a látványt tervezte, s az előadást rendezte: Koltai Judit
„Minél jobban törekszik arra a színpad, hogy a külső valóságot tükrözze, annál inkább illuzionisztikus színházzá válik, és ily módon valótlanná. A színpadnak megvan a maga valósága, és az általa keltett benyomás akkor a legvalóságosabb, ha teljes mértékben ennek a valóságnak a törvényeihez igazodik. E törvények kiindulópontja mindig ugyanaz: ez itt színpad, és amit most önöknek előadunk, az a mi ügyünk."
Írja Peter Weiss ( idézi Földényi F. László )
Nagyon hálás, de magát nehezen megadó anyag a Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása. Erős rendezői vízió szükségeltetik hozzá, hogy a sok forrásból táplálkozó dráma minden színét kibontsa az előadás, és kell hozzá egy olyan társulat, amelyik rá meri bízni magát a rendezőre. Úgy tűnik a Holdvilág Kamaraszínház felett szerencsésen álltak a csillagok, Peter Weiss drámájából egy rendkívül bájos előadás született. A bájos jelző itt semmiképpen sem azt jelenti, hogy bármiféle elnézéssel vagy jóindulattal kéne néznünk az előadást, hanem azt, hogy elbájoló, elvarázsoló hatású, a színpadi megoldások sokszínűsége, a játék öröme és a megvalósítás precizitása mély és derűs nyomokat hagyott bennünk.
Fotó: Lebár József
Milyen színházi hagyományokat, hangulati, stiláris elemeket kellett Koltai Juditnak és alkotótársainak egységgé szerveznie, hogy működjön az előadás? A sötétebb tónusokért a kafkai alaphelyzet és a főhős végig fenntartott bizonytalansága, összezavarodottsága a felelős a Brechttől ismerős songok társadalomkritikájával és szókimondásával együtt. A világosabb színeket több műfaji elemből kellett kikeverni. Megjelenik a középkori moralitás játékok naiv dramaturgiája, mozgásban a burleszk elemei, karakterekben a commedia dell'arte ismerős figurái, a kellékhasználatban és a jelenetek felépítésében a bohóctréfák szolgálnak mintául. Kokavecz Iván zenéje a cirkuszi világot idézi meg, a dalszövegek szellemesek, és remekül illeszkednek Görgey Gábor fordításához. Az előadás látványvilága is ezt a miliőt idézi meg, a Chaplin-figurára hangszerelt Mockinpott, az eltúlzott kellékek, a maszkos játék. Szép tisztelgés a hagyomány előtt, hogy a díszlet néhány eleme Malgot István munkája, aki az Orfeo-csoporttal szintén létrehozott egy legendás előadást ebből az anyagból. Jelen előadáshoz hozzáolvasgatva fedeztük fel Tóth Réka Ágnes 2021-es doktori értekezését, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának keretei között megírt Cselekvési alternatívák - Politikai bábszínház a hatvanas évek végétől a hetvenes évekig Magyarországon című munkát, melyet ajánlunk olvasásra mindenkinek, aki érdeklődik a színháztörténeti kontextus iránt. Botz Yvette bábjai és Koltai Judit látványtervezése rengeteg vizuális poénnal dobják föl az előadást. A szünetben pedig Lebár József grafikáit csodálhatjuk meg a RS9 színháztermének előterében, így egyáltalán nem zökkenünk ki az előadás világából.
Fotó: Lebár József
Ebben a megteremtett zenei és tárgyi világban kell elhelyezniük magukat a színészeknek, és felmutatniuk egy érvényes történetet számunkra, miközben énekes és táncos adottságaikat is használniuk kell. Mockinpott úr (Mladoniczki Dávid) tágra nyílt szemeivel, jogos felháborodástól el-elcsukló hangjával, rezignált beletörődésével egy igazán szeretni való, naiv, tiszta Arlecchino-figurát hoz a színpadra, akinek remek partnere és bohóctársa, gonoszkodó lélekvezetője Wurst (Albert Gábor). A Dottore szerepkörű (ügyvéd, orvos, Isten) Kókai János, a pulcinellai romlottságot és kéjvágyat megjelenítő feleség (Nagy Balatoni Dóra) és a több apróbb szerepben megjelenő Kővári Viktor, Borka Zsombor és Polcz Péter István remekül játszanak a bohócpáros, Mockingpott és Wurst keze alá. A moralitás játékokból idetévedt két angyal, Bellusz Tamara és Czérna Nelli felügyelik és kommentálják fantasztikus énekszámaikkal a főhős földi pokolból az égbe vezető kálváriáját. A tanulság ugyan keserű: életünk nem más, mint egy bohóctréfa, a mennyek vágyva vágyott országa egy jól szervezett cégbirodalom, vagyis a lelkünk valóban a vállalatot illeti meg, de legalább kacaghatunk létünk abszurditásán, és ez sem kevés.
♥
Kedves Dávid, Gábor, Dóra, Viktor, Zsombor, János, Péter István, Tamara, Nelli, Yvette, Iván, József és Judit, köszönjük ezt nagyon színes és szórakoztató előadást!
"Az előadás a Suhrkamp Verlag AG Berlin engedélyével, a Hofra Kft. (www.hofra.hu) közvetítésével jött létre."