2025. már 16.

Titus Andronicus

írta: Két Lámpás
Titus Andronicus

William Shakespeare: Titus Andronicus, RS9 Színház, 2025. március 14., 19:00

titus.jpg

Játsszák: Nagy Ferenc, Miklós Marcell, Dobay Janka, Koleszár Bazil Péter, Kókai János, Albert Gábor, Benkő Bence, Kovács Andrea, Cseh Fruzsina, Álmosd Phaedra, Kassai László, Tóth Szilvia Lilla, zeneszerző: Vitus Eszter, koreográfus: Balogh Margit, jelmez: Korpics Móni, fényterv, fénytechnikus: Csáki Rita, hangtechnikus: Vadász István, dramaturg, asszisztens: Bánfalvi-Orosz Eszter, díszlet – látvány és rendező: Lábán Katalin

 

„A körforgásban költőileg körvonalazódik a tragikum, de ebben az emberalakok egyelőre csak motívumok. Azaz a színpadon: bábuk.”

Géher István: Shakespeare, Corvina Kiadó, Budapest, 1998

Mióta egyetemista éveinkben mindenfajta előismeret nélkül elolvastuk a Titus Andronicust, azóta vágyunk rá, hogy egyszer színpadon is láthassuk. Főképp a második felvonás elejétől az ötödik végéig kezek és nyelv nélkül színen lévő Lavinia eljátszása tűnt mindenképpen nézni való kihívásnak számunkra. A 35. születésnapját ezzel a bemutatóval ünneplő RS9 Színház jó hobbit módjára megajándékozott minket az élménnyel. Hogyan lehet színre vinni ezt a vérben tocsogó Erzsébet-kori rémdrámát, amiben kilenc nyílt színi gyilkosság és további öt kulisszák mögötti, nemi erőszak, csonkítás és kannibalizmus borzolja a kedélyeket? Lábán Katalin rendezése a darab gyengeségét, a nyitó idézetben említett bábszerűséget tette fő szervező elvvé, és ettől lett működőképes a dráma. Valamint a szöveg egyre abszurdabbá váló humorának kiemelésétől. Ez utóbbiban nagy segítségére volt Bánfalvi-Orosz Eszter dramaturg, aki az öt felvonásos monstrumot egy részes, feszes színpadi játékká dolgozta át. Az alkotók Vajda Endre 1948-as fordításával dolgoztak az újabb Tandori-fordítás helyett, az archaikusabb beszédmód jobban illeszkedett az előadás stilizáltságához.

titus2.jpg

Kovács Andrea, Tóth Szilvia Lilla, Cseh Fruzsina, úgy is, mint Nőgyalázás, Bosszú és Ölés

Fotó: Horváth Katalin Fanni

Balogh Margit koreográfiái és Lábán Katalin látványvilága teremtik meg azt az emberbábokból álló színpadképet, ahol lejátszódhat ez a történet. A hatalmas, fehér, gyűrt lepedő egyre mocskosabbá és rendezetlenebbé válik a játszók lába alatt. A kiömlő vért piros szalagok és kesztyűk jelzik, ami kifejezetten bábos megoldás. A nagyobb egységeket a három sorsistennő (Álmosd Phaedra, Cseh Fruzsina, Kovács Andrea) zilált tánca választja el egymástól. A világ olyannyira megbomlott, hogy a szenvtelen mérés-szövés-vágás helyett csak a szálak szinte véletlenszerű összekuszálása marad. Már a Moirák sem tudják követni az őrületbe hulló emberi világot. Dobay Janka fehér menyegzői ruháját bemocskoló piros öv és kesztyű, a méltóságteljes hattyúvonulást felváltó groteszk aszimmetrikus mozgás eljátszhatóvá teszi a színésznő számára ezt a nem mindennapi szerepet. A szembeállítás a fekete ruhát és fekete rúzst viselő, ékszereket csörgető hiperszexualizált Tamorával, Tóth Szilvia Lilla kiemelkedő alakítása, szép kontraszt. A többiek, legyenek Andronicusok, császári ivadékok vagy gótok, katonaruhában járnak-kelnek, akár tevőlegesen részt vettek a háborúban, akár a hátország kényelmében követték az eseményeket. A negyven éve tartó háborús vészhelyzet megtette hatását, az emberélet olcsóbb, mint egy légyé. És valóban a legempatikusabb nekrológ a tragédia tizenötödik halottja, egy lecsapott légy teteme fölött hangzik el.

titusz3.jpg

Fotó: Köő Adrien

A Titus Andronicus egy ezeréves birodalom haláltánca. Vezetői sérthetetlennek képzelik magukat, a minimális előrelátás és pszichológiai érzék is hiányzik belőlük. Titus Andronicus (Koleszár Bazil Péter), a hatalmas hadvezér, azzal, hogy hagyja saját fiai által lemészárolni Tamora legidősebb fiát, már megásta a saját sírját, és elveszítette minden együttérzésünket. Azt sem tudja, hogy kegyet gyakorolni egy leendő császár felett szintén nem életbiztosítás. Saturninusnak (Nagy Ferenc) tüske lesz a körme alatt ez a lekötelezettség. Marcus Andronicus, Titus testvére is rosszul mérte fel az erőviszonyokat, mikor királycsináló játszmájába belefogott. Miklós Marcell karaktere sem ismeri az emberi lélek pokolbugyrait, mikor a császár elől elszöktetett Laviniával az udvarban marad, és a császári vadászaton erkölcsi felsőbbrendűsége teljes tudatában provokálja Tamorát. Kassai László, démonikus Jágó-előképként, saját szórakoztatására eszeli ki a gótok által végrehajtatott  legelképesztőbb rémtetteket. Benkő Bence Luciusának végszava: „S intézzük úgy az államügyeket,/Hogy ily dolgok többé ne essenek.” sem túl meggyőző, hiszen ő követelte leghangosabban az expozícióban a gót Alarbus feláldozását.

titusz4.jpg

Fotó: Horváth Katalin Fanni

Ez a minden szereplőre jellemző, énközpontú csőlátás szinte tökéletesen rímel mindennapi tapasztalatainkra. Mintha valami nagyon hasonló játszódna most a világpolitika és a hazai közélet színpadán is. Az érzéketlenség, az empátiahiány és a realitástól teljesen elszakadt vágyvezérelt gondolkodás üli torát. És ez a rímelés teszi igazán érdekessé és indokolttá a bizarr shakespeare-i rémdráma színrevitelét. Miközben ámulunk-bámulunk a rendezői ötleteken, nevetünk az egyre abszurdabbá váló szituációkon, fordulatokon, párbeszédeken, közben mintha valamit megérteni vélnénk jelen valóságunkból is.

Kedves Ferenc, Marcell, Janka, Péter, János, Gábor, Bence, Andrea, Fruzsina, Phaedra, László, Szilvia Lilla, Eszter, Margit, Móni, Rita, István, Eszter és Katalin, köszönjük ezt a remek előadást és nagyon boldog születésnapot kívánunk nektek!

Szólj hozzá

RS9 Lábán Katalin