2019. máj 11.

Coraline

írta: Két Lámpás
Coraline

Neil Gaiman: Coraline, Budapest Bábszínház, 2019. május 5., 10:30

maxresdefault.jpg

Játsszák: Spiegl Anna, Pallai Mara, Ács Norbert, Márkus Sándor, Kovács Judit, Ellinger Edina, Kovács Katalin, Hannus Zoltán, Pájer Alma Virág, Barna Zsombor, Juhász Ibolya, Rusz Judit, Szolár Tibor. Írta: Neil Gaiman, bábszínpadi adaptáció: Gimesi Dóra, zeneszerző: Kákonyi Árpád, bábtervező: Hoffer Károly, díszlettervező: Khell Zsolt, animáció: Juhász András, rendező: Ascher Tamás.  

Videóajánló.

Neil Gaiman Coraline című 2002-es horror elemekkel dúsított meseregényéből vagy mesés elemekkel dúsított horror regényéből rendezett bábelőadást Ascher Tamás. Ezzel többszörösen nehéz feladat elé állította magát a Bábszínház csapata, minket pedig pont ez vonzott az előadáshoz. El nem tudtuk képzelni, hogyan fogjuk átélni a jeges borzongást, a zsigereinket összeszorító félelmet, a torkunkra fagyó sikolyt, tehát azt, hogyan is mutat majd egy horror a Bábszínház színpadán. Ha viszont a cél teljesül, akkor vajon sikerül-e a megcélzott 10+-os korosztálynak pont a megfelelő mennyiségű rettegést adagolni? Egyáltalán, van-e létjogosultsága a gyerekhorrornak? Azt is kíváncsian vártuk, hogy a könyv és a 2009-es animációs film markáns látványvilága után látunk-e új megoldásokat a Coraline-témára.  

Az előadás adatlapja a Budapest Bábszínház oldalán. 

50210417_2407824219232111_4035046500995170304_n.jpg

A szellemgyermekek és Coraline. (Fotó: Budapest Bábszínház.)

Rengeteg elmélet született már arra, miért szeretjük a horrort, miért vágyunk arra, hogy ijesztgessenek minket. Ezeken azért érdemes elgondolkodni, mert segít megválaszolni azt a kérdésünket, való-e gyereknek ez a zsáner, jó lelkiismerettel adhatunk-e a kezükbe ilyen könyveket, nézethetünk-e velük ilyen filmeket vagy színielőadásokat. Egyszerre megdöbbentő és megnyugtató ebből a szempontból egy sokat idézett vizsgálat, melyet Thomas Straube végzett 2010-ben. Agyszkenneres vizsgálatokkal azt találta, hogy a horrorfilmek nézése közben nem – ahogy várnánk – az agy félelemközpontja aktiválódik, hanem teljesen máshol: az információfeldolgozásért, a problémamegoldásért, óvatosságért felelős agyi területeken mutatható ki aktivitás. Rémisztő történetekkel tehát pont azokat az agyi területeket stimuláljuk, amelyek jó működését a mindennapokban a siker zálogának tartunk. Ezek szerint érdemes horrort nézni.

Létezik olyan elmélet, mely szerint a horrornak negatív érzelmeink, agressziónk, félelmeink kontrollált megélésében van szerepe. Bármennyire szeretnénk is tagadni, a gyerekek is megélnek ilyen érzelmeket, elkerülhetetlen fejlődéslélektani lépcsőként, mint a szeparációs szorongás vagy az egzisztenciális félelmek. Bizony, mindannyiunknak rá kell jönnünk, hogy szüleinket akár el is veszíthetjük, és a halál gondolatával is meg kell barátkoznunk. Coraline története segíthet a szeparációs szorongás megélésében, és mivel a végül minden jóra fordul, a félelem csillapításában is.  

49844926_2399271436754056_5277993436408971264_n.jpg

Coraline az alagútban. Videotechnika. (Fotó: Budapest Bábszínház.)

Ezek után az a kérdés, megkapjuk-e a borzongás-adagunkat az előadás során? Mi úgy éreztük, hogy az első felvonásban még nem. A látvány inkább lenyűgöző volt, izgalmas titkokat sejtető, de nem kapcsolt be bennünk semmilyen vészjelzőt, hogy rossz vége is lehet az ajtón túli kalandozásnak. A másik világban az első intő jel a gombszeműség. Ennek sokkolnia kéne a nézőt, de mivel a bábok definíció szerint gombszeműek, ezért nem ér minket nagy megrázkódtatás a gombok látványa miatt. A második részben azonban a várakozásunkat beteljesítették az alkotók. Kellőképpen kísérteties lett Másik Anyu és Másik Apu torz, széteső új alakja, a szellemgyerekek megjelenése, a botorkálás a ködben, Anyu és Apu eltűnése és segélykiáltása. A szemek keresésekor az eddig varázslatos helyszínek, a színház és a cirkusz kellőképpen hátborzongató atmoszférájúvá vált. Míg a könyvben Coraline véglegesen megszabadul a másik világ fenyegetésétől, az előadásban a fenyegetés (Másik Anyu levágott keze) Coraline világában marad, függővéget kapunk, ami szintén erős horrorelem.  

0d6b95d1-db66-4527-a880-9af8a427e6f0.jpg

Másik Apu és Másik Anyu, avagy a boszorkány.  (Illusztráció az angol kötetből.)

Neil Gaiman regényét Dave McKean illusztrációi kísérik, Henry Selick animációs filmjében bábok jelenítik meg a szereplőket. Mindkét alkotás meglehetősen ismert, ezekhez képest is kellett új látványvilágot alkotnia Hoffer Károly bábtervezőnek, Khell Zsolt díszlettervezőnek és Juhász András animációtervezőnek. A ház és a másik ház, mint díszlet nem csak technikai bravúrként tökéletesen eltalált. Az, hogy minden irányban képes változtatni a kiterjedését, megjelenését, nem csak a történetben megjelenő különböző helyszínek megjelenítése miatt fontos, hanem jól érzékelteti a másik, ajtón túli világ képlékenységét, instabilitását, egyre inkább széteső állapotát. Ezt az érzést támogatják Másik Anyu és Másik Apu bábalakjainak változásai is. A két világot összekötő folyosó-animáció rendkívül látványosra sikerült, és nézegetése pont kitölti azt az időt, ami a két ház átdíszletezéséhez szükséges. Szép megoldás a szellemgyerekek búcsúja is, ahogy a bábok átúsznak a videoanimációba, majd eltűnnek.  

50170525_2407822652565601_6195682090474799104_n.jpg

Másik Anyu másik alakja. (Fotó: Budapest Bábszínház.)

Több könyv- és előadáskritikában is olvastuk, hogy a Coraline erős elmarasztaló üzenetet fogalmaz meg a szülők számára. Túl sok a munka, túl sok a számítógép előtt töltött idő, tessék a gyerekkel is foglalkozni, különben Másik Anyu és Másik Apu majd megteszi helyettünk. Az előadásban ezt erősíti a kicsit túlhangsúlyozott Jancsi és Juliska párhuzam is. Nézzük meg, valóban ez történik-e a történetben, vagy csak jó bábszínház-nézőként teljesen azonosulunk Coraline szemszögével! A való világban tényleg néha mirelitpizzát ebédelünk, elfogy a tej a reggeli kakaóhoz, és elfelejtünk hozni másikat, határidős munkánk van, hiába tart még a gyerekeknek a vakáció, nekünk nincs megállás. Ilyenkor elküldjük, hogy kérjen a szomszédtól tejet, foglalja el magát, kergessen macskát a kertben. Ám ne felejtsük el Igazi Apu viccelődéseit: két leírandó mondat között otthoni játékot talál ki Coraline-nak (ami éppen a titkos ajtó felfedezéséhez vezet), hogy igazi Anyu az aki előkeresi a titkos ajtó kulcsát, és Igazi Anyu az, aki meghallgatja Coraline-t arról, hogy mit álmodott.

50230577_2407814309233102_5979151670729244672_n.jpg

Névtelen Macska, a társutas. (Fotó: Budapest Bábszínház.)

Mi történik ehhez képest a tükörvilágban? Másik Anyu és Másik Apu csak azért élnek, hogy Coraline-t boldoggá tegyék, sült csirke illatozik az asztalon, sütemény sül a sütőben, mindig van tej a habos kakaóhoz. És utána? Együtt társasoznak? Elmennek kirándulni vagy elviszik a bábszínházba? Nem! Ugyanaz történik mint otthon, felküldik egyedül Mr. Bobohoz patkánycirkuszt nézni, vagy le Forcible és Spink kisasszonyokhoz a színházba. És, ha valamit nem a szájuk íze szerint csinál, akkor nem érvelnek vagy kérnek, mint az igazi világban, hanem bezárják a szobájába. Coraline (és persze Gaiman) okosabb, mint a mai szülőket korholó kritikusok:  

Te tényleg nem érted, ugye? Én nem akarom, amit akarok. Senki se akarja. Igazából nem. Mi lenne abban a jó, ha csak úgy megkapnék mindent, amit akarok? Nem jelentene semmit. Mit érne akkor? 

Neil Gaiman: Coraline, Agave Könyvek, Bp., 2009. Fordította: Pék Zoltán.

Élvezzük bűntudat nélkül Coraline Jones történetét, és mindenképpen menjünk el a Budapest Bábszínházba megnézni ezt a varázslatos előadást! 

Kedves Anna, Mara, Norbert, Sándor, Judit, Edina, Katalin, Zoltán, Alma Virág, Zsombor, Ibolya, Judit, Tibor, Dóra, Árpád, Károly, Zsolt, András és Tamás, köszönjük ezt az emlékezetes délelőttöt! 

Szólj hozzá

báb Budapest Bábszínház Ascher Tamás