2019. jún 03.

Gengszter nagyi

írta: Két Lámpás
Gengszter nagyi

David Walliams–Gimesi Dóra: Gengszter nagyi, Budapest Bábszínház, 2019. június 3. 15:00gengszter_nagyi.jpg

Játsszák: Szolár Tibor, Blasek Gyöngyi, Ellinger Edina, Ács Norbert, Juhász Ibolya, Pethő Gergő, Teszárek Csaba. Színpadi adaptáció: Gimesi Dóra, látványtervező: Hoffer Károly, zeneszerző: Pirisi László, koreográfus: Szőllősi András, rendező: Hoffer Károly (bemutató: 2016. 10. 02.)

Teljesen véletlenül jutottunk el a Gengszter nagyi előadásra, egy általunk kinézett előadást törölt a Bábszínház, mi pedig boldogan megnéztük a cserét is, ami ez volt. Ki gondolta volna, hogy ilyen kis ékszerdobozokra is lehet rá lehet lelni, úgy tűnik a Bábszínház összes 3+-os előadását érdemes megnézni felnőtteknek is. Egységes, magával ragadó díszlet, érdekesen minimális bábhasználat, kedves alakok, lebilincselő történetvezetés. A gyerekek (és a felnőttek) megtanulják, hogy mi az a jellemfejlődés, azt hogyan lehet ábrázolni bábtechnikával, és hogy a szépirodalom ismeretének néha nagyon gyakorlatias haszna is van. Mindemellett érzékenyít: figyeljünk oda a gyerekek igényeire, aknázzuk ki az idősek rejtett képességeit, és tiszteljük a szülők pihenőidőhöz való jogát. Az iskolai csoportok a Budapest Bábszínház Mozgató programja keretében színház-pedagógiai eszközökkel is feldolgozhatják a látottakat.

A produkció adatlapja a Budapest Bábszínház oldalán.

David Walliams regényét 2012-ben jelentette meg a Kolibri Kiadó Totth Benedek fordításában, ebből készített bábszínházi adaptációt Gimesi Dóra, és ez az eredeti szöveg irodalmi minőségét sokszorosan felümúlta. A regényben ugyanis a szülők és a nagyi figurája is erősen elrajzolt, már-már visszataszító. Walliams eredetijében Nagyi nem csak unalmas, aki nem találja a hangot kiskamasz unokájával, hanem fizikailag is gusztustalan, káposztaszaga van és állandóan szellent. Anya és apa konzumidióták, egy televíziós táncshow tölti ki az életüket. Odáig jutnak rajongásukban, hogy a műsorvezető félig megevett pizzáját vagy egy szereplő fülzsírját őrizgetik otthon. Ezeket a túlzásokat az adaptáció mind korrigálja, sokkal átélhetőbbé téve a történetet. A Bábszínház produkciójában a tánc hobbija a szülőknek (Ellinger Edina, Ács Norbert), el is magyarázzák Bennek (Szolár Tibor), hogy a felnőtteknek is szükségük van saját időre, amikor önmagukkal foglalkozhatnak. Nagymama (Blasek Gyöngyi) kedves, öreg néni, aki szenved a magánytól, és attól, hogy Bent már nem érdeklik a régi mesék, amik ovis korában még elvarázsolták. 

gengszter-nagyi-original-87553.JPG

Szolár Tibor (Ben), Ács Norbert (Apa), Ellinger Edina (Anya) (Fotó: Budapest Bábszínház)

Nem csak regény karakterei, de a történet blődebb fordulatai is kiigazításra szorultak. Amikor Bent és nagyit lekapcsolja az autópályarendőrség, mert éjnek évadján, búvárruhában 5 km/órás sebességgel döcögnek nagyi mopedjével a sztrádán, valami teljesen értelmetlen mesét adnak elő az általuk alapított Celofánkedvelők Egyesületéről. Ezzel szemben a színpadon – az abszurd humort megtartva – egy víz alatti Lear király műkedvelő előadás próbájára sietnek, amit Shakespeare halálának 400. évfordulójára fognak előadni. Nagyi egy apró részletet rögtönöz is a darabból, mire a színházkedvelő rendőr (Teszárek Csaba) saját Szentivánéji álom-beli alakítását idézi fel. A színház- és irodalomkedvelés visszatér a darab végén is, nagyit és Bent újra a rendőr menti meg az utánuk kémkedő szomszéd, Mr. Parker (Pethő Gergő) vádaskodásaitól. Amit ugyanis a házbizalmi koronarablási kísérlet tervének tart, arról a rendőr felvilágosítja a krakérler alakot – az arcába üvöltve megafonjából –, hogy az IRODALOM. Kell-e ennél körmönfontabb olvasóvá nevelés? Így minden gyerek azzal az üzenettel tér haza, hogy az irodalom, a színház, a mese közösséget teremt, és még szorult helyzetekből is kivághatjuk magunkat a segítségével.  

315510_1024_budapest_babszinhaz_gengszter_nagyi6.jpg

Szolár Tibor (Ben), Blasek Gyöngyi (Nagyi) (Fotó: Budapest Bábszínház)

De miért bábszínház a legmegfelelőbb formája a regény színpadra vitelének? A Bábszínház színészei bábok nélkül is brillíroznak a színpadon, az élő zene és a táncok lenyűgözőek. A művészek, mindent tudnak, amit nem bábszínházi társaik. És még egy kicsit többet. Mert kell a báb ahhoz a komplexitáshoz, amit ez az előadás megvalósít. Az előadás elején egyetlen figurának van bábja, Bennek. Ahogy Nagyi egyre inkább képes az unokáját megszólítani, utat találni hozzá, úgy bontakozik ki az ő bábalakja is. Amikor mesélni kezdi bűnözőkarrierjének történetét, hogyan vált az évszázad legnagyobb ékszertolvajává, a Fekete Macskává, még kívül marad a saját meséjén, csak szórakoztatni akarja Bent. Ezért ekkor még tárgyjátékkal elevenednek meg a szavai, varródoboz a kastély, kendő a folyó, gombolyag nagyi gyerekkori alakja. A következő közös jelenetben már megjelenik a nagyibáb feje, és mikor Nagyi és Ben közösen kezdik tervezgetni a koronaékszerek elrablását, nagyi bunraku-bábja is testet ölt. A 11 éves unoka és a 78 éves nagymama egyenrangú játszótársakká váltak.  

gengszter-nagyi-original-87555.JPG

 Blasek Gyöngyi (Nagyi), Szolár Tibor (Ben) (Fotó: Budapest Bábszínház)

A második rész teljesen a heist filmek dramaturgiáját követi (heist film = ékszerrablós-bankrablós-tervezős-fordulatos). A Fekete Macska utolsó balhéja, az ellophatatlan szajré megszerzése, betörés a feltörhetetlen londoni Towerbe. Mi, felnőttek, már tudjuk az első rész végén leheletfinoman elhelyezett kórházi jelenetből, hogy ez lesz nagyi életének utolsó felvonása, a körülöttünk zsibongó kisiskolások még nem. Kicsit irigyeljük őket. És valóban!  Nagyi és Ben átélik életük legnagyobb kalandját, bejutnak a Towerbe, és még a királynővel (Juhász Ibolya) is talákoznak. Nincs más hátra, mint a búcsú. Nagyi olyan csendesen és tapintatosan, ahogy élt, kisétál az életből. De hogy ne teljesen a veszteségtől összetörve  távozzunk a színházból, kapunk még egy nagyon szép apa-fiú jelenetet, ami reményt ad, hogy a felnőttek és gyerekek világa talán mégsem átjárhatatlan, és lezárásképpen egy bohókás jelenetet, amiben a család karácsonykor együtt hallgatja a királynő beszédét. Kifelé menet megütötte a fülünket egy nézői mondat: „Én nem tudom most megölelni a nagymamámat, mert az egyik már meghalt, a másik pedig vidéken lakik.” Úgy érezzük, nem csak nekünk jött át a Gengszter nagyi generációkat összekötő üzenete.

Kedves Tibor, Gyöngyi, Edina, Norbert, Ibolya, Gergő, Csaba, Dóra, László, András és Károly, köszönjük ezt a szellemes, okos és megindító előadást!

Szólj hozzá

báb Budapest Bábszínház Hoffer Károly