2022. máj 17.

A nép ellensége - társasjáték (a hatalomért)

írta: Két Lámpás
A nép ellensége - társasjáték (a hatalomért)

Villant Bálint: A nép ellensége – társasjáték (a hatalomért), MU Színház, 2022. május 11., 19:00

278395321_5147926135268797_3896763550499384021_n.jpg

Alkotó: Villant Bálint, illusztrátor: Hollósy Réka, konzulens: Gyombolai Gábor  

A program előtt két nappal a Katonában alapoztunk a Magyar Színházi Társaság Jó kérdés beszélgetéssorozatának Színházi nevelés – felnőtteknek címet viselő kerekasztalbeszélgetésén. A Seres Gerda moderálta beszélgetés résztvevői Gemza Melinda (Debreceni Csokonai Színház), Neudold Júlia (Örkény István Színház) és Szivák-Tóth Viktor (Káva, KB35 Inárcs, Szkéné Színház) voltak. Sok újdonság nem hangzott el, vita természetesen nem alakult ki, párbeszéd se igazán, a kifejezetten szakmai közönség bevonására sem került sor. Egyre inkább úgy látjuk, hogy a kerekasztalbeszélgetés műfaja teljességgel alkalmatlan bármiféle érdemi kommunikációra, valami egészen más formában kéne gondolkodni ahhoz, hogy valódi találkozások történjenek. Erre a motoszkáló rossz érzésre és problémára kaptunk egy csattanós választ és lehetséges megoldást szerda este a MU Színházban Villant Bálinttól.

Az esemény fb oldala.

Antal Bálint 2021 őszén rendezte meg A nép ellensége című Ibsen drámát,Villant Bálint diplomamunkája ehhez az előadáshoz kapcsolódva jött létre, annak feldolgozó foglalkozásaként is jól funkcionálna, de önálló színházi nevelési foglalkozásként – akár a dráma ismerete nélkül is – tökéletesen működik. A MU Színházban összeverődött közönség nagy része nem látta a FreeSzFE-s előadást, körülbelül felünk látta a katonásat, de sokan semmilyen formában nem találkoztak még az alapanyaggal, és ez egyáltalán nem befolyásolta, hogy ki mennyire tud bekapcsolódni a játékba.

_dsc2296.JPG

 Villant Bálint

Az alapötlet egyszerre merész és briliáns. A színházi társasjáték létező és nagyon nehéz műfaj, rendszerint saját anyagból készül, gondoljunk akár a Jurányi által befogadott Szociopolyra, a STEREO Akt és a Mentőcsónak Egység Cím nélküljére vagy az idén bemutatott Simorágos Szerencseházra. A nép ellensége – társasjáték (a hatalomért) viszont egy klasszikust adaptál működő társasjátékká. Maga a játék a stratégiai táblásjátékot ötvözi a Dungeons & Dragons fantasy szerepjátékkal, megfejelve avval, hogy csoportosan bújunk bele a szereplők bőrébe, együtt kell döntéseket hoznunk a különböző szituációkban. A bonyolult, csavaros ötlet megvalósulása elegáns és letisztult, a szabályok egyszerűek, Villant Bálint egy három körös bevezető játékkal kevesebb, mint tíz perc alatt megtanította nekünk. A játék menete pörgős és szórakoztató, a két csapatnak valóban egyenlő esélyei vannak a győzelemre, így valódi, kiegyensúlyozott verseny tudott kialakulni, az utolsó pillanatig érdemes volt küzdeni karaktereink győzelméért.

_dsc2365.JPG

A piros csapat Peter, a polgármester, karakterét irányítva próbál minél több támogatót szerezni a városban, hogy eltusolja a fürdő vizéről kiderült szörnyű adatokat, és elhallgattassa orvos öccsét. A Thomasszal játszó kék csapat a megszólalás lehetőségéért küzd, hogy a fürdőorvos a polgárok tudomására hozhassa az egészségüket fenyegető tényeket. A két szereplő a városban járva különböző döntési helyzetekkel szembesül, amire azonnal reagálnia kell, a csoportdöntés meghozására mindenhol csak 30 másodperc áll a csapatok rendelkezésére. Döntéseink következménye támogatási pontokban realizálódik, aki egy területen jobb döntést hozott, több pontot gyűjtött, az viszi az egész területet. Végül az nyer, aki több területet tudott meggyőzni a saját igazáról. Talán már ebből a leírásából is érezhető, hogy rengeteg érdekes dolog történik játék közben, nagyon sokat tudunk meg önmagunkról, a döntési mechanizmusokról, a politika működéséről és még az ibseni karakterekről is. 

_dsc2341.JPG 

Az első pont, amire érdemes lehet figyelni, az a csapatok megalakulása, a döntési helyzetek kezelése, és saját működésmódunk egy ilyen szituációban. Ki lesz a mi kis alkalmi falkánk vezére? Hogyan választódik ki hét nagyon egyszerű kérdés csoportos megbeszélése során? Milyen vezetési stílust követ? Mindenki elfogadja a szerepét vagy kialakul rivalizálás a csoporton belül? Működhet-e a csoportunk demokratikusan ilyen időnyomás alatt? Milyen szerepet veszek föl én? Mi minden befolyásol abban, hogy kinek az érveire figyelek jobban? Igazi önismereti tréning is ez, ha végiggondoljuk a valamivel több, mint két órás játékmenet történéseit. De kicsit hátrébb húzódva figyelhetünk magára a csoportműködésre, a döntési folyamat egyre olajozottabb működésére vagy akár a minikonfliktusok kezelésére is. Már ez az egy szegmens páratlanul érdekessé teheti az estét.  

_dsc2322.JPG

Ha a történetbe csavarodunk bele, fontos lesz, hogy megismerjük a karakterünket, az erősségeit, a másokra tett hatását. El kell döntenünk, hogy a karakterünket játsszuk-e vagy a saját morális iránytűnket követjük. Megteheti-e a polgármester, hogy morális döntéseket hoz, van-e olyan pont, ahol annyira élesen elválik a helyes út a hatékony úttól, hogy már problémát okoz a felvállalása? Orvosként és a becsület bajnokaként hozhatunk-e amorális döntéseket, korrumpálhatjuk-e polgártársainkat a „nagyobb jó” érdekében? A mi játékmenetünk adott egyfajta választ ezekre a kérdésekre, de annyira szoros lett a végeredmény, hogy könnyen elképzelhető, hogy egy másik alkalommal teljesen más végkimenetelig jussunk. A beékelt sztorik, bár mindig egy egyértelmű dilemmát dobnak fel, kiszámíthatatlanul szerteágazó következményekhez vezetnek, kitalálhatatlan, melyik a csapat számára kedvező alternatíva.  

_dsc2362.JPG

Ha hidegen hagynak minket a politika és a morál kérdései, viszont társasjáték-fanatikusok vagyunk, akkor is lesz mivel töltenünk az időnket. Mivel nagyon kevés információval rendelkezünk a rivális csapatról (tudjuk, melyik helyszínre mentek, milyen történetet kaptak, hogyan döntöttek), nem látjuk, hogy állnak, hány pontot gyűjtöttek, és hová szándékoznak menni. Pedig ezekkel is számolnunk kell a saját lépéseink kidolgozásakor. Azt is kalkulálnunk kell, melyik helyszínek nyerhetőek számunkra majdnem biztosan, és melyikkel felesleges vesződnünk. A történetek „megfejtésekor” erősen próbálunk belelátni Villant Bálint fejébe, vajon melyik döntést tartotta ő optimálisnak, létezik-e egyáltalán jó döntés az adott kereteken belül. Komplex, valószínűségekkel és hipotézisekkel dolgozó, rugalmasan variálható stratégiára van tehát szükségünk, aminek kidolgozása nem kis intellektuális élvezetet okoz a játék során. Mint minden jó társasjáték, ez is többször játszható, hiszen a történetek és utak töredékét jártuk csak be, párbajra sem került sor karaktereink között, és értelemszerűen csak az egyik szerepben játszottunk. Reméljük, mihamarabb lesz alkalmunk egy visszavágóra ebben a páratlanul innovatív, nagyon profin kidolgozott társasjátékban. Hát valahogy így képzeljük el a színházi nevelés felnőtt változatát, ami valódi találkozásként, élményként és fórumként megmozgat minket. 

_dsc2345.JPG

Kedves Bálint, Réka és Gábor, köszönjük ezt az izgalmas, reménykeltő, előremutató programot! Sok ilyen csodát! Szabad színházat! Szabad Magyarországot!

Szólj hozzá

CEU MU Színház freeSZFE Villant Bálint Freeszemle színházi társasjáték