2022. nov 06.

Gizda – munkabemutató

írta: Két Lámpás
Gizda – munkabemutató

Boda Tibor: Gizda – munkabemutató , KB35 Színházi Nevelési Társulat, Mesemúzeum, 2022. október 27., 19:00

dggfdf.png

Játsszák: Boda Tibor, Fazekas Anna Dorottya, alkotók: Fazekas Anna Dorottya, Boda Tibor, Nadrai Zita, Raubinek Lili.

A KB35 Színházi Nevelési Társulat Gizda című tantermi drámája volt kereken a huszonegyedik színházi nevelési előadásunk, foglalkozási ártalomként szeretjük és keressük ezeket az előadásokat, és nemegyszer meg is hívtuk őket a saját iskoláinkba, úgyhogy bort iszunk és bort is prédikálunk akkor, amikor arra biztatunk titeket, hogy hívjátok meg a saját vagy gyerekeitek iskolájába ezeket a produkciókat, mert nemcsak pedagógiai szempontból értékesek és érdekesek, hanem színházi szempontból is igazi kapudrognak bizonyulnak; egy-egy ilyen előadás után játszi könnyedséggel mozgósítható bármelyik gyerekközösség a közös színházlátogatásra. Az is különlegessé tette számunkra ezt az alkalmat, hogy ez volt az ötödik Boda Tibor színpadi szöveg, amivel megismerkedhettünk, indokoltnak éreznénk lassan egy drámakötet kiadását, biztosak vagyunk benne, hogy a darabok humora, meglepő nyelvi megoldásai és struktúrájuk rafináltsága olvasva is maradandó élmény lenne. Mivel munkabemutatóról volt szó – a megcélzott kilenc-tizenegyedikes korosztály eddig egy tesztelőadáson láthatta egy fővárosi gimnáziumban – az előadás utáni megbeszélés még jelentősen alakítani fog végleges változaton. Miközben mi is próbáltunk hozzátenni valamit ehhez, közben lenyűgözve figyeltük, hogyan is születik meg egy színházi nevelési előadás, mennyi speciális szempontot kell figyelembe venniük az alkotóknak. 

gfhgj.png

Boda Tibor, Fazekas Anna Dorottya (KB35 fb)

A Gizda a mentális problémával küzdő szeretteinknek való segítségnyújtás problémakörét járja körül. Nóri (Mók, ahogy a nagybátyja, Bandi becézi) tizenhét éves, érettségi előtt álló kamaszlány. Szülei éppen válófélben vannak, édesanyjával, Krisztával, Bandi nővérével több okból is nagyon feszült a viszonyuk. Kapva kap hát az alkalmon, hogy az iskolai szünetet, minden problémától távol, Bandi (Boda Tibor) vidéki házában töltse. Ez a nagybácsi nagyon fontos személy kora kisgyerek kora óta a lány életének, mintha már a válás előtt is mindig távol lévő apa pótléka volna, ő tanította biciklizni, vele lehet beszélni olyan dolgokról, amivel anyával sem. Most viszont ezt az őszinteségre és szeretetre épülő kapcsolatot is fenyegeti valami. Hogy a kontrollmániás, éppen kicsit szétcsúszott anyán, a felvételi miatti komoly nyomáson túl is vannak súlyos gondjai Nórinak, az nagyon lassan, késleltetve esik le nekünk. Pszichológiailag a legteljesebb szakmaiságnak megfelelve körvonalazódik, hogy Nórinak egyre komolyabb tüneteket mutató evészavara, anorexiája van. Bandit erőteljesen presszionálja nővére, hogy a vidéki nyugalom, jó levegő és egészséges ételek segítségével szerelje meg unokahúgát, méghozzá úgy, hogy a problémáról magáról egy szó se essék, mert akkor a lány bezáródik és ellenséges lesz. Bandit egyre inkább felőrli, hogy egyszerre akar lojális lenni Krisztához és Nórihoz is, és az is, hogy a lány állapota nem javul, sőt. Ez még akkor is rendkívül frusztráló volna, ha Bandinak nem lennének meg a saját, szintén kibeszéletlen démonai, neki alkoholproblémái vannak. 

dsc2149-scaled.jpg

Boda Tibor (KB35 oldal)

Arra, hogy Nóri hogyan éli meg belülről ezt a helyzetet, leginkább azokból a monológokból és dialógokból érezhetünk rá, melyeket a lány a színjátszócsoportjuk közelgő bemutatójára gyakorol. Jeanne d’Arc szerepéből beszélve ismerhetjük meg ennek a karakternek a világlátását, viszonyát a külvilághoz, az anorexiájához, a saját testéhez. Boda Tibornak kedves és termékeny eszköze a klasszikus történetek fragmentumainak beépítése a drámáiba, amivel nagyon sűrű asszociációs hálót von a kortárs szöveg és a művek magvát képező centrális problémák köré. Ez történik a Nálatok is esik? zseniális Macbeth-felütésében és a Szabadok Klubja Palahniuk idézeteiben is. Itt is remekül működik, nem utolsósorban Fazekas Anna Dorottya rendkívül hiteles kamaszlány alakítása miatt. Mit kezdhet egy bármilyen empatikus, segítő szándékú szülő, rokon, barát vagy társ? Bár a darab nem nyújt, nem is nyújthat megoldást a feltett kérdésre, azért az előadást kezdő ráhangoló játék, a darab utolsó jelenete és a feldolgozó beszélgetés adnak valami kapaszkodót. Meg kell törni a csendet, őszintén beszélni kell a mentális problémákról, és számot kell vetnünk avval, hol vannak a saját határaink, mikor jutunk el arra a pontra, ahol mi már kevesek vagyunk, ahol át kell adnunk a terepet a szakszerű segítségnek. Ehhez is kapunk konkrét kapaszkodót, az alkotók minden résztvevő kezébe nyomnak egy jól összeállított szórólapot azoknak a szervezeteknek az elérhetőségével, akikhez a kamaszok fordulhatnak a legkülönbözőbb krízishelyzetekben.  

 jhjhj.png

Fazekas Anna Dorottya, Boda Tibor (KB35 fb)

Az előadást követő megbeszélésen, ahogy azt már a bevezetőben írtuk, megismerhettük azt a rengeteg szempontot, aminek egyenrangúan kell szerveznie egy színházi nevelési előadást. Mi három főbb pillért azonosítottunk, amiknek stabilan, egymást segítve kell tartania a produkció építményét. A dramaturgiai-színházi, a drámapedagógiai és a pszichológiai nézőpontok közül egyik sem kerekedhet a másik fölé. A színházi hatásból gyakran kicsit vissza kell venni a pszichológiai szempontokat figyelembe véve, hiába lenne hatásos egy elem, ha túlzottan traumatizálhatná a célközönséget, finomítani kell az ötleten. A drámapedagógiai szempont nem engedi meg az elkalandozást, a felvetett problémának kontúrosnak kell maradnia, az időkereteket tartani kell, és egy percre sem lehet szem elől téveszteni a célközönség életkorát, háttértudását, fejlődéslélektani jellemzőit. A dramaturgiai-színházi szempont nem hagyja, hogy az alkotók a könnyebb utat válasszák, a történet nem lehet didaktikus, a karakterek motivációinak, nyelvhasználatának, megjelenésének hitelesnek kell lennie, ha ezek megbicsaklanak, nagyon hamar elveszti a közönség érdeklődését az előadás. Rendkívül érdekes volt belelátni ebbe a balanszírozási, finomhangolási fázisba, hálásak vagyunk a lehetőségért.  

Kedves Tibor, Dorottya, Zita és Lili, köszönjük ezt az elgondolkodtató, izgalmas előadást!

Szólj hozzá

Mesemúzeum színházi nevelés KB35 Inárcs