2023. okt 15.

Törless iskolaévei

írta: Két Lámpás
Törless iskolaévei

Robert Musil − Kemény Zsófi: Törless iskolaévei, FAQ, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, MANNA, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2023. október 13., 18:00

376872598_692334732924463_148639031148962067_n.jpg

Játsszák: Hunyadi Máté, Jenővári Miklós, Martinkovics Máté, Szántó Balázs, írta: Kemény Zsófi, rendezte: Tárnoki Márk

2020 augusztusában mutatták be az FAQ, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a MANNA produkció összmunkájaként Robert Musil 1906-os kisregényét, a Törless iskolaéveit. Az általunk látott előadás a második olyan volt, amit felnőtt közönség előtt játszottak, ezelőtt a THEALTER-en volt egyszer látható. Nekünk a második találkozásunk volt ez az előadással, a tavalyi eSzínházi Fesztivál keretében már láttuk az online változatot. Akkor el is vitte a közönségdíjat gyerek és ifjúsági kategóriában.

Kemény Zsófi verses drámává transzponálta a századeleji szöveget. Ez olyannyira jól sikerült, hogy úgy érezzük, az utóbbi idők legattraktívabb színpadi szövege született meg. Jó lenne, ha akár kötetben, akár színházi lap mellékleteként megjelenhetne, érdemes lenne elveszni a nyelvi sziporkák, a csavaros gondolatmenetek és a replikákra épülő dialógusok tengerében. Bizonyos szempontból a szöveg túl jó. Tárnoki Márknak valahogy el kellett érnie, hogy a színészek egy kicsit a szöveg ellen játszanak, hogy belemerülhessünk a drámába, átérezzük a történések súlyát, ne vigyen el minket a szöveg öröme. Kemény Zsófi megoldása maximálisan hű az alapműhöz, a Die Verwirrungen des Zöglings Törless-hez, tehát a Törless növendék zűrzavaraihoz, abban az értelemben, hogy ott is könnyedén túlléphetünk a retteneteken, hiszen minden történést a címszereplő gondolatfolyamán átszűrve érzékelünk, aki valójában egészen könnyedén hagyja maga mögött a fizikai és szexuális erőszakot, az egy embertársa totális megsemmisítésére tett kísérletet. Bár az előadásban is Törless marad a középpont, a regényhez képest önálló karakterekké válnak az agresszorok, Beineberg és Reiting, és ami még fontosabb, az áldozat, Basini is. Ehhez segít hozzá a tér elrendezése, a kör zártsága, amit mi, közönség alkotunk a játszók köré, valamint azok a fizikai interakciók, amik nagyon erőteljes gesztusokkal, mégis szimbolikusan, a nézői fantáziára bízva a kibontást, jelenítik meg az agresszió válogatott formáit.

torless1.jpeg

 

Kis állomás az Oroszországba vezető vasútvonalon.

Robert Musil: Törless iskolaévei, fordította: Petra-Szabó Gizella, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1996., 7. o.

A regény első mondata már megmondja nekünk, mire neveli ez (az) a társadalom a tizenéveseket. A felnőttek világa csak marginálisan jelenik meg az előadásban. Viszont az, hogy abban a két jelenetben, ahol mégis, ott a kamaszokat alakítók játsszák el a tanári kart, megmutatja, hogy, ha nem is tevőlegesen, de nemtörődöm naivitásukkal, és azzal, hogy magára hagyják a diákokat, hallgatólagos beleegyezésüket adják, sőt, kifejezett kívánságukra történik, hogy a növendékek olyanokká válnak amilyenekké. A katonaiskola mikrokörnyezetében kiválasztódik, ki lesz ágyútöltelék, ki lesz teoretikus és ki lesz vezető a közelgő Nagy Háborúban. A kamaszkort a felnőttek és a kamaszok is valamiféle bábállapotnak, látszatéletnek tekintik, ahol nincsenek valid érzések, döntések, ezért felelősség sincs. Bármi megtehető, amíg nem bolygatja meg a felnőttek lustaságból adódó leegyszerűsített gyerekképét.

...átvészelje vele valahogy az intézetben kiszabott időt, életének ezt a lárvakorszakát. Semmi köze igazi létéhez, amely csak ezután, a távoli jövőben kezdődik majd.

Robert Musil: Törless iskolaévei, fordította: Petra-Szabó Gizella, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1996., 51. o.

13.jpg

"És így leszünk barátok végre. A szegény kis Basini kárán.
Jó fiú ő, csak tényleg ügyetlen, gyenge, még gyapjatlan bárány.
A jellemtelensége nekem sem tetszik, de nem is zavar,
amíg engem a központi Reitinghoz és Beineberghez ragaszt."

Kemény Zsófi: Törless iskolaévei

Sok színházi nevelési előadás témája az iskolai bullying, ami a Törlesst különlegessé teszi, az az, hogy a bántalmazók lélektanát teszi központi témává. Három típust, három motivációs bázist láthatunk, és a bántalmazók közti csoportdinamikát vizsgálhatjuk. És ehhez a produkció megtalálta a tökéletes szereposztást is. Hunyadi Máté Reitingként „Óriás−Napóleonná lenni akaró törpe−Napóleon. XIX. századi világhódító nagy regényhősök XX. századi kis regényhőssé lett karikatúrája.” − ahogy Poszler György jellemzi a karaktert tanulmányában. Elementárisan agresszív, de nem gondolja túl a dolgokat, ezért könnyen manipulálható. Beineberg egy Raszkolnyikov-variáció. Félig megemésztett keleti filozófia és szociáldarwinista hagymáz adja az ürügyet szadista vágyainak kiéléséhez. Szántó Balázs remekül hozza az intellektuális fölényt és a hideg gonoszságot. Martinkovics Mátéé a legösszetettebb és legkidolgozottabb figura. Egyszerre kell empátiát keltenie és elhatárolódást kiváltania a nézőkből. A csatlóssá válás és végül a szembefordulás a bántalmazókkal szép ívet ír le Törless történetében. A regényhez képest elmozdulás, hogy ez a Törless hamarabb próbál − bár itt is kis sikerrel − megmentővé válni. Alapállása inkább esztétikai, mint morális, ezért válhat ő is bántalmazóvá, de a társak tettei láttán érzett undor miatt végül kiszáll az egyre jobban eldurvuló eseményekből. A magány, a kirekesztettségtől való félelem és a csoportnyomás is fontos beszédtéma lehet egy feldolgozó foglalkozás keretében Törless karakterét boncolgatva. Jenővári Miklós rendkívül hiteles áldozat. A sokktól a beletörődésen és a Stockholm-szindrómán át a rettegésig és végül a megkönnyebbülésig minden árnyalatában meggyőző. Erre elengedhetetlenül szükség is van, hogy elhiggyük, amit látunk és hallunk, Reiting, Beinberg és Törless bestialitását.

 

Kedves Máté, Miklós, Máté, Balázs, Zsófi és Márk, köszönjük ezt a remek és sok gondolkodni valót adó előadást, reméljük még sok középiskolás és felnőtt nézőhöz eljut.

Szólj hozzá

FAQ Tárnoki Márk színházi nevelés Manna Produkció Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Marczibányi Téri Művelődési Központ