2024. feb 24.

Felhőkakukkvár

írta: Két Lámpás
Felhőkakukkvár

Felhőkakukkvár, az Apertúra és a KV Társulat koprodukciója, Apertúra, 2024. február 17., 18:45

felhokakukkvar-original-229068.jpg

Játsszák: Formán Bálint, Jászay Dorina, Király Dániel, Száger Zsuzsa, Urbanovits Kriszta, zene: Razvaljajeva Anasztázia, rendező: Fábián Péter

Azt már megszokhattuk, hogy az ógörög tragédiák 2500 év távlatából is képesek megszólítani minket, örökérvényű, univerzális emberi helyzetek. Nil novum sub sole, nincs új a Nap alatt. Az viszont már megdöbbentő, hogy ugyanez a politikai szatírára is érvényes. Arisztophanész vígjátékai rémisztően rímelnek a XXI. század világtörténelmi és hazai eseményeire és közhangulatára. Az Apertúra és a KV Társulat Fábián Péter rendezésében egy olyan előadást rakott a színpadra 2022 tavaszán, aminél aktuálisabban, napra készebben szinte semmi sem reagált a kitörő háborúra és az itthoni közélet színvonalának mélyrepülésére. Természetesen a szöveg erőteljes modernizálásra szorult, a hozzáférhető Arany János-fordítások mára olvashatatlanná váltak, igazán megérdemelne már a szerző egy modern fordítású kiadást. Nem csoda, hogy a játszók az Arisztophanész-kötetet kinyitva fuldokolnak a portól, de ez a por valójában csak 150 éves, a megtisztított antik komédiák frissen maradtak.

Mi először 2022 májusában a Trafóban találkoztunk az előadással, az akkor még munkabemutató fázisban járó produkcióra már csak az utolsó kiigazítások vártak. A szerencsések később láthatták az Ördögkatlan Fesztiválon, és végre, 2023 végén, állandó otthonra talált az Apertúra Bázison. A Felhőkakukkvár a fennmaradt tizenegy Arisztophanész-műből hetet használ fel az előadáshoz. A hosszan elhúzódó peloponnészoszi háború alulnézetből, az otthon maradt nők, vének, szőlősgazdák szemszögéből egészen másmilyennek látszik, mint a történelemkönyvek politikatörténeti és hadtörténeti tirádáit olvasva. A rombolás képei, a félelem, a hátország szenvedése, a békevágy átélhetővé teszi a háború valóságát, amik felett a történetírók hajlamosak nagyvonalúan átsiklani. Az előadás hatásmechanizmusa nagyon ravasz. Miközben harsányan hahotázunk az elrajzolt karaktereken, a háború teremtette abszurd szituációkon, az előadás végén mégis a szomorúság lett a rajtunk eluralkodó hangulat. A küzdelem a békéért kilátástalan, hiába a nők szexsztrájkja (Lüszisztraté) vagy a kísérlet arra, hogy átvegyék a népgyűlésben a hatalmat (Nőuralom), és végre, talán felül kerekedjen a józan ész a háborús pszichózis felett, hiába a kísérlet a különbékére (Az Akharnaibeliek), és még az istenek is inkább befogják a fülüket, hogy ne hallják, ami a Földön folyik (Béke). Az utolsó megidézett vígjáték, A madarak, a menekülés kilátástalanságáról szól. El innen, de hová? Ahogy szó szerint elfogy a szereplők talpa alól a föld, úgy lesz rajtunk is úrrá egyre inkább a szorongás.

felhokakkukvar-apertura-es-kv-tarsulat-original-196225.jpg

Ebben az előadásban szinte minden benne van, amit szeretünk. A klasszikus, kánonba merevedett művek újragondolása mindig új felfedezésekkel kecsegtet. A modernizált szöveg szellemes, a politikai aktualitásokra utaló szóviccek, utalások belesimulnak a komédiákba, és nem várt kapcsolódási pontokat teremtenek az évszázados művekkel. A játékstílus brechtesítése igen jól áll az előadásnak, ez a felelős azért, hogy nézőként folyamatos párbeszédet folytassunk a látottakkal, mérlegeljük a stratégiák működőképességét magunkra vonatkoztatva, felismerjük a saját döntési helyzeteinket az ógörög történetek tükrében. Hasonló megoldással élt nem sokkal később Fábián Péter a Láthatáron Csoporttal létrehozott tantermi színházi előadásában, a Kenyértörésben is.

Különleges csemege a két általunk nagyon szeretett társulat kooperációja. Urbanovits Krisztina és Száger Zsuzsa együtt mókázása Király Dániellel és Formán Bálinttal tökéletesen működik. A Gyöngy Zsuzsa szerepét átvevő, a Pesti Magyar Színiakadémia vizsgaelőadásán megismert Jászay Dorina remekül egészítette ki a formációt. Ebből az estéből nekünk valószínűleg Formán Bálint alakításai maradnak a legemlékezetesebbek. A különbékét kötő dacos szőlősgazda, szemben a fanatikus, más bőrét szemrebbenés nélkül a vásárra vivő veteránokkal (Urbanovits Krisztina, Száger Zsuzsa, Jászay Dorina), a gigantikusra hizlalt ganajtúró bogár, aki felrepíti az égbe a Király Dani által alakított másik gazdát, és legfőképpen a Demagóg, aki orránál fogva vezeti Démoszt, a népet (Száger Zsuzsa). Ez a Lovagok című komédiából átvett szekvencia témájánál fogva is a leütősebb része az előadásnak.

311593691_1115884822491051_5677619409884718057_n-1024x683.jpeg

A harmadik, általunk nagyon kedvelt elem, az élő zene átgondolt alkalmazása az előadásban. Razvaljajeva Anasztázia hárfajátéka nem csak aláfestő zene, nem csak effekt. Folyamatos párbeszédben van a színpadi történésekkel, a művésznő több ponton is interakcióba lép a játszókkal, a második hahotában, a Lüszisztratéban, az agilis címszereplő (Urbanovits Krisztina) őt is lerángatja a pódiumról, és beszervezi a sztrájkba. Végül az ő birodalma válik Felhőkakukkvárrá, az egyetlen még élhető hellyé az összeomló világ felett.

Kedves Bálint, Dorina, Dániel, Zsuzsa, Kriszta, Anasztázia és Péter, köszönjük ezt az igen szórakoztató és elgondolkodtató előadást!

 

Szólj hozzá

Apertúra Fábián Péter KV Társulat