2025. máj 02.

A legvégső határ

írta: Két Lámpás
A legvégső határ

A legvégső határ, Színészképzés Pécs OSZIP, Apertúra, 2025. április 25., 18:45

oszip.jpg

Játsszók, dramaturgok: Jenei Jázmin, Ruzsa Rebeka, Hantos Liliána, Herczeg Adrienn, zene: Jámbor Benedek, rendező: Benkó Bence

A pécsi OSZIP 14. évfolyamosai Benkó Bencével dolgoztak az elmúlt évben, és együtt hozták létre A legvégső határ című előadásukat. Ahogy az az előző OSZIP-os vendégjáték az Apertúra Bázison, a Sirály-parafrázis Megmihálylottak esetében is történt, a pálya elején járó növendékek alaposan átgondolták, milyen illúziókkal, világmegváltó tervekkel indulnak neki a pályának, és mi az, ami ebből reális, milyen az a keretrendszer, amibe belépve meg kéne valósítaniuk önmagukat, valóra váltani az álmaikat. A legvégső határ egy különösen tisztán látó, minden hamis pátoszt nélkülözően bátor, és éppen ezért kifejezetten megrendítő alkotás. Emellett rendkívül szórakoztató produkció is, a Star Trek sorozatok rajongóinak kifejezetten delikát csemege. Be kell valljuk, mi is a trekkerek népes táborát gyarapítjuk, így úgy éreztük, A legvégső határ minket különösen megajándékoz.

Az előadás nem csak külsőségeiben, képi és szövegszintű poénjaiban idézi meg a Star Trek világát, hanem filozófiájában és történetvezetésében is illeszkedik ebbe az univerzumba. Hiszen a Star Trek sorozatok különlegessége az amúgy is problémaérzékeny sci-fi zsáneren belül, hogy mindig is előtérbe helyezte a készülés idejének neuralgikus társadalmi kérdéseit, aktuális etikai dilemmáit.

Talán érdemes megjegyezni, hogy a sci-fi Benkó Bence kedvelt formája, emlékezzünk akár számos Cucli epizódra, akár a Kozmikus magányra. Ez egy nagyon bátor választás, mert a sci-fi még mindig nem érte el az irodalmon belül azt az emancipációs szintet, amit megérdemel. Tudjuk jól, hogy a szépirodalmi ítészek egy jelentős része az autofikció és a társadalmi dráma körül kering, és az ilyen írásokat repíti a sztratoszférába, dacolva azzal a ténnyel, hogy ezek az irodalmi típusok vajmi kevés intellektuális kihívást nyújtanak az olvasóknak. Szerencsére a kreatív színházi alkotók nem az ítészek számára készítik munkáikat, és ezzel sokat nyer a sci-fi-szerető nézősereglet.

„A színház a legvégső határ. Ennek végtelenjét járja az OSZ-IP-14 csillaghajó, melynek feladata különös, új előadások felfedezése, új színpadi formák, új szövegtestek felkutatása, és hogy eljusson oda, ahová épeszű, a valóságban élő és alkotó színészkadét még nem merészkedett.”

oszip-legvegsohatar-35cf-cmscrop.jpg

A kerettörténet szerint a kiképzésük vége felé járó kadétok Herczeg Adrienn admirális utasítására egy utolsó, kétes kimenetelű küldetésre indulnak. Az utasításokat és a felkészüléshez szükséges teszteket a fedélzeti számítógép, Anya (Herczeg Adrienn) közvetíti a három fős legénységnek. A szituáció már ettől is elég drámai lenne, de maguk a karakterek és a köztük lévő viszonyok is konfliktusosak. Három különböző faj, belosz, vulkáni és ember, azon belül magyar, alkotja a hajó személyzetét, sajátos belső konfliktusokkal, értékrenddel, kötődésekkel. Hatalmas teljesítmény, hogy miközben végig viszi az előadás azt a stílusbravúrt, amit egy Star Trek epizódtól elvárunk, a játszók önmagukat, a saját történetüket is megmutatják. Minden momentum értelmes a sorozat univerzumán belül is, és lefordítható a színészképzés, a színészi lét tapasztalatára is. Az illúzió megteremtésében nagy szerepe van a szintén OSZIP-os hallgató Jámbor Benedek zenéjének és hangeffektjeinek, az űrhajón való létezést kifejező mozgásoknak és a megfelelő színkódú jelmezeknek valamint az epizódokat elválasztó filmes poénoknak. És leginkább a Star Trek részek dinamikáját pontosan lekövető dramaturgiai megoldásoknak: a küldetés, baljóslatú jelek, megfejtendő rejtély, tévutak, kilátástalan helyzetbe kerülés, önfeláldozás és végül a megmenekülés paneljeivel való játéknak.

„MIH-76-00 elnevezésű hold felszínén, ahol egy emberi kolónia él. Sőt, magyar. Minden színházszakmai tudásukat bevetve el kell érniük, hogy ez a kis kolónia változtassa meg vezetőjükhöz való viszonyát, különben kipusztulhat a faj. Az Elsődleges Irányelv szerint nem szabad beavatkozni egy faj normális fejlődésébe. De ez most nemnormális. Ez mélyen magyar.”

Hogyan vetíthető rá az Akadémia világa és a Kobayashi Maru-teszt a színészhallgatók világára? Mi az a tudás, amivel fel kell vértezniük magukat, mielőtt a pályára lépnek? Mi az a kudarc, aminek felismerése és elviselése elengedhetetlen? Yessia Lanu kapitány, azaz Jenei Jázmin, Bex biztonsági főnök, azaz Ruzsa Rebeka és Hantos tudományos tiszt, azaz Hantos Liliána számára annak a belátása, hogy a színház hatása legalábbis erősen korlátos. Hiába mutat rá egy előadás, akár a legvilágosabban, a lehető legnagyobb érzelmi intenzitást elérve a befogadóban egy égető társadalmi problémára, hatóköre egészen minimális lesz, az általa kiváltott attitűd-változás kismértékű és időleges, ha egyáltalán létrejön. A paradoxon abban rejlik, hogy az előadás szerint, csak ilyen indíttatásból érdemes egyáltalán hozzá kezdeni az alkotáshoz.

oszip1.jpg

A legvégső határ tétje tehát hatalmas, és épp ezért volt megrendítő számunkra végeredményben az előadás. De emellett a szórakoztatásunkról is gondoskodtak az alkotók. Ruzsa Rebeka karakterének bocsánatkérése Lilitől a számítógép adatbázisából alapos kutatással előásott Nélküled című dallal, mint a magyarság esszenciális produktumával, és az erre a számra készített koreográfia fenomenális. Valóban csak egy vulkáninak juthat eszébe, annyira nem érti, nem értheti a Nélküledre rakódott ezernyi jelentésárnyalatot. Hantos Liliána arca a produkció alatt tökéletesen kiegészíti ezt a teljesen abszurd jelenetet. Másik kedvenc jelenetsorunk Jenei Jázmin és Ruzsa Rebeka stílusparódiái a Jeles András-teszt keretében. Igen találó színházi körképet kapunk, a felvillantott négy rendezői stílus és színházi műfaj remek és ízléses paródiacsokor. A választott dalok előadása azt is megmutatta, hogy a zenés-táncos produkciók is jól állnak a színésznőknek.

 ♥

Kedves Jázmin, Rebeka, Liliána, Adrienn, Benedek és Bence, köszönjük az estét! Nem gondoltuk volna, de az évad egyik legjobb és számunkra legmeghatározóbb előadását hoztátok el nekünk.

Szólj hozzá

Apertúra Benkó Bence OSZIP