2024. máj 29.

Közveszélyes munkakerülők

írta: Két Lámpás
Közveszélyes munkakerülők

Thury Gábor – Thury Lili – Thury Zita : Közveszélyes munkakerülők, Trafó House, 2024. május 27., 20:00

417548818_704335251873865_3972523360913345701_n.jpg

Szereplők: Albert Zoltán, Boda Tibor, Bogó Krisztina, Csibi Boróka, Donáti Flóra Lili, Dömötör Dominika, Hódi Virág, Kálmánczhelyi Gábor, Sáfrány Anna Viola, Selmeci Lili, Szabó Krisztina Mirka, Veres Gábor, Szirtes Lili Lujza, Thury Gábor, Thury Lili, Thury Zita, kórusvezető: Szári Laura, látvány: Markos Viktor, Thury Lili, fény: Dézsi Kata, hang: Pongor András, videó: Markos Viktor, produkciós vezető: Mayer Dániel, rendezőasszisztens: Szirtes Lujza, alkotók, koncepció: Thury Gábor, Thury Lili, Thury Zita

Dúskálunk idén a közösségi színházi bemutatókban és előadásokban. Legutóbbi élményünk egy családi emlékekből kiinduló, de nagyon is aktuális problémakör köré szerveződő előadás: a Közveszélyes munkakerülők. A szabadúszó lét örömeit, terheit, félelmeit és reményeit osztották meg egymással a felhívásra jelentkezők, és hozták létre hosszas munkával ezt az előadást. A Thury-testvérek dramaturgként, grafikusként és táncos-koreográfusként nagyon sokféle tudást raktak bele a produkcióba, ez kiegészülve a szereplők és a többi alkotó tudásával egy rengeteg, hol remekül, hol kicsit kevésbé működő, nagyon változatos eszközökkel dolgozó előadást hoztak létre. Az átjött a Trafó nagytermének intimnek nem nevezhető terében is, hogy a résztvevők mennyire szeretik ezt a produkciót, a közönség pedig rezonál, végig együtt él az előadással, és a közös játékba is bevonódik.

A testvérek számára a nagyapjuk – Balogh László – kultúraszervezői munkássága adta az inspirációt, amely összefonódott a Gödi Fészek néven ismert, a két világháború között kiépülő munkások által és számára létrehozott szabadidős sporttelep és közösségi tér működésével. A telep történetét a Kassák Múzeum 2016-os Vízizrí - Munkáskultúra a Duna partján című kiállítása is feldolgozta. Ebből az örökségből emeltek át az alkotók egy interjú-részletet a nagyapával, és ezzel együtt korabeli fényképeket, újságcikkeket, naplórészleteket, filmhíradót és a szavalókórus Horthy-korban népszerű formáját. A képanyag videós megjelenítése, amely illusztratív és kamerás, okosan és mértéktartóan van felhasználva. Két forma keveredik tehát az alkotásban, az előadás első felében a dokumentumszínház, a második felében a szereplők saját történeteire épülő közösségi színházi önvallomás-csokor. Hozzánk az első, dokumentumszínházi rész most jobban szólt, örültünk volna a két rész közötti szorosabb, kiaknázottabb kapcsolatnak, gazdagabb motívumhálónak.

kepernyokep_2024-05-29_21-33-43.png

Filmhíradó a Gödi Fészek megalapításának 50. évfordulójáról

A második részben szavalókórus, monológok, mozgásos szekvenciák követték egymást. A csapatagok a közös rajzolás és a vitaszínházból jól ismert eldöntendő kérdések mentén fejezték ki a szabadúszósággal, otthoni munkavégzéssel kapcsolatos érzéseiket, guilty pleasure vallomásaikat. Ebbe a részbe vonják be a közönséget a beengedésnél kapott kártyák segítségével. A kártyák egyik felén a szereplők asszociációs terében megjelenő fogalmak jelenítődtek meg, a hátoldalon pedig azt jelölhettük, mennyire jellemzők ránk az egyes állítások, amelyek a szabadúszó munkaformáról szólnak. A legszabadúszóbb életformát folytató nézőtársat szimbolikusan be is fogadta a csapat a közveszélyes munkakerülők közé. Az előadás talán legtanulságosabb része a mikrovállalkozói életmóddal kapcsolatos reality check, amelyben össztársadalmi sztereotípiáinkat szembesítették a valósággal. A játszókat bemutató önvallomásos videókat nagyon szerettük, segített valamennyire megismerni a szereplőket, és így könnyebb volt kötni az egyes további mozzanatokat hozzájuk. Nagyon szép az előadás utópisztikus zárlata, talán az előadás legsikerültebben megkomponált része. A hasonló cipőben járó nézők valószínűleg nagyon jól rezonálnak majd a továbbiakban. Az alkalmazotti létformában sínylődők, a megrendelői oldal képviselői, a jövőjüket tervező diákok pedig megismerkedhetnek ennek a szférának a sajátságos jellemzőivel és szempontjaival. Empátiát és odafordulást tanulhatunk az alkotóktól.

0.png

Kép forrása: trafo.hu

Kedves Zoltán, Tibor, Krisztina, Boróka, Flóra Lili, Dominika, Virág, Gábor, Anna Viola, Lili, Krisztina Mirka, Gábor, Lili Lujza, Laura, Viktor, Kata, András, Dániel, Gábor, Lili és Zita, köszönjük ezt a kedves estét és a SZENVEDÉLY és az IMPOSZTOR SZINDRÓMA kártyákat, megőrizzük őket, ahogy az előadás emlékét is!

Szólj hozzá

Trafó közösségi színház Staféta