2024. jún 09.

Betiltott etűdök archívuma

írta: Két Lámpás
Betiltott etűdök archívuma

Betiltott etűdök archívuma, Imposztor Színházi Társulat, Bethlen téri Színház, 2024. június 8., 19:00

imposztor-tarsulat.jpg

Játsszák: Fabiny Lujza, Földi Natália, F. Tóth Gergely, S. Papp Máté, zeneszerző: Csanálosi Ilonka, Martos Domonkos, rendezőasszisztens: Palkovits Eszter, látványtervező: Szőgyényi Júlia, koreográfus: Gálhidy Gizella, technika: Bognár Eszter, Kálmán Erik, képzőművész: Aradi Mátyás, kurátor: Csermák Tamara, hexameterek: Gulyás Róbert, írta és rendezte: S. Papp Máté

A szeptember 12-15. között megrendezésre kerülő Instant Mecenatúra Fesztivál beharangozóján, a Grandióban találkoztunk először az Imposztor Színházi Társulással, akik akkor előadtak néhány dalt a Betiltott etűdök archívuma című előadásukból, és rögtön fölkeltették az érdeklődésünket. Az IMeFesztről ezen az oldalon tudtok tájékozódni, érdemes már most beírni a naptárba, rengeteg társulat és alkotó csatlakozott már eddig is, tartalmas  napoknak nézünk elébe, valamilyen formában a Kétlámpás Blog is részese lesz az eseményeknek. Pedig ha kicsit szemfülesebbek vagyunk rátalálhattunk volna arra az információra, hogy ez évtől a csapat a Bethlen téri Színház rezidens társulata. Az előadást látva csak üdvözölni tudjuk ezt a döntést. Sőt onnan is gyanút foghattunk volna, hogy jó választás lesz megnézni a társulatot, hogy egyik szereplőjüket, Földi Natáliát láttuk már Iványi Domokos elképesztően szuggesztív Az erkély rendezésében. 

447061704_10231771440851077_1314293180541367843_n.jpg

Imposztorok a Grandióban

Fotó: Forró Gergő

S. Papp Máté íróként és rendezőként is egy igazán szórakoztató előadást alkotott, ami emellett okos, fegyelmezett munka, és a drámairodalom szerelmeseinek átnyújtott csemege is egyben. Sikerült a darabban végig tartani a kerettörténetet, ami jót tett az előadás feszességének, és egymáshoz kapcsolta az egyenként is kiváló stílusparódiákat még egy szintet építve így az előadásra. Ettől nem csak a színészek, a zeneszerzők és az író kiváló stílusérzékében gyönyörködhettünk – bár ez sem lett volna kis teljesítmény – hanem gondolkodni valót is kaptunk útravalóul. Az alkotótársak munkája is elengedhetetlen volt a hatáshoz. Martos Domokos és Csanálosi Ilonka zenéje, Szőgyényi Júlia és Aradi Mátyás látványvilága, valamint régi ismerősünk, Gálhidy Gizella, koreográfiája mind hozzáadtak az élményhez. A produkció zenei kíséretét adó Csanálosi Ilonka stratégiailag fontos pontokon bele is játszik az előadásba.

mert önnön buta vétkeikért odavesztek a társak

Egy aktualizált Odüsszeia-parafrázis bemutatójára készül a társulat, de a premier kellős közepén a rendező (S. Papp Máté) leállítja az előadást. Az öncenzúra működéséről és a rendezői önkényről is igen pontos képet kapunk már az előadás nyitó jelenetében. És arról is, hogyan ne aktualizáljunk klasszikusokat. Ekkor pattan ki az ötlet az egyik színésznő (Fabiny Lujza) fejéből, hogy csináljanak előadást a régmúltban betiltott művekből, hiszen ezeknél a cenzúra már okafogyott, sőt maga a betiltás ténye hozzátesz a mű értelmezéséhez még egy réteget. Így születik meg a Betiltott etűdök archívuma. A kulcsszó a delfinológia, ami valóban rendkívül érdekes ága az irodalomtudománynak, irodalmi szövegeknek meghatározott célközönség számára létrehozott változataival foglalkozik. A szó maga Szörényi László irodalomtörténész alkotása, aki egy kiváló szakmunkát is szentelt a jelenségnek, csak ajánlani tudjuk. Az előadás további részében ezeket a fiktív betiltott drámákat és dalokat ismerhetjük meg, megmutatva azt is, hogyan érdemes aktuálissá tenni egy klasszikusokra épülő előadást.

covers_97160.jpg

Szörényi László: Delfinárium – Filológiai groteszkek, Helikon Kiadó, Budapest, 2010.

Hónapok, évszakok, röplapok, himnuszok, NDK-s kisbuszok...

Ezek után sorra egészen fergeteges stílusparódiák sziporkáznak a színpadon. Csehov, Goethe és Brecht egy-egy „betiltott” darabjának részletei közé a Hungária Együttes, Cseh Tamás és Halász Judit stílusában írt, szintén a korabeli cenzúra áldozatául esett dalok ékelődnek. A színészeknek remek hangjuk van, ezt nem csak a dalokban, de a Brecht-paródiában is megcsillogtathatják. A zene, a dalszövegek és a drámaszövegek is telitalálatok. Talán a Brecht-parafrázist élveztük a legjobban, de a dalok közül nem tudunk választani, minden színész – Fabiny Lujza Halász Juditot, Földi Natália Hungáriát, F. Tóth Gergely Cseh Tamást énekel – olyan dalt kapott, amit mintha rászabtak volna.

438686308_398857333067765_1250515464149449584_n.jpg

 Kép forrása: Imposztor Színházi Társulat fb.

 

Lám a férfi rút egy állat

A paródiák között, szinte észrevétlenül, épül a kerettörténet. Milyen színházi közegben nem jó létezni? Milyen rendezővel nem jó dolgozni? Az író-rendező nem csak az öncenzúra vétkét követi el, de zaklatja a színésznőket, testszégyenít, nem veszi figyelembe alkotótársai érzéseit. Érdemes figyelni, milyen szavak nem jutnak a zenészlány eszébe keresztrejtvényfejtés közben. A fináléban a színészek fellázadnak, és elégtételt vesznek a zsarnoki író-rendezőn. Megfogalmazzák kiáltványukat és befejezik a politikusabb részeknél rendre megszakított darabokat. Az előadást kezdő dal visszatér és szépen keretezi a látottakat.

Kedves Lujza, Natália, Gergely, Ilonka, Domonkos, Eszter, Júlia, Gizella, Eszter, Erik, Mátyás, Tamara, Róbert és Máté, köszönjük ezt a remek előadást, keresni fogjuk a munkáitokat!

Szólj hozzá

Bethlen Téri Színház Imposztor S. Papp Máté