Hisztéria üzenőfüzete
Regős J. – Cs. Nagy – Regős S.: Hisztéria üzenőfüzete – XX. századi agitáció, SZFE, Bethlen téri Színház, 2025. április 16., 19:00
Játsszák: Kodolányi Kamilla, Turi Péter, Fehér Diána Aida,Veress Kamen, Gellért Dorottya, Babinchak Atanáz, Ionescu Raul, Németh B. Kristóf, Bukovszky Orsolya, Gálhidy Gizella, Juhász Tibor, Halott Zsidó Orchestra: Bujdosó Áron, Gerner Koppány, Gulyás Bence, Gyulai Sámuel, Molnár Barnabás, Zsolnai Domos, zenekari asszisztens: Szinok Rei, jelmez, látvány: Németh Anna Rebeka, Bánhidi-Rózsa Bence, kivitelezés: Czeglédi Mátyás, fény/fotó: Hivessy Menyhért, plakát/design: Hegyessy Bercel, gazdasági asszisztens: Veszelák Borbála, produkciós asszisztens: Ladányi Anna Lana, dramaturg, író, produkciós vezető, intimitáskoordinátor: Cs. Nagy Audrey, író, rendező: Regős Simon
A Bethlen téri Színház tere erre az estére orfeummá alakult, nézőtér és színpad összeér, a színpadra tett kis asztalok mellett decens színházba érkező polgárok várják a műsort. A zenekar – a Halott Zsidó Orchestra – már beállt, fönt és lent furcsa figurák élik életüket a beengedésnél. A színház mintha visszaálmodta volna magát saját múltjába, hiszen 1929-ben népkabaréként nyitotta meg kapuit. Annyiban is visszatér a hely szelleme, hogy most is, mint akkor, elsősorban fiatal és kezdő színészeket szerződtettek, ahogy azt a színház honlapjának történeti oldalán olvashatjuk. Ez az orfeumi tér alakul át az előadás során a középponti karakterek – Pinczés Ernő és Soós Aranka – elméjévé, és rajtuk keresztül kollektív tudattalanná, aminek a lázálma közös XX. századi történetünk.
Fotó: Hivessy Menyhért
Regős Simon vizsgarendezésében hullámzik a változás és az állandóság, a múlt makacsul nem hajlandó lezáródni és elmúlni sem a szereplők elméjében sem a valóságban. Ugyanezt a hullámzást érezzük, ha magát az előadást akarjuk elhelyezni a rendező munkái között. Valamiféle szintézisnek, összegzésnek látjuk, amiben sok más előadásában látott motívum, helyzet, ötlet, minőség összeér és a helyére kerül. Sok játszótárs is megmaradt ezen a hosszú úton, akik már az első rendezésektől kezdve alkotótársai Regős Simonnak. A sokszor nagy sikerrel játszott Orgia című előadást a Hisztéria üzenőfüzete miatt siettünk pótolni, a minap lehetett, talán utoljára, megnézni a Dantéban. Erősen előhívódtak a még 2022-ben a Marczibányi tér kertjében látott Levegőt! című előadásról őrzött benyomásaink. A kabaré közeg és a démonikus pár (Juhász Tibor és Gálhidy Gizella) az Orgiából ismerős, a térszervezés és a Köztársaság dalára komponált kórus inkább a Levegőt! -re. A magánbűnök és közerkölcsök, a privát és a politikus egymásba játszásában a Lassúság köszön vissza. Az élőzene, a zenekar szervesített jelenléte, a dokumentumszínházi megoldások gördülékeny beleszövése a mesébe egy másik mestermunkát, a Puszták népét idézte nekünk. A nyílt színi tetoválásból és Juhász Tibor pokoli lélekvezető szerepéből a Gólem Színházban látott Colonial Mood kacsint vissza. Elsajátítani, kicsiszolni mindent, amit a színészképzés ma adni tud, és közben önazonosnak, hitelesnek, kíváncsinak és nyitottnak maradni, ezt is jelenti számunkra a Hisztéria üzenőfüzete. És ez tette számunkra ünneppé ezt a nagyszerű előadást.
Fotó: Hivessy Menyhért
Két családon, a Keller, később Pinczés és a Saltz később Soós famílián, robog végig a XX. század. Az 1940-es évektől az 1960-as évekig kellett megteremteni az atmoszférát. Ebben leginkább a zene játszott központi szerepet. Mindenki kivette ebből a részét, de leginkább Gálhidy Gizella és Turi Péter énekesi kvalitására építkezett ebben a tekintetben az előadás. Gálhidy Gizella valódi dízőz, minden dala telitalálat, legyen az Karády-sláger vagy munkásmozgalmi induló. Turi Péter katonadala szívfájdítóan őszinte és katartikus. A Halott Zsidó Orchestra, mint a süllyedő Titanic zenekara vagy az Orgia zsidó zongoristája Kardos Tibor megformálásában, végigmuzsikál minden történelmi fordulatot, megrettent de kitartó tanújaként a kornak. A korjelölő támpontok az előadásba szervesen beépített dokumentumok: törvényszövegek, besúgói jelentések, önéletrajzok részletei. Ebben a térben bontakozhat ki a két sérült lélek, Ernő és Aranka szerelmének története, és az a kudarc, amit a kor rombolása miatt, egymás iránt érzett őszinte szeretetük ellenében elvesztenek. A szerephasítás remek megoldása Aranka megbomló elméjének, és egyben különböző életkorú verzióinak érzékeltetésére. Kodolányi Kamilla, mint a vészkorszakot átélő kamaszlány, Fehér Diána Aida, a reménykedő, bálkirálynőként élete csúcspontján a szerelmet is megtaláló fiatal felnőttje, Gellért Dorottya, a lassan hárpiává váló feleség és a válás után teljesen szétesett Bukovszky Orsolya találkozása a pszichiátrián lehengerlően izgalmas megoldás. Keller Ernő felnőttkori személyiségét Németh B. Kristóf alakítja azzal a csavarral, hogy ennek a személyiségnek két aspektusát, a Hőst és a Remetét Ionescu Raul és Babinchak Atanáz egymáshoz bilincselt párosa vizualizálja. 1956 kiélezett döntési helyzete bontja meg végletesen a két aspektus egységét.
Fotó: Hivessy Menyhért
Ami nem változik ebben a világban, az a gonosz. Skovi és Skoviné bármikor állativá aljasodása, szadizmusa, kapzsi haszonlesése, az aktuális hatalomhoz dörgölőzése örök. Gálhidy Gizella és Juhász Tibor infernális párosa az egyetlen biztos pont ebben a pillanatonként változó világban. A nemzetes asszonyból és nemzettestvérből elvtárssá és elvtársnővé játszi könnyedséggel váló házaspár marad az egyetlen fix pont. Mennünk kell velük, ha akarjuk, ha nem, ők a vezetőink a történelmi útvesztőben. Gálhidy Gizella karaktere a dalokkal, Juhász Tibor a narrációval tesz kiszolgáltatottá, ha el akarunk igazodni az előadás világában.
Fotó: Hivessy Menyhért
Abszolút bevonódásunk ellenére sem tudtuk nem észre venni, mennyi rendezői ötletet, finom megoldást vonultat fel a produkció. Csodásan felépített szál például Saltz Gyula és a Fiat Topolino története a megrendítő végkifejletig. A Meseautó című filmsláger alkalmazásai és a Turi Péter által játszott karakter öngyilkosságának képi megvalósítása egy nagyon emlékezetes, miniatűr kamaradráma a nagy egészben. Ezek miatt mindenképpen többszöri nézése javasolt az előadásnak, hogy a szimultán játszatott apróságokra is legyen szemünk, és még teljesebbé váljon az élmény. Legközelebb május 5-én lesz erre lehetőség a Bethlen téren.
Fotó: Hivessy Menyhért
Elképesztően színvonalas diplomamunkákkal örvendeztettek meg minket az évben a végzős fizikaisok, és még mindig nincs vége. Csáki Benedek, Lehel Vilmos, Hevesi Fanni, Ferenczy-Nagy Boglárka és Regős Simon rendezései elérhetőek a Bethlen téren és az SZFÉ-n, és nagyon várjuk mivel lep meg minket Juhász Tibor.
♥
Kedves Kamilla, Péter, Diána Aida, Kamen, Dorottya, Atanáz, Raul, Kristóf, Orsolya, Gizella, Tibor, Áron, Koppány, Bence, Sámuel, Barnabás, Domos, Rei, Anna Rebeka, Bence, Mátyás, Menyhért, Bercel, Borbála, Anna Lana, Audrey és Simon, köszönjük ezt a lehengerlő előadást, az évad egyik legpompásabb estéje volt számunkra!