2024. júl 31.

[ESCAPE] A Donkihóte-projekt

írta: Két Lámpás
[ESCAPE] A Donkihóte-projekt

Kovács D. Dániel-Závada Péter-Varga Zsófia: [ESCAPE] - A Donkihóte-projekt, Örkény István Színház, Városmajori Szabadtéri Színpad, 2024. július 6., 19:00

escape-1920-x-720-keppont-1.jpg

Játsszák: Hajduk Károly, Borsi-Balogh Máté, Jéger Zsombor, Kókai Tünde, Tenki Réka, Terhes Sándor, Vajda Milán, Nagy Zsolt, Zsigmond Emőke. Dramaturg: Varga Zsófia, díszlet: Schnábel Zita, jelmez: Nagy Fruzsina, sound design: Keresztes Gábor, média design: Újvári Bors, Fekete Máté, videó: Bodor Balázs, fénytervezés: Baumgartner Sándor, Guti Tivadar, asszisztens: Érdi Ariadne, ügyelő: Sós Eszter, súgó: Kanizsay Zita, rendező: Kovács D. Dániel

Az Örkény István Színház közösségi helyét, az Örkény Közt nagyon szeretjük, a nagyszínpadi előadásaikra viszont ritkán jutunk el, így most a nyári programok lehetőségét kihasználva a Városmajori Színpadon láthattuk a legújabb bemutatót. A Két Lámpás blog kontingense felemás érzésekkel távozott. A konszenzuális vélemény leszűrése mindenesetre nagyon tanulságos vitafolyamatot zárt le bennünk, tehát biztosan kijelenthető, hogy az alkotás elgondolkodtató.

A produkció adatlapja az Örkény István Színház oldalán.

Az eszképizmus a jelen társadalmunkban olyan magatartásforma, amit ma nagyon sokan gyakorolnak, akár tudatosan, akár fel se fogva, hogy ez történik velük. Nagyon sokan vannak, akik tagadják vagy bagatellizálják a jelenséget, és kevesen, akik ráismernek, sőt, foglalkoznak vele. A három szerzőt láthatóan nagyon foglalkoztatja ez a személyes életstratégia, megküzdési mód, viselkedés, mert a darab fókuszába a társadalomból való kivonulás jelenségét helyezték. Akik tagadják a probléma létezését, nyilván abból indulnak ki, hogy a valós közösségeinkkel semmi baj, minden nagyon szép, minden nagyon jó, legfeljebb a 19-es busz járhatna kicsit gyakrabban. Pedig az, hogy emberek a társadalmi munkamegosztásban nem kívánnak részt venni, az nem az egyén devianciája, hanem individuális válasz a társadalom patologikus működésére. Az eszképista reakció a "nem bírom ezt" önpusztító rohamától az egyszerű pótcselekvésekig érnek. Mindannyian eszképisták vagyunk, amennyiben minden szabadidőnkben sorozatokat nézünk, vagy akár nagyon hasznos hobbinknak hódolunk, ha egész délután fát vágunk a kiskertben vagy a növényeket, állatokat gondozzunk, ha nulla-huszonnégyben a szépészeti cikkeket kajtatjuk vagy számítógépes játékokat bizgerálunk. Kikapcsolódás, kikapcsolás vagy függőség? Ezen a szinten még vélemény kérdése, hiszen neurológiai értelemben a felsoroltakon egészen biztosan nem talán fogást az addiktológus. Barna (Hajduk Károly) éppen számítógépes játékokkal játszik, amennyit csak tud, ez az ő kivonulása. Nem eltagadva a probléma jelentőségét, a függőség orvosi definíciói homályosak, az ezt megszabó határok bizonytalanok. A minimális kár, hogy a játékfüggőséget könnyű rásütni bárkire, a megszégyenítő bélyeg pedig ott ragad rajta, társadalmi szinten pedig paranoia, hisztéria alakul ki. Még inkább más megvilágításba kerül a dolog, ha figyelembe vesszük, hogy a játék pszichológiai vonzását cégek, sőt államok is kiaknázzák a gamifikáció által. Még Barna iskolája is a gamifikáció úttörője. Felajánlanák gyerekeknek drogot a tanulási hatékonyságuk növelése érdekében?

performance_1720372158eo.jpg

Borsi-Balogh Máté, Jéger Zsombor, Nagy Zsolt, Kókai Tünde, Hajduk Károly, Vajda Milán, Terhes Sándor, Zsigmond Emőke (fotó: Örkény István Színház)

Kovács, Závada és Hajduk jól értik egymást. A Szputnyik Hajózási Társaságban kovácsolódtak össze és ez a kapocs végig megmutatkozik  az előadásban. Závada és a többi író szöveg szinten hozza annak a társadalmi szorongásnak és szenvedésnek a plasztikus megjelenítését, amit Kovács D. a témaválasztással húz alá, Hajduk pedig a Don Quijote-szerű karakter felépítésével ad nekünk oda. Ha valakinek könnyet csal ez a játék a szemébe, illetve ha megérinti ez a történet, akkor az azért van mert az alkotók valós alapból dolgoznak és felismerhetővé teszik a szenvedés élményét. Most már csak az a kérdés, hogy ha ez így megvan, akkor miért nem monodráma ez a színjáték? Hozzáad-e valamit az Örkény Színház Társulata ehhez a szöveg-ötlet-alakítás szövetséghez? Erre a kérdésre még visszatérünk.

A sztori szerint Barna egy angoltanár, aki valamilyen módon ízelítőt kap abból, milyen, amikor az oktatásvezetés (vagyis a belügyminiszter) Kádár-rendszeresdit kíván játszani, és abszurd, anakronisztikus módon diákot, tanárt egyaránt vegzáció alá von. Ebben az értelemben a darab valósága elég nagy mértékben tükrözi a jelen közéletünket, előhozza azokat a történéseket, amelyek felháborítanak minket nagy rendszerünk, az oktatásügy összeomlasztása kapcsán. Barna már eleve nagyon jó barátságot ápolt a virtuális játékokkal, amikor pedig a foglalkoztatottsága megszűnik, pontosabban amikor tanár helyett tolmácsnak áll, felszabadul annyi ideje, hogy elképesztő módon belevesse magát a gamingbe. Az ötlet szerint itt olyannyira azonosul karakterével, egy középkori lovaggal, hogy a szenvedésnyomás redukálása céljából elméje a valóságban is ezt az alakot ruházza rá. Barna ezzel a Don Quijote-viselkedéssel kezdi el gyötörni a környezetét, de legfőképpen azoknak a társadalmi intézményeknek a dolgozóit, amelyekkel konfliktusa van, így az MVM-mel, a kisbolt munkatársaival és az iskolával is ringbe száll.

performance_1720372162yb.jpg

Borsi-Balogh Máté, Terhes Sándor, Hajduk Károly, Zsigmond Emőke (fotó: Örkény István Színház)

Ami meglepő, hogy az a nyomás, ami kint, a világban és a bent a játékban éri Barnát nem sokban különbözik. Menekül-e a felelőssége elől? Van-e következménye a cselekedeteinek? Azt gondolnánk van, és a valóság gyorsvonatként vágódik neki Barna életének. Pedig nem! Ugyan a kisboltban nem tud fizetni, de kifizeti neki az iskolaigazgató a cechet, egy idő után a biztonsági őr is elengedi. A kisföldalattin nyolc napon túl gyógyuló sérülést okoz egy utasnak, minden következmény nélkül. Még az MVM-ben is elengedik az adósságát és stílusos, balassias nyervogásának hatására újra indítják nála az áramot. Ha van dráma ebben az előadásban, akkor az, hogy hiába menekül Barna a virtuális valóságba és aztán a fantáziájába, ennek a menekülésnek semmi következménye, semmi gyógyító ereje nincs. A valósággal szembesülés nem történik meg. Talán nem is kell, talán nem is beteg. Az igazgató simán visszavenné, kedvese visszafogadja, nincs arról szó, hogy a rendőrség bántaná. Valamiféle tanulság levonása, a Don Quijote-átváltozásra ráébredés és szembesülés nem történik meg. Lilla rákiabál, mellvértje pirosról kékre vált, felébred és ennyi. Mondhatni, mi magunk, akik a keretét adjuk Barna őrületének nem vagyunk különb világban, mint ő, mi is egy virtuális, mondva csinált, következmények nélküli valóság részei vagyunk. Gépiesen daráljuk ugyanazokat a társalgási paneleket ("Láttad már a Dűne 2-t?", amúgy a Dűne univerzuma sokkal izgalmasabb, mint Barna picsogása, inkább kéne arról beszélgetni). 

Ez utóbbi jelenség is és a karakterek és viszonyaik is számos lehetőséget adnának a darab bemélyülésére, a konfliktusok bemutatására, intellektuális és esztétikai élmény keltésére. Ez azonban nem történik meg az előadás alatt. A társulat végig statisztaként, díszletként funkcionál, a játékot elengedik vagy csak megmaradnak a digitális karaktereik humán bábuinak. Vegyük úgy, hogy ez a két előadás munkabemutató volt, el kéne gondolkodni egy monodrámán Hajduk Károllyal.

Félelmetes sejtésünk, hogy a hibát, amely az előadás dramaturgiai és színészi kidolgozatlanságához vezetett az Örkény társulatában kereshetjük. A Kovács-Závada páros ugyanis egy igen népszerű és kiváló munkát tett le a Stúdió K asztalára a Prudencia Hart különös kivetkezése alakjában. Ezt az érzésünket sok részlet húzza alá. A kocsmajelenetben, amelyet közelről megfigyelhettünk egyedül Hajduk Károly játszott, a többiek félelmetesen megúszósra vették a karaktereket. Az előadás számos ponton blőd vagy unalmas poénokra épít, nincs meg a társulatban a belső kontroll, hogy a poénokat ne a L'art pour l'art Társulat színvonalán hozzák. Megvan annak a technikája, hogy ha valami viccesnek van szánva, akkor azon tényleg nevessen a néző. Ha a színészek hajlandók lennének játszani, akkor sikerülne is. Azok a valódi karakterek pedig, akikkel Barna kapcsolatba lép, egyszerűen irrelevánsak. Az iskolaigazgató egy logikusan gondolkodó ártalmatlan figura, mégcsak nem is az, akit Barnának utálnia kéne, de akkor mitől kattant be Barna? A barátnő szintén se nem szerethető, se nem gyűlölhető, nem éljük át a kétségbeesését, a párkapcsolatban a függő fél miatt szenvedő áldozat nem jött létre. Persze világos, hogy ez akár koncepció is lehet, de akkor legyen ez a dráma, mert jelen állapotában semmilyen drámaiság nem fedezhető fel az Escape-ben.

performance_17203721584n.jpg

Nagy Zsolt, Zsigmond Emőke, Borsi-Balogh Máté, Kókai Tünde, Hajduk Károly (fotó: Örkény István Színház)

A sok-sok dramaturgiai és játékbeli hiány és felesleges kör után azonban mégis felsejlik egy konfliktus, amelyet jó lett volna eljátszani. Nem a függőségtörténet, mert az erre való rácsodálkozás önmagában nem áll meg a lábán. Nem is az összeomlástörténet, mert egyfelől az is unalmas önmagában, másfelől nem is történik meg. Hanem az, hogy a hikikomorik (a társadalmi szerep betöltésétől szobájuk magányába menekülő japán fiatalok és középkorúak) így néznek ki hazánkban, ahogy Barna. Ott van a 40-es generáció, akiknek az ország intézményeit kéne már vezetni, de mégsem férnek ehhez hozzá. Vagy hozzáférnek, de az a sorsuk, hogy a működésképtelen, anakronisztikus, megújulni nem tudó rendszereket vezessék zombiként. Az előadás pozitívuma, hogy felajánlja a megoldást, amely a múlt század derekának humanisztikus pedagógiájából, pszichológiájából táplálkozik. Ha nem tudod úgy csinálni, ahogy mások, csináld úgy, ahogy neked komfortos: ha úgy működik, gondold, hogy középkori lovag vagy!

A tartalom hiánya akkor is tátongó űrt hagy. Látjuk az előadásban a hikikomorit, de hol vannak a társadalmi és gazdasági csődöt útjára engedő felelősök? Talán a nézők között. Talán a kőszínházak vezetőségében.

Kedves Károly, Máté, Zsombor, Tünde, Réka, Sándor, Milán, Zsolt, Emőke, Zsófia, Zita, Fruzsina, Gábor, Bors, Máté, Balázs, Sándor, Tivadar, Ariadne, Eszter, Zita, Dániel, köszönjük ezt az elgondolkodtató előadást!

Szólj hozzá

Örkény Színház Városmajori Szabadtéri Színpad Kovács D. Dániel