Egy kulcs
Juhász Maja – Zilahy Anna: Egy kulcs, ami sok zárat nyit, az egy jó kulcs, de egy zár, amit sok kulcs nyit, az egy rossz zár, Trafó House, 2024. szeptember 16., 20:00
Játsszák: Erdős Lili, Juhász Maja, Juniki Noémi, Messaoudi Emina, Udvari-Kardos Tímea, Váradi Gergely, Zilahy Anna, olvasói levél hangja: Kárpáti Pál, mozgás: Birta Márton, zeneszerző: Agata Angilella, látványtervezők: Jeli Luca Sára, Jeli Csenge, dramaturg: Oláh-Bebesi Bori, író-rendezők: Juhász Maja, Zilahy Anna
Minden érzékünk azt mondta, hogy ez az előadás jó lesz. Az ígéretesség forrása pedig az volt, hogy az alkotók nagy részének munkáit ismerjük és nagyon értékes és izgalmas projektekben vettek már részt. Az Egy kulcs... láttán persze voltak kétségeink, éreztük magunkon a zavarodottságot, de nagyon kalandos út volt megpróbálni megérteni és valami értelmezéssel előállni.
Az előadás adatlapja a Trafó oldalán.
Az előadás alapszituációja egy kibeszélő show (Egy kulcs, ami sok zárat nyit, az egy jó kulcs, de egy zár, amit sok kulcs nyit, az egy rossz zár), amelynek házigazdája Juhász Maja (Maja) és Zilahy Anna (Anna) karaktere és a téma: a női-férfi viszonyok. Persze ez a színházi forma már ismerős, és nem is hív elő feltétlenül jó emlékeket, de ezúttal olyan sajátosan viselkednek a hostok, hogy az idegenkedésünk zárójelbe helyeződik (egyelőre). Megismerjük a meghívottakat, Vikit (Udvari-Kardos Tímea), aki életmódtanácsadó, Irmát (Erdős Lili), aki diák, Holdát (Messaoudi Emina), aki radikális feminista, Lujzát (Juniki Noémi), aki vegyészmérnök ezoterikus elhajlással, és Bencét (Váradi Gergely), aki az egyetlen fiú.
Erdős Lili, Váradi Gergely, Juhász Maja, Juniki Noémi, Zilahy Anna, Messaoudi Emina, Udvari-Kardos Tímea (fotó: Trafó Ház)
A témák lassan indulnak be (egyéjszakás kalandok, milyen a jó férfi), de kiváló expozíciót adnak, hogy megismerjük, kinek milyen a karaktere. Kiderül, hogy ezek a karakterek nem az ebben a stílusban, a női problémákkal foglalkozó előadásokból, ismerős viselkedésű nők lesznek. Hamar láthatóvá válik, hogy Holda nem pusztán radfem, hanem nagyon általánosító és kifejezetten férfigyűlölő képviselője az irányzatnak. A többiek a naivtól, a melankolikusig vesznek fel szerepeket.
Akik olyan várakozással térnek be erre az előadásra, hogy na, itt most jól meg lesz mondva a vad, durva, érzéketlen és lusta férfiaknak, hát akkor azok hatalmasat fognak csalódni. Az érzékenyítés ugyanis éppen a másik nem felé lesz kiélesítve, annak ellenére hogy, vagy éppen azért, mert egyetlen férfi szerepel csak a karakterek között, Váradi Gergely Bencéje. Miközben a nézői elvárás és a média (zsák és foltja) az unásig ismert kommunikációs panelekkel ugranak rá a problémára, mondjuk a nőjogokat zászlajára tűző média Kovács Kokó István valahonnan egy penészes kő alól előugró véleményével vitatkozik, addig az előadás olyan módon veszi elő a férfi-nő problémát, amelynek a súlyát csak most, az amerikai elnökválasztások után érezzük igazán. Ismét bebizonyosodott, hogy a színház akkor jó, ha szabad utat enged az alkotók társadalmi intuícióinak, és olyan jelenségekre hívja fel a figyelmet, amelyek később, akár csak a többedik előadás után, mellbevágóan szembesítenek az éppen aktuálisan zajló közéleti jelenségekkel.
Váradi Gergely, Juniki Noémi, Messaoudi Emina, Erdős Lili, Udvari-Kardos Tímea (fotó: Trafó Ház)
A hiperaktív és domináns műsorvezetők behúznak minket a csőbe, hiszen a szokásos nőjogi problémákat tematizálják, mégis lassan kiderül számunkra, hogy ők egyáltalán nem rezonőrök, de nem is antagonisták, hanem valami nagyon furcsa, céljaikat végig titokban tartó harmadik ágensek. Néha a nők mellé állnak, néha a férfiak mellé, néha fontos nekik az egyén érzékenysége, de sokszor egyáltalán nem. A feminizmusról, női szerepekről érdeklődnek, de közben a műsoruknak elég gusztustalan nevet adnak, éspedig olyat, ami a Manosphere berkeiben kering (Egy kulcs, ami...). Nekik ugyanis csak a show fontos, de ezt olyan ügyesen és manipulatívan csinálják, hogy nehéz leválasztani az eseményekről, hogy ők mit okoznak, és mi az ami őket tereli inkább.
Bencét irritálóan háttérbe szorítják a lányok, ám idővel kiderül, ő a központi karaktere az előadásnak. Amikor Viki beszámol arról, hogyan abúzálta egy fiatal sportoló egy uber hátsó ülésén, a történetmesélés során az erőszaktevő szerepét Bencének kell eljátszania, akarata ellenére, a műsorvezetők és Viki nyomására. Lujza történetében, amelyben beszámol arról, hogyan szakadt le alkoholista barátjáról, Váradi Gergő karaktere játssza el Lujza párjának szerepét, miközben kiderül, a lány alaposan ferdített sztorin. Irma, Holda irányításával finoman, de mégis aktívan viselkedve Bencének vall szerelmet, az Igazából szerelem (2003) kartonlapos megoldásával, nagyon furcsa színt adva ezzel a jelenetnek. Aki tehát itt értékelve, ünnepelve van, az a férfi, bár női showműsor az előadás kerete.
Váradi Gergely (fotó: Trafó Ház)
Az előadás azért zavarba ejtő, vagy ellentmondásos, mert nagyon erősen szembe megy a várakozásainkkal. Miközben meggyőződésünk, hogy ez az előadás feminista, mégse annak tűnik, mert nem kapunk kapaszkodókat, iránymutatókat ahhoz, hogyan kéne elhelyeznünk a történteket egy jogvédő keretben. Miközben meggyőződésünk, hogy az előadás humanista, nem kapunk egyértelmű utalást arra, hogy az agresszorok gonoszak, legfeljebb annyit, hogy a két műsorvezető szájukat leragasztva ülnek az előadás végén, a kommunikációs tér többi lakosa pedig szabadon szaladgál a színpadon. Amit viszont értünk, hogy a világ, valami ilyesmi, egy széttöredezett narratíva, amely nőt és férfit algoritmikusan megtalál, de nem ugyanabban a kreált valóságban. Nem is lehet jobb időzítése ennek az előadásnak, mint ma, az identitáspolitikai harc vagy a kaotikus post-truth világ kellős közepén, amikor Amerikában végső soron férfi-nő ellentétté élesedett ki az elnökválasztás. Ennek az őrült, algoritmusok által mesterségesen identitások sokaságára szétszabdalt, világnak a visszaforrasztására és a kreált konfliktusok kibékítésére tett zavarba ejtő és elgondolkodásra bíró kísérlet a FreeSzFE őszinte és bátor Egy kulcs... című produkciója.
♥
Kedves Lili, Maja, Noémi, Emina, Tímea, Gergely, Anna, Pál, Márton, Angilella, Sára, Csenge, Bori, nagyon köszönjük ezt az emlékezetes, elgondolkodtató előadást!