Brománc
Király Dániel: Brománc, Apertúra, 2024. december 13., 18:45
Játsszák: Borsányi Dániel, Urbán Richárd, Formán Bálint, Kocsis Gábor, Major Irma, Gellért Dorottya, rendezőasszisztens: Papp Letícia, fény, hang: Berta Ninett, zenei vezető: Formán Bálint, rendező: Király Dániel
Azért szeretjük az Apertúrát, mert az előadásaik élettel teliek, témáik a mindennapjainkhoz közvetlenül kapcsolódnak, a színészektől remek karakterábrázolások látunk, a rendezők és a dramaturgok keze alól pedig okos problémafelvetések és furfangos drámai struktúrák kerülnek ki. Ezúttal is egy igazi gyöngyszemre leltünk, amikor megtekintettük legutóbbi produkciójuk, a Brománc bemutatóját. A rendkívül szórakoztató előadás izgalmas nyomozómunkát vár el a nézőtől, megfejtendő, hogy a szitkomba csavart dráma mely mélyebb és még mélyebb problémákat rejt, és a töredékes időkezelésből mi rekonstruálható a baráti társaság valódi, húsba vágó konfliktusait illetően.
Az előadás adatlapja az Apertúra oldalán.
Tudjuk, a színházlátogatók döntő többsége nő, és párok esetén is inkább ők látják el a kapcsolatban a kultúrfelelősi funkciót, ezért is jó választás, a kapcsolatok, a nemek társadalmi szerepét érintő társasjáték köré épített előadás, amelyet a beharangozó promó videókban láttunk is. Olyanok számára is vonzó színházi élmény lehet ez az ajánlat, akik könnyebb szórakozásra vágynának enyhe romantikus drámával. Az előadás címe, Brománc, nem csak a társasjáték nevét rejti, amit a szereplők játszanak, hanem a történetet is jelöli, amelybe belecsöppenünk: itt két jóbarát ("mellon") barátságának felbomlásának lehetünk tanúi. Nem általánosságban a férfibarátság van itt tematizálva, hanem Bandi (Formán Bálint) és Máté (Borsányi Dániel) barátságáról van szó. Ha a cím miatt nem fogunk gyanút, még van lehetőségünk a Bechdel-tesztet alkalmazni, amelyen nem megy át a dráma, hiszen bár az igaz, hogy van legalább két női szereplő és ezek beszélgetnek egymással, de a beszélgetésük tárgya a férfiak. Végül pedig a legsokatmondóbb jel, hogy a cselekmény a két srác közti verekedésben kulminálódik. Minden ami ezzel szemben hat zseniális figyelemelterelés, amely azt hivatott elrejteni, hogy arra a barátságra figyeljünk, ami az előadás valódi fókusza.
Kocsis Gábor, Urbán Richárd
A középkorú Frici (Kocsis Gábor), Bandi és Máté gyerekkoruk óta minden évben visszatérnek az erdei bungalóba, hogy a kamasz fiúk sztereotipikus csoportos tevékenységeit végezzék, rituáléik a közös (kórus) énekléstől a pogózásig, az ivástól egymás ugratásáig húzódnak. Megvannak kis zárt közösségüknek kommunikációs paneljei, amely a beavatatlanok számára néha soknak, vagy sértőnek is tűnhetnek, valójában ők megvannak ezzel a nyelvhasználattal és viselkedési apparátussal, és voltaképpen senkinek semmi köze hozzá, hogy ebben a privát társaságban hogyan élik meg a barátságukat. Az idő azonban rendíthetetlenül telik, és a felnövés nem akar jönni. Illetve beköszön sok formában, kihívás elé állítva a társaság tagjait. Ezt a változási kényszert Endre (Formán Bálint) sínyli meg a legjobban, megnősül, de a házassága rosszul sül el, új kapcsolatokat nem létesít, egyedüli barátai a másik két fiú. Frici (Kocsis Gábor) megreked egy nagyon gyerekes szinten. Jóval fiatalabb lányokkal tart kapcsolatot, jelenlegi partnere Moncsi (Major Irma), akit egy rajzfilmhősről nevez el, kommunikációjában és viselkedésében teljesen hozza egy 15 éves fiatal magatartását, a nadráglehúzástól a folyamatos alkoholizálásig, és a a barátaira, párjára teljesen tekintet nélküli ugratásokig, beszólásokig. Máté (Borsányi Dániel) a legkönnyebben engedi el a kötődést a barátaihoz és a múlthoz. Könnyen szót ért a fiatalabb generációval, megnősül, gyereket vállal, és terápiába jár a terhesség okozta párkapcsolati és individuális problémáit kezelendő.
Kocsis Gábor, Major Irma
Ebbe a kifulladó, de még rituáléiban létező triumvirátusba csöppen bele Botond (Urbán Richárd), mint elefánt a porcelánboltba. Máté könnyen köt mély barátságokat, így az új tanárkollégát is behúzza. Mivel ő egy fiatalabb korosztály, egyáltalán nem hozza azokat a magatartásformákat, amiket a három jóbarát kívánatosnak vagy tolerálhatónak talál. A fő konfliktust az adja, hogy egy ponton kiderül, Bandi nagyon féltékeny arra a barátságra, amely Mátét és Botondot köti össze. Bandi kötődési, kapcsolódási defektusa nem enged meg olyan érintéseket, bensőséges viszonyt, amely a másik két srác esetén már csaknem természetes. Formán Bálint felháborodott karaktere a nézői elvárásokkal játszik, amelyhez a rezonőr Frici lesz: nem Máté és Botond. Legjobb barátjának ilyetén eltávolodása az utolsó csepp a pohárban, a konfliktus tettlegességgé fajul és a triumvirátus azon a lidérces éjszakán a darabjaira hullik. Formán Bálint nagyjelenetében a karakter és rajta keresztül mi is szembesülünk a kudarccal, hogy minden végleg megváltozott, és Bandi teljesen egyedül maradt. A múltat végképp maguk mögött kell hagyniuk, így nem folytathatják tovább, a felnőtt kornak el kell vagy el kellene kezdődnie.
Borsányi Dániel, Urbán Richárd, Gellért Dorottya
Kocsis Gábor karaktere egy csodálatos red herring az előadásban. Az ő feladata, hogy minden erejével elvigye a show-t, hogy a férfi-nő ellentétre terelje a figyelmet, párkapcsolati problémává tegye a történetet. Frici jelleme ezzel a koncepcionális céllal tökéletesen harmonizál. Ahogy viselkedik hézagmentesen hozza egy négyéves idegesítő kisfiú magatartásának benyomását, amelyik megállás nélkül ordibálja a felnőtt társaság közepén, hogy "anya, anya! figyelj! milyen ügyes vagyok!". Az alakítás olyan jól sikerül, hogy két ízben is képesek vagyunk elhinni, hogy Frici itt a probléma. Az egyik, amikor Botond ráordít, mert már nem bírja idegekkel a Moncsival szemben megengedett folyamatos szapulást. Frici valóban egy kamasz ormótlanságával kommunikál Moncsival, ami felnőtt fejjel rettenetesen nehezen feldolgozható, ha nem tudjuk, hogy Frici voltaképpen még gyerek. A másik súlyos pont a bonyodalom során történik, amikor Botond és Máté részegen kocsiba ülnek, Bandi elmenekül az erdőbe és a lányok megtalálják Fricit azzal, hogy csináljon valamit. Ezen a ponton omlik össze Frici, amikor rájön, hogy nem tud felnőttként viselkedni, nem érzi már barátjának a másik kettőt, nem tudja megállítani az autót, és a lányok hisztérikus nyomasztása hatására elkiabálja magát. Kísérlete, hogy megmentse teljesen elszigetelődött barátját, Bandit azáltal, hogy megismerteti vele Borókát (Gellért Dorottya), totális kudarcba fullad.
Formán Bálint, Király Gábor
A fiúknak csodálatos partnere Major Irma és Gellért Dorottya, akik füst és fény a színpadon. Gellért Dorottya Borókája egy igazi tündér, aki mindenkivel képes kapcsolatot teremteni, a fiús játékokat is élvezi, és nagyon jó testvér is, akkor és ott van, amikor Tamarának szüksége van rá. Fiatalságával mégis kiemeli az áthidalhatatlan távolságot, amely a 2000-es években szocializálódott fiúk zenei, kulturális ízlése, kommunikációs és viselkedési stílusa és a fiatalabb generáció között húzódik. Major Irma a box-zsák szerepét vállalta, azt, hogy a minden meg bántásnak, ignorálásnak céltáblája legyen, abból a célból, hogy a barátok életvitelének folytathatatlansága megjelenjen. Mégis Moncsi karakterénél van a kulcs, a kezdetektől fogva, amely felfedi a magyarázatot arra, miért tűr, és miért nem bántó, csak szánalmas Frici magatartása. De ezt a megoldást fedezze fel magának a nagyérdemű nézőközönség!
♥
Kedves Dani, Ricsi, Bálint, Gábor, Irma, Dorottya, Letícia, Ninett, Bálint és Dani, köszönjük ezt az izgalmas, egyszerre megrázó és vicces előadást!