2023. jún 10.

Premier Bully

írta: Két Lámpás
Premier Bully

Cseh Dávid-Király Dániel : PREMIER BULLY, Apertúra - A Perpetuum Manufaktúra, 2023. május 29. , 18:30

348815479_762764428633614_6243284171652694577_n.jpg

Játsszák: Borsányi Dániel, Bán Bálint, Barna Lilla, Meyer Lili, Urbán Richárd, Antóci Dorottya, Formán Bálint, Benkó Bence, dramaturg: Cseh Dávid, rendezőasszisztens: Papp Letícia, rendező: Király Dániel

Ünnep volt számunkra május 29-e, hiszen végre, rengeteg kétkezi munka, szervezés és várakozás után megnyílt az Apertúra - A Perpetuum Manufaktúra saját játszóhelye a Csányi utcában. Reméljük, hamarosan belakja a társulat és a közönség a barátságos belső udvarról nyíló színházi teret. Mi más is lehetne a nyitó előadás, ha nem egy friss és aktuális szövegből készített színházi témájú darab. A Premier Bully emellett nagy meglepetésünkre egy igazi transzmediális alkotás is lett. A transzmediális történetmesélés egy olyan elbeszélési mód, ahol a teljes történet több platformon keresztül bomlik ki. Az előadáshoz készített videóknak már a Hidegpont című előadás esetében is hatalmas szerepe volt, a jól megtervezett közzététel felfokozta a produkció iránti várakozást, és hangulatilag készítette elő azt. Ehhez képest lépett szintet az Apertúra a Premier Bully esetében. Ebben az esetben a tizennégy elkészített interjú szerves része a történetnek, az összesen több, mint harminc percnyi kisfilm elsősorban azt mutatja meg, hogy a társulat, melyről a darab szól, milyen képet akar közvetíteni a külvilág felé, miközben nem csak a karaktereket építi tovább, de a páros interjúhelyzetek a szereplők közti viszonyrendszert is nagyon pontosan fölrajzolják. Érdemes tehát figyelni, ki kivel interjúzik, és rakosgatni a mozaikokat.

A produkció adatlapja az Apertúra oldalán. 

A színdarab egy vidéki színház ősbemutatójának, a Két szemed elvakítnak utolsó perceivel indul, a tapsrenddel, és innen két idősíkon meséli el az előadás születésének történetét és a premier buli éjszakáját. A darab szerkezetének feltárásához két segítséget is kapunk, egyfelől a markáns és következetes fényváltások segítenek (Benkó Bence), másfelől a folyamatosan pörgő sztárszínész, Herczegdombi László (Borsányi Dániel) készségesen elmagyarázza telefonon egy rajongójának, hogy bizonyos jeleneteket hátulról előre kell nézni, míg a többit elölről hátra. Szükség is van a segítségre, mert Cseh Dávid és Király Dániel darabja hét egyenrangú karaktert mozgat és épít jelenetről jelenetre, minden félmondat, minden színpadi gesztus jelentős, nincs üresjárat a kétórás játékidőben. Mindeközben még egy titok fölfejtése is vár ránk. Mi történt itt hat hete? Miért kellett meghívni Virág Mariannát (Meyer Lili), hogy eljátssza azt a szerepet, amit Csillag Verának (Barna Lilla) kellett volna?

Az előadásbeli darab írója, László János Péter (Bán Bálint) és Csillag Vera nemrég még egy pár voltak, Janipeti azért írta ezt a színművet, hogy visszahódítsa Verát. A társulatban senki nem tudja, mi történt Verával, miért szakított és miért nem tudja eljátszani a neki írt szerepet. Egy rettenetes szexuális abúzus története bontakozik ki a szemünk előtt, aminek Vera volt a szenvedő alanya, és amiről képtelen volt szerelmének beszélni, aki vagy érzéketlen ostobaságból vagy szervilis gyávaságból nem képes az egyértelmű jelekből összerakni a történetet, és Verának írt darabjával újratraumatizálja a lányt. Mi a szervilis gyávaságra voksolunk, azért, mert a külső szemlélő, a fővárosi színésznő, Anna, számára nem okoz nehézséget, hogy rájöjjön, mi is történt, és ezt szemébe is vágja az írónak. Ez a metoo-s történetszál már önmagában is érdekes és fontos lenne, de a Premier Bully ennél sokkal többet kínál a nézőnek. Azt az analízist is elvégzi, ami megmutatja, milyen az a közeg, ami ezeknek a megbocsájthatatlan visszaéléseknek az ideális táptalaja. A megbonthatatlanul hierarchikusan működő kőszínházi struktúra, ahol az igazgató élet-halál ura, ahol a vezető színész – karakterszínész – gyakornok csípési sorrend évtizedek óta fennáll, ahol a munkahelyi légkör megengedi és támogatja az alulra pozicionált munkatársakkal szemben a mindennapos mikroagressziót, ott szinte törvényszerűen megjelennek a munkahelyi zaklatás már bűntetőjogi kategóriába is sorolható formái. Ezért fontos, és számunkra még Csillag Vera történeténél is gyomorszorítóbb, az ügyelő, Knapp Csaba (Formán Bálint), történetszála.

352395906_843014663948218_3633236489065910266_n.jpg

 (Fotó: Bazánth Ivola)

Míg a férfiak – az ügyelő kivételével(!) – mint a rendszer kedvezményezettjei, kisebb sérelmektől eltekintve komfortosnak érzik ezt a helyzetet, és ezért nem is reflektálnak rá, addig a nők, már önvédelemből is, sokkal tudatosabban élik meg a színházi mindennapokat. Az egyetemi hallgató Békéssy Csilla (Antóci Dorottya) fejében, már a történtek kipattanása előtt megszólal a vészjelző, hiába szerződtetné Vinkó Vince igazgató (Benkó Bence), neki rossz érzése van ezzel kapcsolatban. Virág Mariannának már rutinja van az ilyen helyzetek kezelésében, azonnal túlélőmódra kapcsol, amint felismeri a jeleket. Csillag Vera a darab végére döntést hoz, itt hagyja ezt a mérgező közeget. A másik egyetemi hallgató, Kovács Andris (Urbán Richárd) karakterén látjuk, hogy férfiként is személyiségromboló ebben a színházban dolgozni. Szemünk láttára válik kedves, rajongó, naiv fiatalból törtetővé, akinek tűrnie kell a megaláztatásokat, cserébe már ő is megalázhatja az alatta állót, és csak ki kell várnia a sorát, amíg feljebb kerül a ranglétrán.

353462900_843016150614736_914125093024155456_n.jpg

 (Fotó: Bazánth Ivola)

Szinte minden karakter olyan kidolgozott és annyira meggyőző, hogy lehetetlen kiemelni egy vagy két alakítást. Sajnáljuk, hogy Vinkó Vincéről nem tudtunk meg többet, az agresszor lélektana, motivációi is érdekesek lettek volna számunkra, hiszen a csatlósok, a tétlen szemlélők és az áldozatok is megkapták a saját történetüket. A szerepkörből adódóan talán mégis Barna Lilla súlyos jelenléte és Formán Bálint ügyelőjének elkötelezettsége és csendes bánata fog megmaradni bennünk a legmélyebben. Érdemes tehát az Apertúrával nyitni a jövő évadot, reméljük lesz lehetősége a közönségnek a Rebelliseket és a Hidegpontot is hozzá nézni a Premier Bullyhoz, mi ezt a három előadást egy olyan trilógiának érezzük,aminél alaposabban egy társulat sem járta körül a mai magyar színházi helyzetet.

 

Kedves Dávid, Bálint, Lilla, Lili, Richárd, Dorottya, Bálint, Bence, Letícia és Dániel, köszönjük ezt az összetett, őszinte és minden súlyossága mellet rendkívül szórakoztató előadást!

Szólj hozzá

Apertúra Király Dániel