2020. nov 07.

Zsupsz

írta: Két Lámpás
Zsupsz

Zsupsz, TrainingSpot Társulat, TeátRoom Lakásszínház, 2020. október 25., 19:00

121111067_703459816926586_7133491887113910842_o.jpg

Játsszák: Manyasz Erika, Boros Ádám. Zene: Boda Tibor, rendezte: Bora Levente.

Karinthy Ferenc 1966-ban írt Dunakanyar című egyfelvonásosát Manyasz Erika és Boros Ádám adta Bora Levente rendező kezébe, hogy gyúrjon belőle eljátszható, érvényes anyagot. Levente lehántott minden történelmi utalást, minden hatvanas-hetvenes évekbeli presszó-életérzést az eredetiről, és jó érzékkel megtartotta azt az alaphelyzetet, ami ma is megdöbbentően újszerű és időszerű, és ami az 1973-as tévéjátékban is a székhez szögezhet minket. Ezt a kétszereplős, nagyon személyes, egymást nyűvő, párkapcsolati kérdésekre választ kereső játékot az isten is lakásszínházi színpadra teremtette. A TeátRoomban nem csak az előadást nézhetjük meg, de az előadás után egy finom tea vagy pohár bor mellett arra is lehetőségünk van, hogy az alkotókkal és alkalmi nézőtársainkkal alaposan kibeszéljük a látottakat, segítsük egymást az értelmezésben, osztozzunk egymás érzéseiben, tapasztalataiban. Ettől válik különlegesen inspirálóvá és feledhetetlenné ez a színházi este.  

124330015_766498590569276_6272331461585393524_n.png

Boros Ádám, Manyasz Erika (Garam Tamás fotója)

Az előadás eseménye a fb-on.

A Zsupsz alapanyagát adó Dunakanyar újdonsága a két magányos ember egymás számára tartott pszichodrámája. A pszichodráma módszerét Jacob Levy Moreno dolgozta ki még az 1920’-as években Bécsben. Ott alapította meg a Stegreiftheater-t (Rögtönzött Színházat), aminek tapasztalataiból a terápiás metódus kinőtt. Magyarországon Mérei Ferenc kezdte meghonosítani Moreno 1963-as magyarországi látogatása után. Ennek beemelése a Dunakanyarba igazán naprakész vállalkozás volt. A terápiás szituáció színpadra állítása sok történet elmondásának fontos kerete, gondoljunk csak Peter Shaffer 1973-as Equus című darabjára vagy a KV Társulat Médeia variációjára. A Zsupsz teker egyet-kettőt az eredeti történeten, izgalmasabbá, több rétegűvé téve az alapvetően egyszerű, lineárisan építkező alapanyagot.

mv5bmgm3mdk3ywuty2vmzs00n2i4lwjhmjmtmty3ntzlzjdknzblxkeyxkfqcgdeqxvynza1otk3mw_v1_uy1200_cr84_0_630_1200_al.jpg

 Sztankay István, Hámori Ildikó, Dunakanyar, tévéjáték, 1973, rendezte Szinetár Miklós

Háromféle megszólalásmódból kell összeraknunk az eseményeket, az időrendet, a szereplők személyiségét, motivációit, maguknak se bevallott vágyait és reményeit. Bizony, megtornáztatja az előadás a figyelmünket, logikánkat, empátiánkat. Egészen a történet végéig halljuk a fejünkben az újratervezés-utasítást, ahogy építjük be az új és új információkat a bennünk összeálló sztoriba. Egy házaspárt látunk egy gyerekszobában, akik mindent beleadva próbálják megmenteni széthullóban lévő kapcsolatukat. A gyerek miatt? Vagy még tényleg fontosak egymásnak? Valószínűleg igen, olyan energiával vetik bele magukat a szerepjátékba, amin keresztül megpróbálják elmondani egymásnak, hogy lehetne összeragasztani a széttört cserepeket. Ezeket a párbeszédeket szakítják meg a feleség és a férj nekünk címzett monológjai, melyeket elvileg a másik szereplő nem hall, mi mégis az ő arcát fürkésszük, hogy hatnak rá a róla szóló szavak. A harmadik megszólalásmód a legizgalmasabb, legszínesebb. A férfi és a nő egyszer csak bábokat vesz a kezébe, és a király és a királylány csodálatos, mesébe illő története elevenedik meg a bábjátékban. Ez a bábjáték úgy hat, mintha egy nagyon színes, nagyon mozgalmas és nagyon vicces rajzfilmet néznénk. Szinte mi is szeretnénk bábok lenni, hogy az legyen a legnagyobb gondunk, hogy kerül a hal a királylány serpenyőjébe. 

jhjkh.jpg

Boros Ádám, Manyasz Erika (fotó: Izer Janka)

Manyasz Erika és Boros Ádám nagyon jól működik együtt színpadon, ez már Egressy Zoltán 4X100-ának előadásán kiderült számunkra. A Zsupsz erre a jól együttműködésre épül, a két színész egymásra hangoltsága működteti az előadást. Ádám férje hol finomabban, hol egyértelműbben manipulatív, Erika feleség figurája ennek hol nem tud ellenállni, hol elnéző mosollyal teszi helyre a próbálkozást. Kapcsolati dinamikájuk egyre inkább behúz minket a történetbe. A monológok önreflexiója és őszintesége húsbavágó, nehezen elkerülhető, hogy saját kapcsolatainkon ne kezdjünk el gondolkodni.  

kepernyokep_2020-11-07_21-44-05.png

Boros Ádám, Manyasz Erika

És hogy sikeres-e az önterápia, megtalálja-e azokat a közös alapokat a kapcsolat, amire újra lehet építeni? Nem áruljuk el! Fedezzétek fel magatok! 

Kedves Erika, Ádám, Tibor, Levente és nem utolsó sorban a TeátRoom lakásszínház csapata, köszönjük nektek ezt a csodálatos estét és az azt követő izgalmas beszélgetést!

Szólj hozzá

báb lakásszínház Trainingspot Társulat TeátRoom Lakásszínház Bora Levente