2021. aug 31.

Equus (2021)

írta: Két Lámpás
Equus (2021)

Peter Shaffer: Equus, Spirit Színház, 2021. június 30., 19:00

207641443_4313720268648115_7777702981621612980_n.jpg

Játsszák: Gyulai-Zékány István, Perjés János, Hermányi Mariann, Mészáros Tamás, Szitás Barbara, Morvai Kristóf. Írta: Peter Shaffer, fordította Göncz Árpád, rendezte Czeizel Gábor.  

Senki se gondolta volna, hogy Peter Shaffer Equus című darabjára életművet lehet építeni. Annak ellenére, hogy nem néznénk ki az angol szerző lovas művéből, hogy ennyi lenne benne, Czeizel Gábor évről-évre meg tud lepni minket egy-egy új olvasattal. Csodálatos ez a türelem és gondos munka, amivel a rendező adózik ennek az egyébként tényleg elgondolkodtató és kétség kívül jó színházi alapanyagul szolgáló színdarabnak. Ráadásul most olyan színész játssza a főszerepet, akit jól ismerünk, és akinek a színészi alakításait harmadéves kora óta csodálunk: Gyulai-Zékány István.

Az előadás adatlapja a jegy.hu oldalán.

Az Equust nem kell a nézőknek bemutatni, de aki nem ismerné, egy a pszichiátriára bekerült kamasz (Alan Strang, Gyulai-Zékány István) és orvosa (Martin Dysart, Perjés János) lelki párviadaláról szól. A fiú megvakított számos lovat, és a bíróság azt óhajtja tudni, hogy beteg-e vagy sem. A kérdés őszinte belső küzdelemre ösztökéli Dysard doktort, lévén éppen életközépi válságban van, és ő maga sem biztos abban, hogy értelmes élesen szétválasztani a társadalom által "normálisnak" mondott viselkedési mintákat, az emberek által "őrületnek" nevezett állapottól. Czeizel néhány évvel ezelőtt szép vizuális motívumokkal gazdagított, klasszikus előadást rendezett (2017). A darabban van egy eléggé központi fontosságú jelenet, amikor a fiú meztelenül vágtat a réten. Normális? Színházban valódi pucérkodás? Amikor az Equusra gondolunk, ez a jelenet mindenképpen beugrik nekünk. Aztán később (2020) Czeizel rámutatott, hogy ez a klasszikus formákat használó, mondhatni Off Broadway prezentációja a darabnak nemhogy nem szükséges, hanem éppen nem ebben van ennek a színműnek a lényege.

206556074_4316635658356576_4866088350274097540_n.jpg

Hermányi Mariann (Mrs Strang). Fotó: Spirit Színház fb.

Az Equus szövege nagyon sok variabilitást rejt. A monológok bármilyen stílusban elhangozhatnak. A szerepekben kicsiny változtatás is nagyon más szituációt eredményezhet. Ezt aknázta ki harmadízben a rendező. Az első nagy változtatás a szereposztást illetően, hogy csakúgy mint a 2020-as rendezésben az anyát és a lányt játszó színész (most Hermányi Mariann) ebben a két szerepben szerepben kettőz. Mondani se kell, hogy ez a pszichoanalitikus utalásként értelmezhető módosulás milyen különleges helyzet teremt. Már csak ezért is, mert a drámában Alan és az anya kapcsolata az egyik kulcskérdés. Ebben a 2021-es rendezésben Mrs. Strang egy hideg, manipulatív anyaként lép fel. Alan vallásos nevelésében akár erőszakkal is fellép, és bár a jelenetbeli kisfiú, aki a lóval kapcsolatos történetet hallgatja lelkes a történet hallatán, de a szülői metakommunikációból világos, hogy ez egyáltalán nem a gyerek örömét célozza szolgálni, hanem a vallásos indoktrinációt.

205016837_4316635568356585_6407897331710741838_n.jpg

Mészáros Tamás (Mr. Strang), Gyulai-Zékány István (Alan). Fotó: Spirit Színház fb.

Mr. Strang Mészáros Tamás alakításában sokkal több visszafojtott düht és agressziót mutat, mint a korábbi, joviális Jantyik Csaba vagy az inkább összezavarodott, beletörődött képet mutató Gaál Dani. Szikár külsejével és robbanásveszélyes viselkedésével eléggé félelmetes képet sugároz. Folyamatos játszmájuk Mrs. Stranggal, ami odaszúrásokkal, szarkasztikus megjegyzésekkel telített, egy véglegesen elrontott házasságot tükröz. Az apa materialista, munkásmozgalmár gondolkodása és az anya vallásos, arisztokrata alapállása ezzel az örökös harccal kiegészülve a tökéletes bizonytalansága kényszeríti Alant. Míg a korábbi rendezésekben Alan akár maga is kifejleszthette magában a mentális zavart, itt simán elhisszük, hogy a szülők élhetetlen párkapcsolata és a gyerekhez való hidegebbnél hidegebb viszonya okozta a tragikus kimenetelt. Czeizel Gábor figyelemreméltóan mély elemzését adja a darab ezen értelmezésének.

208074330_4316635748356567_509989609199304730_n.jpg

Gyulai-Zékány István (Alan), Perjés János (Dysart doktor). Fotó: Spirit Színház fb.

Dysart doktor (Perjés János) karakterének teljesen új jelleget kölcsönöz, hogy a fiú nem feltétlenül saját belső működése miatt makkan meg, hanem feltehetően környezeti hatásra. Alan (Gyulai-Zékány István) már nem az az önmagága zárt gömb, ami Varga Ádám játékából jön le számunkra. Ez az Alan egy segélykérő, meggyógyítható fiatal. Dysart doktor magánélete ezúttal háttérbe szorul, Perjés János játéka tiszteletreméltóan mértéktartó,  Gyulai-Zékány Istvánnak nagyon sok teret ad, és jellegzetes élt hagy meg meg neki. Mi már láttuk, hogy például Fekete Ádám Haloktatás, márványprotézissel című abszurd darabjában milyen okosan formázta meg a főorvos szerepét. Valószínűleg itt sem kellett sokat magyarázni Istvánnak, hogy ebben a tálalásban Alan milyen figura. Kettejük párharca egy egészen más képet mutat vagy legalábbis egészen más végkimenetelű, mint a korábbi előadásokban volt látható. Korábban zavaró volt, hogy a doktor néhányszor kikelt magából olyan esetekben, amikor annak nem kéne egy pszichiáternél megtörténnie. Most teljesen világos volt, hogy amikor Alan az öngyújtóval hadonászott, akár nagyobb baj is történhetett volna. Alan Jillhez (Hermányi Mariann) való hideg viszonya tükröződik Equus (Morvai Kristóf) a fiúról tudomást sem vevő viselkedésében.

207115451_4316635001689975_184511882312690465_n.jpg

Hermányi Mariann (Jill), Morvai Kristóf, Gyulai-Zékány István (Alan), Fotó: Spirit Színház fb. 

A számos kiválóan megrendezett és minuciózusan eljátszott jelent emlékezetessé teszi az Equus harmadik változatát csakúgy mint az előző kettőt, pusztán egészen más képekben. Ezúttal például Dysart doktor és a bírónő (Szitás Barbara) szerelmi viszonya nem volt transzparens, pontosabban a darab ezen olvasatában nem létezett. Ezzel szemben Alan szenvedése sokkal mellbevágóbb volt. Az a vágy, hogy Alant meg kell gyógyítani és meg lehet gyógyítani, bennünk is és ebben a Dysart doktorban is sokkal erősebben vetődött fel, mint mondjuk az első verzióban. Ehhez adódott, hozzá Gyulai-Zékány István elemi erővel ható jelenléte, ami dramaturgiailag és színészileg is következetesen végigvitt ötlet volt. Azt hisszük, ezzel a három rendezéssel, amely akár egy doktori disszertációnak is beillene nagyon sokat értettük meg az Equusból. Szerencsések vagyunk, hogy Czeizel Gábor pályájának követésébe abban a periódusában tudtunk bekapcsolódni, amikor ennyi ilyen mély elemzésre volt lehetősége.

206504614_4316634281690047_1566562888648720999_n.jpg

Gyulai-Zékány István (Alan), Perjés János (Dysart doktor). Fotó: Spirit Színház

Kedves  István, János, Mariann, Tamás, Barbara, Kristóf és Gábor, köszönjük ezt a ragyogó előadást!

Szólj hozzá

Czeizel Gábor Spirit Színház