2022. nov 05.

Mi vagyunk ’56

írta: Két Lámpás
Mi vagyunk ’56

Independent Theater Hungary: Mi vagyunk ’56 – interaktív sétaszínházi előadás, Kőbányai Sörgyár, 2022. október 23., 17:30

311018457_3594544664019212_9136207840856043985_n.jpg

Játsszák: Nemcsók Nóra, Farkas Ramóna, Varga Dávid, Szegedi Tamás András, Csányi Dávid, Szegedi Szilárd, Danó Péter, Balogh Hanna, írta: Balogh Rodrigó és a színészek, dramaturg:Illés Márton, rendező: Szegedi Tamás András.

Mivel éppen a sétálószínház különféle megvalósulási módjainak feltérképezése lett valahogy az idei évünk egyik vezérfonala, nem volt kérdés, hogy október 23-a délutánját a Kőbányai Sörgyárban töltjük a Független Színház Magyarország másfél éve bemutatott ifjúsági előadásán, amihez most két alkalomra bárki csatlakozhatott. És milyen jól tettük, mert megismerhettünk egy egészen különleges, 2007 óta működő alkotócsoportot. A honlapjukat végigböngészve nagyon színes repertoárral találkozhatunk. Készítettek már bábelőadást (Ogre para), történelmi darabot (Czinka Panna – Boszorkánycsárdás), a Gellérthegyen Durst Judit kisebbségszociológiai kutatásai alapján jelenítették meg egy falu életét (Falunap), van ovis kortól nézhető interaktív előadásuk egy színházi truppról (Állati színjáték), de lehet alapanyag egy portugál kísérleti kisjátékfilm (Békamesék), vagy a saját workshopjukon elhangzó történetek (Kaméleonlány). Az általunk látott előadáson a nézők többsége visszatérő vendég volt, látszott, hogy a Független Színház nagyon erős közösségépítésben, a közösségből közönség lesz, és a közönség közösséggé válik az előadásaik során. 

311598605_3606993119441033_4886192891175560082_n.jpg

 (Fotó: Független színház fb)

A kerettörténet szerint egy időgéppel visszaugrunk 1956. októberébe, és ott találjuk magunkat valahol a Práter utca környékén egy nyílt tér kellős közepén, ami nem túl jó ötlet, mert a közelben valakik már lőnek. Az időgép hangeffektjei az oda- és a visszaúton is nagyon hangulatosan és átélhetően lepergetik előttünk az elmúlt hatvanöt évet, és a nagyon pontosan megtervezett hanghatások később is folyamatosan orientálnak és segítik a bevonódást. Kalauzunk, Csányi Dávid, aki tébláboló csapatunkat megszervezi az időutazáshoz. A Kőbányai Sörgyár kiválasztott épületegyüttese pár molinóval kiegészítve személyesíti meg a Corvin közt és környékét, a lassan lemenő nap belekomponálódik az előadás fényjátékába, míg november 4-én ránk nem száll a sötétség. Az előadás tempója is precízen megtervezett. A futások, lapulások és a szereplők nagyon feszült jelenetei között, ami az egekbe emeli az adrenalinszintünket, vannak nyugalmasabb, elcsendesülő periódusok is, ami azért volt számunkra fontos, mert folyamatosan mérlegelnünk kellett a saját érzéseinket, döntenünk, hogy mennyire köteleződünk el, mi az, amit már nem tennénk meg az adott helyzetben. Így, mint ahogy az előadást feldolgozó beszélgetés során többekben megfogalmazódott, éreztük a helyzet egyre erősödő nyomását, mégis volt lehetőségünk az átgondolásra. 

 311595103_3609934849146860_7840097144683919775_n.jpg

 (Fotó: Független színház fb) 

A Mi vagyunk ’56 a forradalom öt roma származású résztvevőjének állít emléket. Olyan elhallgatott sorsokat ismerhetünk meg, amiket a terebélyes szakirodalom is csak lábjegyzetben említ. Fontos kapcsolódási pont ez az előadás közös múltunkhoz, akár cigányok vagyunk, akár a többségi társadalom tagjai. És teremti meg ezt a kapcsolódást úgy, hogy nem szimplifikál és nem heroizál, megőrzi a résztvevők egyediségét, társadalmi sokszínűségét és a forradalomban való részvétel motivációinak összetettségét. A Farkas Ramóna által alakított 17 éves Szabó Ilona szerepével kapcsolatban fontos megállapítások hangzottak el a feldolgozó foglalkozáson a nők helyzetéről, s mivel a karakter négy hónapos terhes volt a harcok idején, még az anyasághoz való viszonyról is tudtunk beszélgetni. Dilinkó Gábor (Szegedi Tamás András), Szabó Ilona párja, a lány miatt csatlakozik a Corvin köziekhez, és talán némi macsóságból is, hiszen nem lehetséges, hogy a lány bátrabb legyen, mint ő. Leginkább a Hrozova Erzsébetet alakító Nemcsók Nóra gondoskodik kis harcoló alakulatunkról, diplomás ápolónőként nemcsak a sebesülteket látja el, de tartja is a lelket a forradalmárokban, és ha kell, stratégiát tervez a támadáshoz, meneküléshez fegyverrel a kezében. A legközlékenyebb velünk Kóté Sörös József (Varga Dávid), aki a korábbi életét szeretné visszakapni, muzsikálni vágyik a körúti kávéházakban, mint régen, és szeretné két kisfiát biztonságban felnevelni. A legkomolyabb dilemmával az előadásban az értelmiségi családból származó, alig 16 éves Radics József (Szegedi Tamás András) szembesül, és az ő karakterétől meg is rémülünk, a felelősség instabillá, robbanásveszélyessé teszi, aki akár forradalmártársaira is veszélyes lehet, és ő az is, aki az első halál után majdnem összeroppan.

311515138_3613524818787863_7029785860851857352_n.jpg 

Születése pillanatában a Mi vagyunk ’56 alkotói sem gondolták, hogy produkciójuk becsatlakozik azon előadások sorába, ami segít nekünk megérteni a megérthetetlent, hogy a szomszédunkban háború van. Ilyen az Appertúra néhány napja bemutatott Felhőkakukkvára, a Láthatáron Csoport szintén friss Kenyértörése is. És így, bár a múltfeldolgozás hangsúlyos része marad az előadásnak, egy újabb értelmezési réteg rakódik rá, ami talán még fontosabbá teszi, mint ahogy a Független Színház eredetileg tervezte. Szerencsére a feldolgozó foglalkozás moderátorai (Dömök Edina és Balogh Vivien) fel vannak készülve minden lehetséges kacskaringóra a beszélgetés során, egy nagyon tartalmas és intenzív eszmecserével is gazdagabbak lettünk a jóvoltukból az este végére.  

ajánló: https://www.facebook.com/IndependentTheaterHungary/videos/5491575510939178  

Kedves Nóra, Ramóna, Dávid, Tamás, Rodrigó, Szilárd, Péter, Hanna, Márton, Edina, Vivien és Dávid, nagyon köszönjük az élményt, keresni fogunk benneteket. 

Szólj hozzá

Kőbányai Sörgyár színházi nevelés Independent Theater Hungary Szegedi Tamás András