2023. sze 16.

Az őrült naplója

írta: Két Lámpás
Az őrült naplója

Gogol: Az őrült naplója, Ács Tamás, Kettőspont / színház & spirituális ügynökség, 2023. szeptember 15., 19:00

374251479_787835213348805_3610765280039736158_n.png

Gogol novelláját színpadra alkalmazta és előadja: Ács Tamás

A Kettőspont / színház & spirituális ügynökség megújulva, ragyogó hófehér falakkal és a megszokott lendülettel vágott bele az új évadba. Üdítő és reményt keltő ez az attitűd az általános apátia és kétségbeesés idején, ami szürke felhőként telepedett rá a független szférára. Formanek Csaba egy régóta színpadon levő előadást választott az évad nyitányául: Ács Tamás 18 éve játszott monodrámáját, a Gogol műből készített Az őrült naplóját. Alkotáslélektani szempontból is érdekes kérdés, hogyan, mennyire képes az előadó a 110. előadáson is frissen tartani az anyagot, mi a titka annak, hogy kapcsolódni tud mintegy húsz évvel ezelőtti önmagához, miközben folyamatosan választ talál arra, hogy miért érvényes még ma is az alkotás. A Két lámpás először találkozott a produkcióval, és egy percre sem vetődött fel bennünk, hogy egy ennyire régen színpadon lévő monodráma részesei lehetünk. Ennek az előadásnak az esetében talán a választott formában van a titok, ezt próbáljuk megfejteni a továbbiakban.

nevtelen.jpeg

Az előadás trailere itt megnézhető. 

Szeretünk hamarabb odaérni a színházba, ráhangolódni az élményre, felmérni az aktuális nézőtársakat, így ezen az estén végigkísérhettük, hogy Ács Tamás már az előadás kezdete előtt jó fél órával szerepben van, és minden egyes megérkező nézőt szerepbe helyez. A szervilis, fontoskodó hivatalszolga folyamatosan a sarkunkban van, leporolja székünket, biztosít minket, hogy mindjárt kezdődik az ülés, és hogy a ránk vonatkozó ügyirat kifogástalan stílusban és csinos külalakkal a rendelkezésünkre áll. Ez a játék előhangolja a közönséget arra, hogy a voltaképpeni előadás során is játszótársai legyenek az előadónak. Az idő előrehaladását ugyanis mindig valami interaktív intermezzo jelzi, ahol a közönséggel való játék lendíti tovább a cselekményt. Ez a beépített kiszámíthatatlanság, az aktuális nézői reakciókra adott válasz lehet az egyik titka az előadás megújuló képességének, olyan energiaszintet biztosít a színésznek, ami kizárja, hogy rutinból oldja meg az előadást. Ezen az estén egy könnyen játékba hívható, nagyon nyitott közönség vett részt az előadáson, így ezek az improvizatív részek tökéletesen belesimulnak az előadás szövetébe.

gogol-az-orult-naploja_3.jpg

Ács Tamás (kép forrása: https://monodrama.hu/ )

A másik titok szerintünk a térhez való viszony. Az előadás teljesen üres térben, minimális kellékhasználattal – egy szék és egy hímzett konyharuha – felhasználásával játszódik. Ács Tamás az aktuális térre való adaptálással képes egy mindig megújuló produkciót létrehozni. A Kettőspont utcára nyitottsága és több szintet és a nézőteret is játékba hozható adottságai szemmel láthatóan inspirálták az előadót, ritkán láthatunk ennyire innovatív térhasználatot egy előadásban. Befogadói szempontból is jelentős konzekvenciái vannak ennek az üres térnek. Mivel az első pillanattól kezdve együtt kell létrehoznunk képzeletünk segítségével a darab helyszíneit, kénytelenek vagyunk bevonódni Propriscsin világába. Ez az interszubjektív élmény az előadás végéig megmarad, és így szinte észrevétlenül vonódunk be a főhős egyre fokozódó őrültségébe is. Ács Tamás nem csak szavakkal festi meg nekünk az darab kulisszáit és a felbukkanó egyéb szereplőket, hanem segítségül hív egy, a pantomim gesztusrendszerére emlékeztető, mozgásformát is, ami különösen alkalmas arra, hogy megteremtse a nem láthatóból a láthatót.

gogol-az-orult-naploja_6.jpg

Ács Tamás (kép forrása: https://monodrama.hu/ )

De milyen ez a Popriscsin címzetes tanácsos, mi az ő története Ács Tamás interpretációjában? Leginkább magányos. A szintén Ács Tamást dicsérő színpadi átírat háttérbe szorítja Popriscsin becsvágyát, irigységét, társadalmi hierarchiában betöltött szerepének és mobilitási vágyainak ellentmondásait. Ez a variáció egy korabeli, csak önmagára veszélyes, incelt mutat nekünk. Fő mozgatórugója és megőrülésének oka a szexuális frusztráltság. Vágyakozása a kegyelmes úr lánya iránt áterotizálja a kegyelmes úrhoz való viszonyt is, és minden, a lányhoz és apjához köthető tárgy és helyszín is erotikus töltetet kap. A szerelem és a jó házasság itt nem a társadalmi felemelkedés eszköze és záloga, mint például a Keresztes Tamás-féle előadásban, hanem fordítva, a társadalmi hierarchiában való felemelkedést tekinti a szexuális vágyak kielégüléséhez szükséges feltételnek. Fontos, tabutörő beszélgetések kiindulópontja lehet ez az előadás.

gogol-az-orult-naploja_5.jpg

Ács Tamás (kép forrása: https://monodrama.hu/ )

Legközelebb októberben lesz látható az előadás, de előtte még sor kerül egy különleges, ógörög crossoverre a Kettőspontban, egy estén lesz látható a Szókratész védőbeszéde Ács Tamás előadásában és a Diogenész Formanek Csabáéban.

 

Kedves Tamás, köszönjük ezt a pompás évadnyitó előadást, várjuk a következő találkozást!

Szólj hozzá

monodráma Kettőspont Ács Tamás