2024. jún 20.

Babérmesék

írta: Két Lámpás
Babérmesék

Nádor Zsófia: BABÉRMESÉK arról, hogy van tovább, még ha csakazértis, DráMaradunk! Szülői Színjátszó Csoport, MáSzínház, 2024. június 15., 19:00

xl-6669bcbef383a.png

Játsszák: Németh Klára, Lukács Magdolna, Schindele Ildikó, Csonka Ágnes, File Lilla, Szentgáli Nóra, Nyitrainé Czirják Gabriella, Pataky Ágnes, Csonka István, Bagyura Éva, Peréné Molnár Júlia, a csoport saját történetei alapján írta: Nádor Zsófia, rendező: Márton Gábor Csaba

„A DráMaradunk! csoport 2015-ben jött létre. Olyan szülők járnak ide, akik értelmi fogyatékos fiatalokat nevelnek. A csoport a dráma-és élménypedagógia módszertanával dolgozik, célja, hogy tagjai 1,5 óra felszabadult, öröm-és sikerélményhez jussanak a közös játék során. Az élményt, a tanultakat és a tapasztalatokat a hétköznapokba csatornázva a résztvevők fejlődnek a játékkedv, felszabadultság, önmaguk képviselete és másokra figyelés terén.”

Tovább kalandozunk a közösségi színházak területén. Ezúttal nem egy egyetlen projektre szerveződő csoport munkáját nézhettük meg, hanem egy állandó, 9 éve működő csapat előadására kaptunk meghívást. A felolvasó színházi formában prezentált téma a siker volt. Mintha egy három éve félbehagyott beszélgetést folytattunk volna, hiszen a MáSzínház Csehov Sirályából készített pazar, háromszereplős komplex színházi nevelési előadásának is ez a téma állt a középpontjában.

xl-6669bcbf975b5.png

Fotó: Dányi Vica

A Babérmesék egy nagyon szimpatikus sikerdefinícióval dolgozik: látszik, hogy nem az „önsegítő” könyvek unásig mantrázott, instant vulgárpszichológiai receptjei, hanem a mindennapokban megélt személyes élmények alaposan feldolgozott tapasztalataiból építkező, megélt életanyagból létrehozott előadást látunk. A megengedő bölcsesség és a feszültségeken átsegítő humor jellemzi a legjobban ezt az anyagot. Mentes minden agressziótól, jó szándékú nyomulástól, az alkotók nem akarják se egymásnak, se nekünk megmondani, hogyan legyünk sikeresek, mit tekintsünk sikernek az életünkben. Közös szólam a támogató közösségek ereje, és az önkifejezésre, kiteljesedésre, alkotásra való törekvés, az új dolgokra való nyitottság. Nem véletlen, hogy a jelenetek kerete kezdőknek indított balettóra, művészetterápiás foglalkozás, TV Show és autóvezetői tanfolyam. A szereplők egy részével sikerei csúcsán, más részükkel életük egy mélypontján találkozunk. Inspirációk, példaképek, megküzdési stratégiák sokaságát vonultatja föl a tizenegy játszó. Számunkra két történetszál vált igazán fontossá. Az egyik Rebekáé (Peréné Molnár Júlia), az éppen kirúgott fiatal anyáé, aki nagyon magabiztos hat gyereket nevelő nővére (Németh Klára) árnyékában folytat hősies küzdelmet az önbizalomhiánnyal. Ebben van segítségére rég elhalálozott dédanyja, Hugonnai Vilma (Bagyura Éva), aki kotnyeles szellemként próbálja segíteni leszármazottja útját. Rebeka végül nem csak állást talál a rendkívül sikeres és határozott temetkezési vállalkozónál (Schindele Ildikó), de az önérvényesítés és a jogtudatosság útján is szépen halad. A remek alaphelyzet sziporkázóan vicces dialógusokban bomlik ki. A másik Csilla, az énekesnő karaktere (Lukács Magdolna). A TV Show háttérbe szorított énekese lesz a show utolsó vendége. Monológja a fogyatékos gyereket nevelő szülő szemszögéből értelmezett sikerességről, megható és revelatív.

448549774_937267555102991_5756149218323505434_n.jpg

Fotó: Dányi Vica

Nádor Zsófia író, Márton Gábor Csaba csoportvezető, rendező és a játszók egy nagyon izgalmas formát hoztak létre a darabjukhoz. A közösségi színházi előadásokban megszokottabb jelenet – monológ – jelenet ritmus helyett jelenetfüzérben gondolkodtak, a visszatérő szereplőkkel egyre bővül a kapcsolati háló, mindenki ugyanannak a mikroközösségnek lesz a része. Mondjuk a TV Show riportere, Józsi (Csonka István), Kamilla férje, így Rebeka sógora és ugyanakkor Sára exe, aki majd Rebeka munkaadója lesz. Egyfelől ez a struktúra nagyon izgalmassá teszi a történetet, minden egyes jelenetben tovább sokszorozódnak a kapcsolódások, amit nézőként igen élvezetes összerakosgatni, másfelől ettől épül ki egy olyan közeg a darabban, ahol a szereplők egymás támogatói lehetnek. Hogy ez követhető legyen több apró trükkre van szükség. A jelenetekben teljesen természetes, élőbeszédbe illő módon, de többször is elhangzanak a karakterek nevei, és különböző helyszínek markáns megjelenítése is segít a sztori követésében. Ez annál is nagyobb fegyvertény, mert minimális kellékhasználattal, ám rendkívül következetesen sikerült megvalósítani.

A MáSzínház egy csodálatos alkimistaműhely, ahol a semmiből aranyfényű kincsek materializálódnak. 2019 óta követjük a munkáikat, és mindig izgatottan várjuk, a következő varázslatot. Ha kíváncsiak vagytok, milyen módszerrel dolgoznak, a Ráday Élő Tér, vagyis a RÉT keretében részt vehettek egy inkluzív workshopon június 21-22-én, amit Bakonyvári Krisztina és Kámán Orsolya tartanak, és megismerkedhettek a MáSzínház módszertanával. Június 29-én pedig KÖT-EL-ÉK címmel az évad utolsó bemutatója igazi sztárparádéval: Egri Márta, Urbanovits Krisztina, Nagyabonyi Emese játsszanak nekünk Bakonyvári Krisztina rendezésében.

Kedves Klára, Magdolna, Ildikó, Ágnes, Lilla, Nóra, Gabriella, Ágnes, István, Éva, Júlia, Zsófia, és Gábor Csaba, köszönjük, hogy részesei lehettünk ennek a közösségi élménynek!

 

Szólj hozzá

MáSzínház Márton Gábor Csaba közösségi színház felolvasó színház