2025. feb 15.

Városok dzsungelében

írta: Két Lámpás
Városok dzsungelében

Bertolt Brecht A városok dzsungelében - Két férfi harca Chicago városában, SZFE, 2025. február 9., 19:00

brecht.jpg

Játsszák: Kardos Tibor, Varga Szabolcs,, Garamvári Ádám, Kerekes Barbara, Rigó Mária, Nadrai Zita, Jánosi Botond, Kirády Marcell, zene: Feig Simon, jelmez: Márkus Hannah Gizella, rendezőasszisztens: Kenese Luca Sára, rendezte: Horváth Mózes

„Chicago városában vannak, az 1912-es évben. Végignézik két ember megmagyarázhatatlan birkózását, és tanúi lesznek egy család szétzüllésének, amely a szavannákról érkezett a nagyváros dzsungelébe. Ne törjék fejüket e harc okain, hanem tegyék mérlegre az emberi téteket, ítéljék meg pártatlanul a küzdő felek harcmodorát, és irányítsák figyelmüket a finisre."

Bertolt Brecht: Városok dzsungelében, fordította: Ungár Júlia

Ritkán jó ómen, ha a szerző, jelen esetben Bertolt Brecht, úgy érzi, hogy már a darab legelején magyarázkodnia kell. Nos, a Városok dzsungelében (egy korábbi fordításban Városok sűrűjében) tényleg elég zavaros szöveg, és a homályt a rendezésnek sem sikerült teljesen eloszlatnia. A harmadéves prózai színházrendező osztály Brecht-tel foglalkozott ebben a félévben. Horváth Mózes ezt a korai művet választotta vizsgarendezéséhez. Kitűnő előtanulmány ez az abszurd, a groteszk színpadi minőség vizsgálatához. A harmadéves prózai színművész osztály hallgatói kiegészülve Kardos Tiborral, Jánosi Botonddal és Kerekes Barbarával láthatóan egy nehéz, de jó hangulatú és rengeteg közös tanulást jelentő próbafolyamaton keresztül jutottak el Horváth Mózessel a bemutatóig. Ha az agyunk több helyen is beletörött az értelmezésbe, elbűvölve néztük Kardos Tibor és Varga Szabolcs párharcát az alkalmi társulat tagjainak asszisztenciájával.

A díszlet egy boxringet idéz meg, utalva arra, hogy Brechtet ebben az időszakban, az 1920-as évek elején, erősen foglalkoztatta ez a sport, az ebből kibontható metaforikus jelentésháló. Mindegy, hogy mi az események konkrét helyszíne, kölcsönkönyvtár, fatelep, lakás vagy tópart, mindig egy küzdőtéren vagyunk, ahol valamiféle létharc folyik, a figyelem egyetlen pillanatra sem lankadhat. George Garga (Varga Szabolcs) nyomorúságos, de nyugalmas életébe, könyvek lapjai közé menekített belső emigrációjába tör be teljesen váratlanul és értelmetlenül Schlink, a maláj fakereskedő (Kardos Tibor), és párbajra hívja. A jelenet erősen behozza a moralitás játékok hangulatát, Kardos Tibor sátánként kísérti meg Varga Szabolcsot. Kardos Tibor eddigi általunk látott alakításaiban is mindig bujkált valami démoni, Horváth Mózes érdeme, hogy ezt a démoniságot tette meg a karakter fő tulajdonságává. Garga hiába utasítja el a kihívást, a városi dzsungelben, ahol Schlink valamiféle csúcsragadozó, beszáll a harcba vagy elpusztul. És ez a mindenek fölé emelkedő csatározás elpusztít mindent és mindenkit, akinek köze van ehhez a két emberhez. A lélekért való küzdelemben Garga szülei, nővére, szerelme, Schlink egzisztenciája mintegy mellékesen esik áldozatul. A nők részéről kétféle stratégiát látunk, míg Jane (Nadrai Zita), Garga szerelme, könnyedén adaptálódik, addig nővére, Marie (Rigó Mária), tönkremegy. Ebben a világban mindkét nő sorsa a prostituálódás, és ez is csak a két férfi párharca miatt bír jelentőséggel, kit aláz meg jobban, ha a hozzá közel álló nőstény adás-vétel tárgya.

„Chicago szakadatlan moraja megszűnt. Hétszer három napja sápadt az ég.”

Bertolt Brecht: Városok sűrűjében, fordította: Jékely Zoltán

Végül a két férfi teljesen hasonul egymáshoz. Varga Szabolcs egyre diabolikusabbá válik, Kardos Tibor egyre jámborabbá, aszketikusabbá. A végső, tóparti küzdelemben, egy mitikussá tágított időben, Garga már mintha önmagával harcolna. Erre utalnak azok a módosulások is a jelmezekben (Márkus Hannah Gizella), amik először megcserélik a két karakter ruháját, majd a végkifejletben egyforma öltözetbe bujtatják őket. És, hogy ki nyer? Schlink ugyan az életét veszti, de Garga sem jár jobban. Schlinkké válik. Elvág minden emberi kapcsolatot, és más városba utazik. Idegen lesz és magányos, mint kihívója. Talán egyszer visszatér és ő lesz az, aki kétségbeesett kapcsolódási vágyában kihív egy fiatalabbat.

Érdekes Horváth Mózes rendezői világa, szívesen ismerkednénk tovább vele. Február 17-én, akik ráérnek, megtehetik helyettünk, a A SZERENCSEJÁTÉKOS - Monodráma Robert Capa életéről bemutatóján. Reméljük, mi is láthatjuk majd egy későbbi alkalommal.

Kedves Tibor, Szabolcs, Ádám, Barbara, Mária, Zita, Botond, Marcell, Simon, Hanna Gizella, Luca Sára és Mózes, köszönjük ezt a nagyon hangulatos és érdekes előadást!

Szólj hozzá

SZFE Horváth Mózes