2025. júl 15.

TÜFF

írta: Két Lámpás
TÜFF

TÜFF, Molière Tartuffe című drámája nyomán, SzFE, 2025. június 12., 19:00

tuff.jpg

Játsszák: Veress György, Tabajdi Anna, Lajcsik Domonkos, Ábrahám Kíra, Hostyinszky Máté, Horváth Gábriel, Rigó Mária, Kardos Tibor, koreográfus: Csáki Benedek, rendezőasszisztens: György Ildikó, rendező: Horváth Mózes

Horváth Mózes a Városok dzsungelében című brechtiáda után egy másik, nem kevésbé aktualizálható klasszikust, Molière Tartuffe-jét, választotta rendezői vizsgájához, Vas István fordításában. A harmadéves prózaisok Kardos Tiborral kiegészülve egy olyan játékot mutattak nekünk, ami Tartuffe egy lehetséges és meggyőző genezisét mutatja meg. A Tartuffe-előadásokat nézve eltűnődhetünk azon, miként is kezdődhetett ez a hatalomátvétel – hogyan kerülhetett ez az ágról szakadt senkiházi Orgon polgári házába. Horváth Mózes interpretációja nem a befolyásolhatóság, a kétszínűség és a zsarnokság kiépüléséről szól, hanem egy félresikerült mesterterv megvalósulását vázolja fel. A legfőbb intrikus pedig nem Tartuffe, hanem Orgon.

A Rákóczi úton két ismerős figura próbálja élni utcára szorult életét az SZFE kapuja elé húzódva: Tartuffe (Horváth Gábriel) és Lőrinc (Kardos Tibor). Miközben vackolódásukat figyeljük – mosakodnak, ide-oda pakolják ikeás szatyorba zsúfolt holmijukat –, a házból vad mulatozás hangjai szűrődnek ki. E zajos háttérben fogalmazódik meg Orgon (Veress György) fejében a mesterterv, miként vethetne véget a család és a slepp féktelen luxizásának. A teljesen összezavarodott hajléktalanok vele tartanak, a néző pedig egy az Orgon-házbeli, szokásos esti tivornyába csöppen.

A díszlet középpontjában egy elképesztő méretű, gazdagon megterített asztal áll, amely nem csupán a két hajléktalan számára képviseli a fényűzés netovábbját – a gyümölcsök groteszk látványa a zajló mulatság közepén felidézik számunkra a 90-es évek egyik ikonikus videóklippjét a Mr. Vain-t a Culture Beattől. A kezdetben a terem hátsó részében induló buli fokozatosan az asztal – a voltaképpeni színpad – köré, alá szerveződik, amely így egy rendkívül sokrétű, folyamatosan újrafogalmazódó játéktérré válik. Csáki Benedek koreográfiája, nézői korosztálytól függően a Hair asztalon táncolós jelenetét, vagy egy késő reneszánsz festmény idézi. Az aranyifjú Damis (Lajcsik Domonkos) és húga Mariane (Ábrahám Kíra) a főkolomposok, míg Elmira, Orgon felesége (Tabajdi Anna) valamivel visszafogottabb mulatozó.

Ebbe a dekadens parádéba vezeti be Orgon Tartuffe-öt és társát. Míg Tartuffe viszonylag gyorsan akklimatizálódik az új közeghez, és hamar megtalálja a neki szánt szerepkört, addig Lőrinc nehezebben hisz a hirtelen jött szerencsének – biztos, ami biztos alapon gondosan a szatyrába ment mindent, ami a keze ügyébe kerül: egy összenyomódott szőlőszem vagy épp egy guruló narancs sem kerüli el figyelmét. A jelenet mélyrétegében, a rendezői koncepció szerint itt Orgon és Damis arroganciája feszül egymásnak, Tartuffe ebben a konstellációban kezdetben pusztán katalizátor – legalábbis addig, amíg el nem kezd egy saját játszmát játszani. A kiszolgáltatott szerepből lassan maga is kihasználóvá válik. Orgon pedig akaratlanul is belesétál a csapdába: miközben próbálja kordában tartani a család anyagi helyzetét és jóhírét veszélyeztető élősködőket, kiszolgáltatja magát egy másik parazitának.

Ugyan tudjuk, hogy a Tartuffe vígjáték, nézői feladat dekódolni, hogy a mindenkori rendező éppen milyen tónusban kívánja elénk tárni a történéseket. Keserédes játék, gótikus cosplay, vagy szövegzsonglőrködés, mint Parti Nagy Lajosnál, amikor a szó elviszi az előadást, és nincs időnk nevetni, mert csak ámulunk. A TÜFF finomhangolása éppen akkor nevettet meg bennünket igazán, amikor az abszurd a tetőfokára hág és a bujkálós bohózatjelenet felépül. Orgon iránt ezúttal nem érzünk szánalmat, már csak azért sem, mert a megoldásban nem a jóságos király ötlik fel bennünk, hanem egy kutyakomédia még nagyobb kutyája. Lőrinc (Kardos Tibor) színeváltozása valójában olyan jól sikerült, hogy mi is megérezzük a rettegést, amely Orgonba és Tartuffe-be is belenyilall. Orgon, az örök talpnyaló, az igazi slepp- és luxikirály nagyon elcseszte, és ezt a csúcsragadozónak kell kelletlenül helyrehoznia. Tartuffe-re pedig a börtön vár, pedig ő csak egy igazi kisember, egy alkalom szülte tolvaj.   

Horváth Mózes olyan értelmezést bányászott ki a Tartuffe-ből, ami a felszínes olvasaton túlmutat és friss élményt ad a nézőnek. A csapat egy szépen fejlődő, igazán vicces előadást hozott létre, amibe végül egy aprónyi, de nagyon keserű íz vegyül a hatalom pallosának meglengetését követően. Láthatóan a felkért színészek nagyon szerették ezt a változatot, a koreográfia vonzó látványt nyújtott, a zeneválasztás pedig remek volt. Igazságtalan, tudjuk, de nem mulasztjuk el megemlíteni Horváth Gábriel és Kardos Tibor magánszámát a távirányítós hifitoronnyal, ami önálló kabaréjelenetként is megállná a helyét. Reméljük, a következő évadban is műsoron marad a TÜFF, mi is szívesen megnéznénk megint, és biztosak vagyunk abban, hogy az SzFE vizsgáit gyakran látogató nézők is szívesen fogják majd. Már most nagyon várjuk, mivel lep meg minket legközelebb Horváth Mózes.

Kedves György, Anna, Domonkos, Kíra, Máté, Gábriel, Mária, Tibor, Benedek, Ildikó és Mózes, köszönjük ezt a nagyon mulattató és izgalmas előadást!

Szólj hozzá

SZFE Horváth Mózes