2021. nov 27.

Meseország nem mindenkié

írta: Két Lámpás
Meseország nem mindenkié

Meseország nem mindenkié, FAQ Színház, Kettőspont / színház & spirituális ügynökség, 2021. november 17., 21:00

259595985_315251070447036_3251387919370228746_n.jpg

Játsszák: György Zoltán Dávid, Lakatos Dániel, Martinkovics Máté, Messaoudi Emina, Molnár Dávid Márk, Nyáry Pál, Orbán Borbála, Pintér Gabriella Márta, Tóvaj Ágnes, a társulat improvizációiból írta: Nyáry Pál, dramaturg konzulens: Bodor Panna, fénytervező: Major Mátyás, látványtervező: Molnár Anna, látványtervező munkatárs: Petrovics Eszter jobbkezek a bajban: Csákberényi-Nagy Anna, Somoskői Judit és Szilasi Flóra, rendező: Molnár Anna, támogatók: FAQ Színház, Új Alkotóműhely Egyesület 

Régen láttunk már FAQ előadást, ami nem azt jelenti, hogy nem dupláztuk nem is olyan régen A per-t, vagy ne idézgetnénk, egymás közt gyakran, hogy „Heráklész, ... Heráklész, ...” illetve, hogy „így Reger, akkor az Ambassadorban”. Szóval szívünkhöz nőtt ez a társulat, együtt mindenféle furcsaságával és sajátosságával. Na, most ez az előadás eléggé kimaxolta – természetesen koncepciójából adódóan – a furcsaságot. Kellett is ez már egy olyan világban, amikor visszatér a '30-as évek társadalmi inverziója, és a csendes többség a „normalitás” zászlaja alatt gyalogol keresztül a humanitáson, miközben a „nem-normálisok” őrzik az emberségesek pislákoló lángját.

Az előadás adatlapja a jegy.hu oldala.

Tér és előadás tökéletes egymásra találásának lehettünk tanúi a FAQ Színház legújabb előadásán a Kettőspontban. A különböző, mély tüzű színekben izzó plüssfüggönyök és kanapék, az erkélyen megleshető jelmeztár egy szempillantás alatt megteremtik a sűrű erdő mélyén rejtőző cirkuszi kompánia lakó- és játszóhelyét. Ehhez a látványvilághoz (tervezők: Molnár Anna és Petrovics Eszter) illeszkednek a műszőrkabát jelmezek is, egyszerre sugallva természetközeliséget, állatiasságot és a karakterek szerethetőségét. Kik ezek a furcsa teremtmények? Honnan jöttek és mi lett velük? Ezt bontja ki az előadás egy nyomozás és egy freak show kereteit felhasználva.  

254100302_6377403659000532_2774149278996760533_n.jpg

Orbán Borbála és György Zoltán Dávid (fotó: FAQ Színház)

A társulat improvizációiból Nyáry Pál írt darabot, egy, a magyar irodalomban ritkán fellelhető, zsánerben, amit leginkább a New Weird kifejezéssel megnevezhető műfajjal vagy stílussal vagy világlátással azonosíthatunk. Fekete I. Alfonz szerint a  

„...weird irodalom a fantasy, science fiction és horror különböző arányú összeolvasztásából életre hívott formátlanság, ami kisgömböcként kebelez be minden további, útjába kerülő műfajt.” [...]

A weird a furcsa, az ijesztő, ami kilóg a normalitásból, ami más. Akik nem férnek bele Meseországba, akik kiszorulnak, száműzetnek az emberi társadalomból, mert nyugtalanítják a „normális többséget”. Marad nekik az erdő, ami egyszerre az ardennes-i és a Négyszögletű Kerek Erdő is, ahol Pintér Gabriella Márta Mikkamakka horrorverziójaként gyűjti össze és istápolja a lakókat, és játékmesterként vezényli a történetüket elmesélő cirkuszi előadást. Nem csak az erdőben élő trupp van veszélyben, maga az erdő is eltűnik az előadás végére, úgy tűnik normálisék nem csak a tőlük különböző embereket nem tűrik, de a természet öntörvényűsége, zabolátlansága sem fér el a világukban. Hiába próbálja a Dale Cooperre hajadzó nyomozó, Nyáry Pál, Duglas-fenyők árnyékában, kideríteni, hogy mi történt az 1800-as évek közepén az erdőlakókkal, néhány töredékes adaton (boncolási jegyzőkönyv, az erdőben talált használati tárgyak listája) és helyi pletykán kívül nem sokra jut, mégis egyre inkább beszippantja a történet és a hely szelleme.  

255265903_6409779402429624_4102989195480303828_n.jpg

Molnár Anna és György Zoltán Dávid (fotó: Formanek Csaba)

De kik is ezek a „torzszülöttek”, akiket kivet a társadalom? György Zoltán Dávid, a Múlt Nélküli Ember, az androgün, a tiszta lap, aki az erdőben találja meg új identitását. Végtelen megértéssel fordul társai felé, énekétől elfacsarodik a szívünk. Orbán Borbála és Messaoudi Emina a Hét Nővér (vagyis a megmaradt kettő) briliánsan adják elő roncsolt szövegű történetüket, ami a Tíz kicsi néger dramaturgiáját követve elregéli, hogyan maradtak ketten. Lakatos Dániel, az Utolsó Magyar, karriertörténeti stand up-ja tökéletesen felépített és nagyon vicces. Tóvaj Ágnes, az Elátkozott Mennyasszony és Martinkovics Máté, a Csecsemőember igazi folklór-horrorral lép fel a freak showban, ijesztőek, bizarrak és hitelesek. És végül a Kertész furcsa, különc figurája, aki elbúcsúztatja az erdőt és az előadást, Molnár Dávid Márk

256599299_307782307860579_3985746374376635914_n.jpgLakatos Dániel (fotó: Formanek Csaba). 

Molnár Anna rendezése képes volt egységbe rendezni ezeket a különálló történeteket, úgy, hogy az előadás nem esik szét fragmentumokra, és közben minden szereplő azonos súllyal és jelentőséggel mutathatja meg saját történetét. A zene használata itt is rengeteget hozzátesz a játékhoz, ahogy több más FAQ Színház-produkcióban már megszokhattuk, gondoljunk akár A per, akár az Alkésztisz zenei megoldásaira.  

Kedves Zoltán, Dániel, Máté, Emina, Dávid, Pali, Borbála, Gabriella, Ágnes, Panna, Mátyás, Anna, Eszter, Anna, Judit, Flóra, nagyon köszönjük ezt a mesébe illő estét!

Szólj hozzá

FAQ Kettőspont Molnár Anna