2024. feb 13.

Troilus és Cressida

írta: Két Lámpás
Troilus és Cressida

William Shakespeare: Troilus és Cressida, SZFE, 2024. február 11., 19:00

424643365_895904139202357_1106986869289434394_n.jpg

Játsszák: Atlasz Barnabás, Bukovszky Orsolya, Biró Kristóf, Gál Réka Ágota, Juniki Noémi, Kozma Veronika Mária, Kukovecz Ákos, Lukács Ádám, Molnár András, Németh Áron Valentin, Nyomárkay Zsigmond, Pigler Emília Zita, dramaturg: Törley-Havas Sára, jelmez: Hegyessy Nóra, zenei vezető: Márkos Albert , rendező: Nagy Péter István

Shakespeare – nem véletlenül – keveset játszott művére, a Troilus és Cressidára esett a negyedéves prózai színművész osztály és Nagy Péter István rendező választása, amit végre megnézhettünk az SzFE padlásán. Nagy szabadság, de nagy rizikó is olyan darabot választani, amelytől a színre vivők ódzkodnak, ami valamiért nem vált soha népszerű repertoárdarabbá. Érdekes, hogy ezt az utat választotta a párhuzamos, fizikai rendező és koreográfus osztály is, amikor egy Racine-ból, a Mithridatészből csinált előadást. Inspirálóan hathat, hogy semmilyen ikonikus előképet nem kell szem előtt tartani, úgy lehet klasszikust játszani, hogy mégis valamiképpen terra incognitaként lehet rá tekinteni, és a játszók saját képére formálni. Sem az alkotókban, sem a nézőkben nincs előzetes elvárás. Kockázatos pedig azért, mert jó dramaturg és érvényes rendezői koncepció nélkül maga az anyag nem áll meg a lábán, a Shakespeare név ezúttal nem vinné el a hátán az előadást. Törley-Havas Sára dramaturgnak és Nagy Péter Istvánnak sikerült egy érvényes, szórakoztató és egységes produkciót létrehoznia.

402399226_7586854218008736_4031986772243952817_n.jpg

Fotó: Kuttner Ádám

A Troilus és Cressida a szerző halála után hatvan évvel került újra színpadra John Dryden átdolgozásában, aki a kevert minőséget leegyszerűsítve tragédiává hangszerelte a cinikus hangvételű színművet. Nála Cressida tiszta marad, mint a frissen hullott hó, és becsületében megsértve öngyilkos lesz. Jelen előadás nem esik sem a leegyszerűsítés sem a szépelgés hibájába, sőt, a szerepösszevonások briliáns alkalmazásával, még rá is erősít Shakespeare cinizmusára. A kordonnal elválasztott játéktér két oldalán a trójai és a görög tábor alakjait ugyanazok a színészek formálják meg. Senkinek sincs nagyobb oka, joga a háborúhoz, senkinek sincs kisebb felelőssége az elit szórakozását jelentő vérengzésben. Ezek ugyanazok. A legremekebb szerepösszevonás Gál Réka Ágotának jutott, aki nem csak az égi szépségű Helénát, de a hadirokkant, mocskos szájú rezonőr szolgát, Theristest is eljátszhatta. Theristes szövege a „hősök” deheroizálásának legfőbb eszköze, bár saját szövegeikkel és cselekedeteikkel is lejáratják magukat. Ahogy lábatlan koldusként ide-oda görög a színpadon, Theristes folyamatosan figyelmeztet arra, hogy ki is fizeti meg a görög és trójai aranyifjak hírnévhajszolásának árát. Zseniális megoldás, hogy Atlasz Barnabás Hectorként, Helénát megerőszakolva, felszarvazza önmagát, hiszen a görögök között ő Menelaus.

402430251_7586854548008703_1746213417525831991_n.jpg

Fotó: Kuttner Ádám

Troilus (Németh Áron Valentin), a trójai herceg és Cressida (Bukovszky Orsolya), a görög lány nem kettőznek, de ez nem jelenti azt, hogy kívül állnának, pláne, hogy fölötte a többi szereplőnek. Ellen-Rómeó és Júliaként ugyanúgy a rendszer részei, mint mindenki más. A leguszítóbb beszédet éppen Troilus mondja el a háború folytatása mellett az államtanácsban, megpecsételve ezzel szerelme sorsát. A fogolycserével, véleménye kikérése nélkül, görögöknek átadott Cressida csoportos megerőszakolása az előadás legerősebb része. Nagy Péter István hasonló megoldást alkalmaz ennek az eseménynek a megjelenítéséhez, mint a Soltis Lajos Színházzal készített Szentivánéji álomban Titánia megbecstelenítésekor. Ez a stilizált jelenetsor erősebb hatást vált ki bármilyen realista megoldásnál. Ennek a szekvenciának a párja az a fergeteges buli a trójai udvarban, ahol Paris (Bíró Kristóf) partiba vágja az államtanácsban megvédett és felmagasztalt, az istenek által neki rendelt szerelmét, Helénát. A történet értelemszerűen nem fordulhat tragédiába, hiszen főhőseink, a szerelmespár, semmiben nem emelkedik a többiek fölé, bukásuk ugyanolyan mindennapi, mint a többi szereplő története. Cressida megköti a maga kompromisszumát, hogy túléljen, inkább lesz Diomedes (Lukács Ádám) babája, minthogy még egyszer végig menjen rajta az egész görög vezérkar. Troilus visszatér a rendes üzemmenethez, innentől csak az öldöklés és a bosszú érdekli.

402573934_7586855608008597_1838690445436113503_n.jpg

Fotó: Kuttner Ádám

A nemcsak képileg, de gondolatilag is erős előadás nem sok reményt mutat föl. Az elit bármelyik oldalhoz tartozik is, ugyanolyan romlott, érdekeik voltaképpen azonosak, csak a saját tábornak kinyilatkoztatott szólamok különböznek. Mindkét tábort a gerontokraták manipulációja irányítja technokrata segítőikkel, mindegy, hogy Priamusnak (Lukács Ádám) és Hectornak vagy Nestornak (Juniki Noémi) és Ulyssesnek (Kozma Veronika Mária) hívják őket. A leginfernálisabb ebben a világban a nők helyzete. Andromachét (Kukovecz Ákos) visszazavarják a konyhába, Cassandrát (Juniki Noémi) nem csak az őt sújtó átok miatt kezelik hisztérikaként, de azért is, mert jósnőként komolyan vehetetlen számukra, míg a másik táborban Calchast (Nyomárkay Zsigmond) jósként minden megbecsülés megilleti. Hogy Helénára és Cressidára hogy tekintenek, azt fentebb már vázoltuk.

Természetesen a vicces jelenetek se maradhatnak el és ennek nagyon jó talajt biztosít a shakespeariáda cinizmusa. A gyorslábú Achilles (Kukovecz Ákos) csak döglik szeretője, Patroclus (Pigler Emília Zita) ágyában, a hatalmas Ajax (Molnár András) pedig egy kicsinyes Achilles-utánzatként húzza az egyes számút. Ulysses (Kozma Veronika Mária) finoman és csöndben elejtett aktuális sajtóhíreire is jót lehet ventilálni, ha valakinek a silány-komolykodó magyar politikai híreken van kedve kuncogni. Kiválóan illeszkedik a rendezésbe a csapat egyik legjobb tulajdonsága, hogy élőzenével tudnak szolgálni a nézők örömére.

402374172_7586854908008667_1152999068762049589_n.jpg

Fotó: Kuttner Ádám

Nagy Péter István és az osztály nagyon pontosan látják a körülöttük lévő világot, és ezeket a meglátásokat nagyon szuggesztíven közvetítik felénk. Arról az elképesztő teljesítményről, amit a fizikai színházi fogalmazásmód terén felmutatnak nekünk, már megemlékeztünk nemrég közzétett írásunkban, A vihar kapujában-ról írt elemzésünkben. Az ott megfogalmazott benyomásainkat ez után a produkció után hatványozottan igaznak érezzük. Az SzFE negyedéves évfolyamának mindkét osztálya szerintünk jelen pillanatban a két legizgalmasabb formáció a városban, minden figyelmet és támogatást megérdemelnek.

Kedves Barnabás, Orsolya, Kristóf, Réka Ágota, Noémi, Veronika Mária, Ákos, Ádám, András, Áron Valentin, Zsigmond, Emília Zita, Sára, Nóra, Albert és Péter, köszönjük, ismét lenyűgöztetek minket!

Szólj hozzá

fesztivál SZFE Nagy Péter István HDG Osztályfesztivál