2024. már 04.

Eltűntek - Szkéné

írta: Két Lámpás
Eltűntek - Szkéné

Elise Wilk: Eltűntek, Staféta – SzínMűHely Produkció – Szkéné Színház, Szkéné Színház, 2024. február 26., 19:00

14130.webp

Játsszák: Váradi Gergely, Gellért Dorottya, Márfi Márk, Zsigmond Emőke, Juhász Vince, Wrochna Fanni, fordította: Albert Mária, dramaturg: Zrinyifalvi Eszter, látvány: Kupás Anna, mozgás: Horkay Barnabás, zene: Cseri Hanna, fény: Payer Ferenc, hang: Molnár Péter ,rendezőasszisztens: Balla Anett, produkciós vezető: Szilágyi Mária, rendező: Dohy Balázs

Ritka lehetőség, hogy egy kortárs színművet szimultán, két rendezői felfogásban is meg lehessen egyszerre nézni a városban. Tavaly, évad vége felé egyszerre lehetett látni a Yorick Stúdió Eltűntekjét Sebestyén Aba rendezésében és a SzínMűHely – Szkéné koprodukciójában ugyanezt a darabot Dohy Balázs rendezésében. Mi is ott voltunk a szkénés bemutatón, sajnos az évad végi hajszoltságban nem tudtuk megírni, ezért úgy éreztük, feltétlenül újra meg kell néznünk, és át kell gondolnunk a látottakat. Jelen kritika tehát a friss, februári előadás mellett a 2023. júniusi benyomásainkat is tartalmazza. Az összehasonlítás a két produkció közt elkerülhetetlen, és számunkra igen tanulságos is volt. Mi teszi ugyanazt az anyagot működésképtelenné az egyik rendezés esetén, és működővé, érdekessé a másik esetben. Elise Wilk drámájának fordítása a szinhaz.net-en olvasható, és úgy érezzük ebben a speciális esetben érdemes is volt neki ülni és elolvasni a drámát, jóllehet mi az esetek nagyon nagy részében mindig így teszünk.

22237.jpg

Fotó: Slezák Zsuzsi

Az első, és talán legfontosabb különbség a dramaturgiai munka minősége. Zrinyifalvi Eszter benyomásunk szerint főleg a narrációk ritmusát fogta feszesebbre, kiemelve ezen szövegek líraiságát. Jó érzékkel húzta mind a narrációban mind a dialógokban a triviálisabb mondatokat és a redundanciát. Ez a szövegváltozat sokkal fókuszáltabb nézői figyelmet igényelt. Ez már csak azért is bátor döntés, mert valami megmagyarázhatatlan okból a narráció az utóbbi néhány évben betegesen túlburjánzik a színházi produkciókban, ezzel agyoncsapva mind a színészi játékot, mind a drámában rejlő mágiát, amit a néző csak ott élhet át. Persze, ha valaki elvesztette volna a fonalat, előadás közben is belepillanthatott az előadás elején a székeken talált családfába, hogy visszataláljon, melyik idősíkon, milyen családi viszonyok között is játszódik éppen a történet. A másik következménye ennek húzásnak, hogy sokkal áramvonalasabb a produkció. Miközben átélhetővé teszi az erdélyi szászok kálváriáját a világháború alatt és után, univerzálisabbá is teszi ezt az egyedi történetet. A kivándorlás versus maradás dilemmája markánsabb, a transzgenerációs traumaláncolat lefutása jól követhető, a karakterek motivációi érthetőek.

elise-wilk-eltuntek-szinmuhely-produkcioszkene-szinhaz-original-226616.jpg

Fotó: Slezák Zsuzsi

A tér elrendezése is igen jelentéses. Nem csak mi, nézők, vesszük körül a játékteret, a játéktér is körbe vesz minket. Részei leszünk a történetnek, a szász kisváros polgárai, akik végignézik polgártársaik tragédiáját. A szereplők a nézők közötti székeken tűnnek fel, és onnan tűnnek el. Egy-egy megürülő székkel a hiány tapinthatóvá válik. Hasonlóan erős megoldás ez, mint ahogy Márton László Árnyas főutca című regénye szerveződik a hiány köré. A darab második részét, a tulajdonképpeni előzménytörténetet, 1944-45 telét, sötétben játszatja a rendező. Sok mindenre alkalmas ez a sötét. Egyfelől megteremti azt az atmoszférát, amiben szovjetek elöli bujkálás sötétjének, a hosszú, Szibériába vezető vonatút sötétjének és az ottani bányában eltöltött végeláthatatlan napok sötétjének hangulata ötvöződik. A szorongás és a bizonytalanság fojtogatóvá válik általa. És ez a sötét, Max (Márfi Márk) halálának és Lilli (Gellért Dorottya) elhurcolásának sötétje is, ez veti azt az árnyékot, ami Kathi (Zsigmond Emőke) egész életét meghatározza.

elise-wilk-eltuntek-szinmuhely-produkcioszkene-szinhaz-original-226614.jpg

Fotó: Slezák Zsuzsi

Dohy Balázs nagyon erős csapatokat rak össze rendezéseihez. Ezt tapasztaltuk már A nevetséges sötétség esetében is, és ezt láttuk az Eltűntekben is, sőt, ha ösztöneink nem csalnak, a következő rendezésének, a BOJZ-nak is ez lesz az egyik erőssége. Az Eltűntek központi karaktere Kathi, az ő figurája köti össze az idősíkokat. Zsigmond Emőkének a fiatal lánytól el kell jutnia a demens idős asszonyig. Játszania kell a reményt, a gyászt, a bűntudatot, a különcöt, a zavartságában is azt a családi központot, akihez mindenki igazodik. És Zsigmond Emőke mindezt mindenfajta külső segítség nélkül meg is valósítja. Ezt a varázslatos képességét már az Üvöltő szelekben is megcsodáltuk. Juhász Vince, az SZFE prózai és Gellért Dorottya a zenés osztály ötödéves hallgatói Gerd és Emma szerepében remek partnerei egymásnak. Wrochna Fanni egyszerre anyja és lánya Gellért Dorottyának Martha és Ida szerepében, és ez a szerepkettőzés a leginkább felelős azért, hogy a transzgenerációs trauma plasztikusan jelenik meg a színpadon. Váradi Gergő játssza Edgart és Rainert, a testvérpárt. Az Apa, a fiú és a testvér szerepét kell Váradi Gergőnek hat alakban megmutatnia számunkra, talán az ő feladata volt a legnehezebb ebben a játékban. Rainerként éreztük a legerősebbnek, teljes mértékben sikerült megmutatnia a karakter többdimenziósságát. Márfi Márk a kezdet és a vég. Maxként mindennek az oka, már teljesen németországi tinédzserként, Holgerként mindennek a következménye. Szép ív, tökéletes megvalósítás. Az első rész narrátoraként maximálisan kiaknázta a szöveg líraiságát és megadta az este alaphangját. Az alkotók összmunkájának köszönhetően másodszori megnézésre is tartogatott meglepetéseket az előadás.

Kedves Gergely, Dorottya, Márk, Emőke,Vince, Fanni, Mária, Eszter, Anna, Barnabás, Hanna, Ferenc, Péter, Anett, Mária és Balázs, köszönjük ezt az igen érdekes előadást!

Szólj hozzá

SZFE Szkéné Színház Füge Produkció Dohy Balázs Staféta SzínMűHely Produkció Mastercard Alkotótárs