2023. nov 03.

Bonci

írta: Két Lámpás
Bonci

Hódi Virág Noémi: Bonci – anatómiai szigorlat szünet nélkül, Kugler Art Szalon, 2023. október 30., 19:00

384336600_6774723405953581_849972448617414608_n.jpg

Játsszák: Balogh Orsolya, Bognár Gábor, Bolla Gábor, Hódi Virág Noémi, Király Cintia, Lakatos Dániel, Tarczali Dorina, Tóth-Lederhaas Csongor, Tóth Szilvia Lilla, író:Hódi Virág Noémi, látvány: Molnár Anna, zene: Tarczali Dorina és Hódi Virág Noémi, rendezőasszisztens: Király Cintia, rendező: Nyáry Pál

Örömteli a 2023-as év számunkra, most éppen azért örvendezünk, mert számos színdarabírói debütálásnak lehettünk tanúi ebben az évben. Főként színésznők ragadtak tollat, hogy elmeséljenek nekünk egy bennük élő erős történetet. A minap láttuk Podlovics Laura és Gajda Anna első darabját, a Nem félünk a sötétbent a Budapest Bábszínházban, három, a szerző által játszott monodrámát is szerencsénk volt látni: Háda Fruzsina Budapest – Záhonyát a Trafóban, Móga Piroska Anyanaplóját a B32-ben és Szemerédi Bernadett Szólongatásokját a Kettőspontban. A Klisé Társulat előadásában ismerhettük meg Nagy-Szakmáry Attila Villámrandi című jelenetéből darabbá fejlesztett művét, amiben a mostani alkotók közül Király Cintia és Tóth-Lederhaas Csongor is játszik. Sebestény Jakab Beckett-átiratát, a Merinot jelen előadás rendezője, Nyáry Pál társrendezte, és az ezen az estén is lenyűgöző Lakatos Dániel alakította benne a címszerepet. Ehhez az erős mezőnyhöz csatlakozott Hódi Virág Noémi első drámájával, a Boncival, aminél jobb választásunk Halloween előestéjére nem is lehetett volna.

396778768_1967897246917534_8418141478292614298_n.jpg

 Próbafotó

és nekem ezeket az emberi gépeket kell megmenteni és életben tartani.

Hódi Virág Noémi: Bonci

Hódi Virág Noémi egy fekete komédiát írt, a vicces és bizarr alapszituáció – öt orvostanhallgató annyira retteg a közelgő anatómiaszigorlattól, hogy ellopnak egy holttestet az egyetemről, hogy egyikőjük nappalijában azon gyakoroljanak – kibontása során a darab váratlanul bemélyül, s bár az alapvetően morbid humorú tónus végig megmarad, nyugtalanító kérdésekkel és megható, felemelő pillanatokkal is gazdagabbak leszünk. Két, jól körvonalazott konfliktus köré épül a dráma, melyek végül ugyanoda konkludálnak. A rögtönzött boncolásba belecsöppenő szabadúszó színész, Laci (Lakatos Dániel) kerül szembe barátaival, képtelen feldolgozni a szituációt, ami elé tárul. Pedig ha valakinek, neki értenie kéne azt, hogy vannak olyan szempontok, amik egy civil számára átláthatatlanok, de a szakmán belül teljesen validak. Belépő monológja a független színészi lét nehézségeiről, az ezért hozott áldozatokról rímelnek az orvostanhallgatók döntési helyzeteire. Lehet, hogy a nappalinkban egy egyetemről elemelt preparátumon tanulni a vizsgára bizarr, de az sem kevésbé az, hogy egy polgári nappaliban valaki az asztal tetején fóliába tekerve táncol. A darab egy pontján fény derül a holttest személyazonosságára, nevet, arcot kap a halott, s ez újból felveti az alapkonfliktust. A halottakhoz való viszonyt, a holtesttel való bánás etikai és érzelmi kérdéseit, végső soron az emberi méltóság fogalmát. Lakatos Dániel az Antigonéból idézi Teiresziász jóslatát, Szophoklész 2500 éves szavai ennyi idő elmúltával is iránymutatóak lehetnek.

S ki az alvilági istenekhez tartozik, A holtat eltemetni meg nem engeded.

Szophoklész: Antigoné, fordította: Trencsényi-Waldapfel Imre, Görög drámák, Szépirodalmi Könyvkiadó Budapest 1963., 209. o.

396782188_1033634787982153_1817542855234968316_n.jpg

Próbafotó

A drámában egyik szereplő sem statiszta, mindenki megkapja a maga minidrámáját ami hozzájárul az emberi testhez való viszony különböző aspektusainak fölvillantásához. A bulimia, az abortusz, a gyógyszerrel és alkohollal való önpusztítás, a betegséggel való együttélés mind megvillannak egy-egy szituációban, és erősítik az alaptémát. A horrorelemeket a Cadavert játszó Hódi Virág Noémi szolgáltatja. A fekete misét idéző boncolás és az időről időre általa énekelt népdalok felelősek a hátborzongató pillanatokért. Ezek a népdalok és a halottöltöztetési jelenet (Tóth Szilvia Lilla és Hódi Virág Noémi kettőse) az Antigoné idézettel együtt azt sugallják, hogy vissza kell térnünk a lelki épségünk érdekében a halottakhoz való tradicionálisabb viszonyhoz. Bár az alkotók számára nem szolgált ihletforrásként, nekünk beúszott Joel Schumacher 1990-es filmje az Egyenesen át. Nem csak az alaphelyzet hasonlósága, de a képi világ miatt is. A Kugler Art nagypolgári enteriőrje hangulatában kísértetiesen hasonlít a filmbéli elhagyatott múzeumra. Molnár Anna látványtervező minden apró részletre pontosan ügyelt, nem csak a meglepő helyeken fölfedezhető csontdekorációk tartogatnak izgalmakat, de még a kifelé fordított könyvek is a darabhoz köthető csemegék. Okos, szórakoztató és elgondolkodtató előadással és drámaszöveggel lettünk tehát gazdagabbak. Reméljük, lesz folytatás.

flatliners11.jpg

Egyenesen át, Joel Schumacher, 1990.

Kedves Orsolya, Gábor, Gábor, Cintia, Dániel, Dorina, Csongor, Szilvia Lilla, Virág Noémi, Anna és Pál köszönjük a meghívást és a lenyűgöző szöveget és játékot!

Szólj hozzá

lakásszínház KuglerArt Szalon Nyáry Pál